Themas, Liis, juhendajaKorelskaja-Novikova, VeraTartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2024-06-132024-06-132024https://hdl.handle.net/10062/99474Uuringu eesmärgiks on emakeelena eesti keelt kõnelevate AKP laste kognitiivsete profiilide uurimine ning võrdlemine EKA lastega, et saada esmase ülevaate AKP diagnoosiga laste vaimsetest võimetest ja nende seosest keeleliste oskustega. Uuringus osalesid lapsed vanuses 4,6 – 6,5 (25 AKP ja 25 EKA). Laste vaimseid võimeid testiti Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-IV) testiga. Laste keelelise arengu hindamiseks viidi läbi 5-6-aastastele lastele mõeldud standardiseeritud kõnetest. Leiti, et EKA ja AKP gruppide WPPSI testi tulemused erinesid statistiliselt olulisel määral töömälu (r = 0.619, p < 0.001) ja töötluskiiruse (r = 0.389, p = 0.019) komponentides, kus EKA lapsed said kõrgemad tulemused. AKP grupisiseselt osutus statistiliselt oluliseks korrelatsioon töötluskiiruse (r = 0.464, p = 0.019) ja keelelise võimekuse vahel.etAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Estoniaarenguline keelepuuemitteverbaalsed vaimsed võimedkeeleline võimekustöömälutöötluskiiruspidurdusdevelopmental language disordernonverbal cognitive abilitieslanguage proficiencyworking memoryprocessing speedinhibitionüliõpilastöödKognitiivsete profiilide võrdlus arengulise keelepuudega ja eakohase arenguga eesti koolieelikutelComparison of cognitive profiles of Estonian preschool children with developmental language disorder and typically developing childrenThesis