Luuk, Aavo, juhendajaJuurik, KätlinTartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2015-10-012015-10-012015http://hdl.handle.net/10062/48702Käesoleva töö eesmärk oli leida kinnistes asutustes viibivate teismeliste ja nende üldhariduskoolides õppivate eakaaslaste vahelisi erinevusi sotsiaalse tausta, emotsionaalse seisundi, võimalike psüühikahäirete ning alkoholi, ainete ja tubaka sõltuvus- ning kuritarvituskäitumise ning negatiivsete enesekohaste tuumikhinnangute näitajate põhjal. Veel sooviti teada, kas mõni uuritud muutujatest ennustab teismelise sattumist kinnisesse asutusse. Põgusalt uuriti ka soolisi erinevusi. Valimisse kuulus 100 last, kes jagunesid kaheks grupiks. Ühe grupi moodustasid kinnipidamisasutustes viibivad 50 teismelist, 25 poissi keskmise vanusega M=15.28 (SD=1.37) ja 25 tüdrukut keskmise vanusega M= 15.04 (SD=1.37). Teise gruppi kuulusid üldhariduskoolis õppivad 50 teismelist, 25 poissi keskmise vanusega M=15.00 (SD= 1.35) ja 25 tüdrukut keskmise vanusega M=15.00 (SD= 1.17). Andmete kogumiseks kasutati sotsiaalse tausta intervjuud, võimalike psüühikahäirete ja sõltuvus- ning kuritarvituskäitumiste hindamiseks kohandati valitud moodulid Sheenan et al (2010) laste ning noorukite neuropsühhiaatrilisest intervjuust (MINI-KID), küsimustikest emotsionaalse enesetunde küsimustikku (EEK-2) ning negatiivsete tuumikhinnangute küsimustikku. Uurimusest selgus, et kinnistes asutustes viibivatel teismelistel on sotsiaalse tausta 30-st tunnusest 18 ebasoodsamad. Emotsionaalse enesetunde skaaladel said kinnises asutuses viibivad teismelised oluliselt kõrgemaid skoore depressiivsuse, ärevuse, agorafoobia-paanika, unetuse ja summaarsel skaalal kui kontrollgrupis olnud lapsed. Psüühikahäireid, sõltuvus-ja kuritarvitamiskäitumist esines kinnistes asutustes viibivatel teismelistel oluliselt sagedamini kui kontrollgrupis olevatel lastel. Gruppide vahelised statistiliselt olulised erinevused ilmnesid ka negatiivsete tuumikhinnangute alaskaaladel ja düssotsiaalse kontrolli skaala alaskaaladel, kus kinniste asutuste teismeliste keskmine skoor oli kõrgem kui üldhariduskooli õpilastel. Logistilise regressiooni tulemusel leiti kaks hea kirjeldusvõimega mudelit. Esimesse mudelisse sobitati neli sotsiaalse tausta tunnust. Teises mudelis on kaks sotsiaalse tausta tunnust ning JAH, vastus ATH sõelküsimusele ja emotsionaalse enesetunde unetuse alaskaala näitajad.etmagistritöödlapsedalaealisedkinnipidamiskohadsotsiaalne keskkondvaimne tervisenesehinnangkoolidKinnistes asutustes viibivate laste sotsiaalne taust, vaimne tervis ja negatiivsed enesekohased tuumikhinnangudThesis