Laas, Kariina, juhendajaMalkovskaja, Anna Helena Ursula, juhendajaKruusi, HelenTartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2024-06-112024-06-112024https://hdl.handle.net/10062/99274Magistritöö eesmärk oli uurida Eesti 7. Klassi õpilaste valimil seoseid digiseadmete kasutamise ja terviseriskidega seotud tegurite vahel, nagu suhkrurikaste jookide, energiajookide, nikotiini, alkoholi ja keelatud ainete tarvitamine, võttes arvesse ka teisi olulisi seotud tegureid, nagu suhted vanemate ja sõpradega, toimetulek koolis, meeleolu ning sugu. Valimisse kuulus 257 õpilast Eesti koolidest, kes täitsid “Digi ja tervis” uuringu raames enesekohaseid küsimustikke. Tervikpildi saamiseks viidi läbi lineaarne ja logistiline regressioon. Selgus, et teismelised noormehed tarbisid rohkem suhkrurikkaid jooke ja energiajooke. Olulisemateks teguriteks terviseriske suurendavate suhkrurikaste jookide ja keelatud ainete tarvitamise ennustamisel olid suhted ja sotsiaalne digiaeg. Kehvemad suhted vanematega ennustasid energiajookide, alkoholi ja nikotiini tarbimist ning purjusolekut. Paremad suhted sõpradega aga energiajookide tarbimist ja purjusolekut. Suurem sotsiaalne digiaeg ennustas nii energiajookide, alkoholi kui illegaalsete ainete proovimist ja tarvitamist ning purjusolekut. Suhted vanematega olid negatiivselt seotud nii sotsiaalse digiaja kui E-SAPS18-ga. Olulisel kohal oli ka madalam rahulolu õppimisega, mis ennustas suhkrurikaste jookide, energiajookide, nikotiini ja illegaalsete ainete proovimist ja tarbimist. Mudelite ennustusvõime oli madal (R² = 0,16 - 0,52). Töö tulemused viitavad, et terviseriskide ja problemaatilise digikasutuse leevendamiseks on oluline pöörata tähelepanu nooruki peresuhetele ja seeläbi ka toimetulekule koolis ning leida meetmeid sotsiaalse digiaja vähendamiseks. Edasine uurimistöö on vajalik parema ennustusvõimega mudelite loomiseks.etAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 EstoniamagistritöödDigivahendite kasutamise seosed suhkrurikaste jookide, noortele keelatud ainete tarvitamise, heaolu ja suhetega Eesti koolinoortelDigital device use and associations with sugar-sweetened drinks, prohibited substances for youth, well-being and relationships in Estonian student populationThesis