Lang, Heldi MarleenTartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkondTartu Ülikool. Filosoofia osakond2025-06-122025-06-12202520.03.01 LAN 01https://hdl.handle.net/10062/111257Magistritöös analüüsin, kuidas neuroerinevuste paradigma võimaldab meditsiinilisest mudelist paremini käsitleda neurodiversiteedi alla kuuluvaid neuroloogilisi erinevusi. Nende kahe lähenemise võrdlemiseks võtan kasutusele kaks uut teooriat: häire teooria ja erinevuse teooria. Esimene põhineb psühhiaatria meditsiinilisel mudelil, mis lähtub eeldusest, et psüühikahäired põhinevad aju düsfunktisioonidel, ja klassifitseerib autismi, aktiivsus- ja tähelepanuhäiret jne. häireteks. Teine käsitleb neuroloogilisi erinevusi kui osa inimeste loomulikust mitmekesisusest ja toob välja, kuidas puude sotsiaalne mudel selgitab paremini neurodivergentsete inimeste probleemide olemust, sest selle kohaselt tulenevad probleemid, mida neuroloogiliste erinevustega inimesed kogevad, sotsiaalsetest aspektidest. Neuroerinevuste paradigma pakub täpsemat teoreetilist raamistikku ning aitab vältida ontilist ja episteemilist ebaõiglust, mis kaasneb meditsiinilise mudeli stigmatiseeritud diagnoosidega. Kuivõrd meditsiiniline mudel ei ole leidnud tõendeid, et nende neuroloogiliste variatsioonide aluseks on düsfunktsioonid, on meil võimalus küsida, kas puude sotsiaalne mudel pakuks paremat raamistikku. Kuigi ka sellel lähenemisel on puudusi, pakub see siiski see paremat arusaama neuroerinevustest, vähendades samal ajal ontilise ja episteemilise ebaõigluse esinemise võimalust.This thesis examines the advantages of the neurodiversity paradigm over the medical model in classifying neurological variations as either disorders or divergences, particularly about addressing ontic and epistemic injustice. I introduce two new terms, disorder theory and divergence theory, to examine on what grounds autism or ADHD, for example, would be considered either a mental disorder or an aspect of human diversity. I argue that divergence theory offers a more precise framework for understanding neurological variations than disorder theory and that its adoption would help mitigate epistemic and ontic injustices.enAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Estoniahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ee/filosoofiaphilosophymeditsiinifilosoofiaphilosophy of medicinethe neurodiversity paradigmepistemic injusticeontic injusticethe medical modelmagistritöödIn support of the neurodiversity paradigm: from disorder to divergenceNeuroerinevuste paradigma toetuseks: vaimsetest häirest neuroloogiliste erinevusteniThesis