Tulviste, Tiia, juhendajaUrm, Ada, juhendajaHanni, RitaTartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2013-04-172013-04-172013http://hdl.handle.net/10062/29870Käesoleva töö eesmärgiks oli uurida eri vanuses laste oskust pildiseeriate abil narratiive luua, pöörates tähelepanu laste lausungite arvule, keerukusele ja sõnavara mitmekesisusele. Samuti huvituti konkreetsete piltide mõjust narratiivide produtseerimisele. Uurimuses osalesid 3-7 aastased eelkooliealised lapsed Lääne-Virumaa ja Harjumaa lasteaedadest. Valimi moodustasid 35 last, kelle emakeeleks on eesti keel ja kelle kõne areng on kulgenud normaalselt. Andmeid koguti kasutades CDI-III (MacArthur-Bates kõne arengu test) esialgses variandis olevaid pildiseeriaid. Lapsed produtseerisid narratiive iseseisvalt, tuginedes etteantud pildiseeria struktuurile. Uurimuse tulemusena selgus ootuspäraselt, et vanuse kasvades hakkavad lapsed moodustama keerukama ülesehitusega lausungeid. Vanusega kasvab nii lausungite keskmine pikkus kui ka kõrvallauseid sisaldavate lausungite esinemissagedus laste narratiivides. Uurimuse tulemused näitasid ka pildi mõju narratiivide produtseerimisele. Neljast esitatud pildiseeriast eristusid olulisel määral ühe seeria põhjal produtseeritud jutustused. Lapsed kasutasid selle pildiseeria põhjal jutustuse loomisel rohkem sõnu ning nende sõnavara oli mitmekesisem.etjutustaminepildidkõne arengkoolieelikudPildiseeriate järgi jutustamine 3-7 aastastel lastelThesis