Schults, Astra, juhendajaLeas, RiinTartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2021-11-042021-11-042020http://hdl.handle.net/10062/75618Käesoleva töö eesmärk oli uurida kiusamise kõrvalseisja rolli ja psühholoogilise heaolu seoseid, lisaks uuriti soolisi erinevusi kiusamise liikide osas. Uurimuses osales 61 õpilast viiest Eesti üldhariduskoolist, kelle vanus jääb vahemikku 13-16 eluaastat (M = 14,13, SD = 0,92). Õpilaste kogemust kiusaja, ohvri või kõrvalseisjana määratleti Olweuse kiusaja-ohvri küsimustiku abil ning psühholoogilist heaolu mõõdeti Kidscreen-52 küsimustikuga. Uuringust selgus, et kõrvalseisja rollis olevatel õpilastel, kes olid ühtlasi kiusamise ohvrid, oli madalam psühholoogiline heaolu võrreldes kõrvalseisjatega, keda ei olnud kiusatud. Samuti leiti, et poisid olid rohkem seotud verbaalse kiusamisega kui tüdrukud. Kiusamise ennetamise ja sekkumise seisukohast on oluline arvestada ohvriks olevate kõrvalseisjate võimalike vaimse tervise probleemidega.estopenAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalkõrvalseisjapealtnägijakiusamise rollidbystanderbully rolesmagistritöödkoolikiusaminepsühholoogiline heaoluwitnessschool bullyingpsychological well-beingKoolikiusamise pealtnägemine: kõrvalseisjate psühholoogiline heaoluWitnessing bullying at school: Psychological well-being of bystandersThesis