Ganina, Svetlana, juhendajaKesanurm, KaisaTartu Ülikool. Loodus- ja täppisteaduste valdkondTartu Ülikool. Loodusteadusliku hariduse keskus2024-05-242024-05-242023https://hdl.handle.net/10062/98800Magistritöö eesmärgiks on välja selgitada alustavate õpetajate arvamus enda tulevikuperspektiivist füüsikaõpetajana ning nende otsuseid mõjutavad tegurid. Magistritöö uurimisküsimusteks on: 1. Milline on alustavate õpetajate arvamus enda tulevikuperspektiivist füüsikaõpetajana? 2. Millised tegurid mõjutavad õpetajate otsust töötada füüsikaõpetajana pikaajaliselt? 3. Millised tegurid pärsivad füüsikaõpetajate jätkamist pikaajaliselt? Uuringusse on kaasatud hetkel koolis töötavad füüsikaõpetajad suurtest ja väikestest koolidest, kelle tööstaaž on kuni viis aastat (N=10). Andmete kogumiseks kasutati veebiküsitlust, kus ankeet koosnes 16-st küsimusest, millest 13 olid suletud vastustega ja 3 avatud vastustega küsimused. Andmeid analüüsiti kvantitatiivselt ja kvalitatiivselt. Kvantitatiivse andmeanalüüsi käigus leiti vastuste absoluutne sagedus ja mood. Küsitluses osalenud õpetajate tulevikuperspektiivi mõjutavad tegurid tuvastati Pearsoni korrelatsioonikordaja, χ2-testi seosekordaja ja Cramer’i V seosekordaja abil. Kvalitatiivne andmeanalüüs põhines avatud vastustega küsimuste vastuste sisuanalüüsil. Tulemused näitasid, et uuringus osalenud füüsikaõpetajatest enamik plaanivad kindlasti jätkata tööd pikaajaliselt ehk kauem kui viis aastat. Statistiliselt oluline seos ilmnes uuringus osalenud õpetajate vanuse ja tulevikuperspektiivi vahel ning õpetajate ootuste osas õppematerjalide- ja vahendite olemasolule koolis ning tulevikuperspektiivi vahel. Lisaks osutusid olulisteks ka seosed tulevikuperspektiivi ning õpetajate piisava ja professionaalse ettevalmistuse, vähese autonoomsuse, emotsionaalse kurnatuse, füüsika spetsiifikast tulenevate liiga suurte nõudmiste ning abiõpetaja kaasamise võimaluse vahel. Uuringus tuvastati, et füüsikaõpetajana jätkamist pärssivad tegurid õpetaja elukutse üleselt on halb töökeskkond, ebameeldivad kolleegid, koolisisese ja juhtkonna toetuse puudumine, ebapädev koolijuht ning tööstress ja emotsionaalne kurnatus, lisaks toodi välja ka õpilaste arvult liiga suuri klasse. Erialaspetsiifiliselt nimetati enim liigset tulemustele ja saavutustele orienteeritust füüsika õpetamisel, kõrgeid nõudmisi õpetajale ning õppe- ja katsevahendite puudust.etalustav õpetajafüüsikatulevikuperspektiivmagistritöödAlustavate õpetajate arvamus enda tulevikuperspektiivist füüsikaõpetajana ja seda mõjutavatest teguritest üldhariduskoolisThesis