Tulviste, Tiia, juhendajaUrm, Ada, juhendajaKuperjanov, JaneTartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2019-08-292019-08-292019http://hdl.handle.net/10062/65121Käesoleva töö peamiseks eesmärgiks oli uurida LENA kõneanalüüsi süsteemi usaldusväärsust eesti keelekeskkonnas. Lisaks uuriti, kas lapsed, kelle kodune keelekeskkond LENA kõneanalüüsi süsteemi andmetele tuginedes on rikkam, saavad paremaid tulemusi ka ECDI–II testiga. Eraldi eesmärgiks oli uurida vanemate haridustaseme ja laste soo seoseid ECDI–II testi tulemustega. Tulemustest selgus, et LENA kõneanalüüsi süsteemi saab eesti laste keelekeskkonna uurimisel kasutada. LENA süsteemiga saadud laste vokalisatsioonide, täiskasvanute sõnade, laste voorude arv oli sarnane CLAN programmiga analüüsitud 10–minutiliste transkribeeritud lõikude tulemustega. Laste vokalisatsioonide, täiskasvanute sõnade ja laste voorude ning ECDI–II testi tulemuste vahel olid positiivsed, ent statistiliselt mitteolulised seosed. Tugev positiivne seos ilmnes poiste valimi puhul ECDI–II testi tulemuste ja täiskasvanute sõnade vahel, mis toetab varasemaid tulemusi keelesisendi olulisusest laste kõne arengus. Vanemate hariduse ja laste ECDI–II testi tulemuste vahel arvestatavad seosed puudusid.estopenAccessAutorile viitamine + Mitteäriline eesmärk + Tuletatud teoste keeld 3.0 Eestihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ee/LENAkõne arengekspressiivne sõnavaratäiskasvanute sõnadlapse vokalisatsioonidlapse voorudsotsiaalmajanduslik staatussõnavara suurusLENAlanguage developmentexpressive vocabularyadult wordschild vocalisationschild turnssocio-economic statusvocabulary sizemagistritöödLapse sõnavara ja tema keelekeskkond: LENA kõneanalüüsi süsteemi kasutamine eesti laste keelekeskkonna mõõtmiselChild's vocabulary and language environment: Using the LENA System to measure the language environment of Estonian childrenThesis