Tamm, Anni, juhendajaHanikat, Laura-LiisTartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2025-08-282025-08-282025https://hdl.handle.net/10062/115520Uuringute tulemused väärtuste sarnasuse olulisusest teismeeas on senini olnud vastuolulised. Käesoleva uuringu eesmärgiks oli välja selgitada, kuidas noorukite mõõdetud ja tajutud väärtuste sarnasus klassikaaslastega on seotud nende psühholoogilise kohanemise tasemega. Väärtushinnangute, psühholoogilise kohanemise taseme ja klassikaaslaste tajutud väärtuste väljaselgitamiseks kasutati Schwartzi portreeväärtuste küsimustikku (Schwartz, 2003), psühholoogilise kohanemise küsimustikku (Rohner & Khaleque, 2005; Tulviste & Rohner, 2010) ning Schwartzi väärtuste lühiküsimustikke (Lindeman & Verkasalo, 2005). Valimisse kuulus 152 4.-8. klasside õpilast. Leiti, et noorukite valimil ei ole mõõdetud ega tajutud väärtuste sarnasus klassikaaslastega seotud nende psühholoogilise kohanemise tasemega. Teadmised aitavad täpsemini kohandada sekkumisi noorukite psühholoogilise kohanemise toetamiseks. Tulemused viitavad, et väärtuste sarnasus klassikaaslastega ei ole psühholoogilise kohanemise toetamise seisukohalt oluline aspekt, mida arvesse võtta.etAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Estoniahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ee/väärtuste sarnasuspsühholoogiline kohanemineteismeigaklassikaaslasedvalue similaritypsychological adjustmentadolescenceclassmatesmagistritöödVäärtuste sarnasus klassikaaslastega ning selle seos psühholoogilise kohanemisega teismeeasValue similarity with classmates and its association with psychological adjustment in adolescenceThesis