Pihu MaretHämarsalu TaaviTartu Ülikool. Sporditeaduste ja füsioteraapia instituut2025-09-292025-09-292025https://hdl.handle.net/10062/116393Eesmärk: Töö eesmärgiks oli selgitada põhikooli igast kooliastmest ühe õpilaste vanuserühma kehalised võimed ja võrrelda FitBacki tervisetsoonidega ning leida seosed põhikooli iga kooliastme ühe õpilaste vanuserühma tervisetsoonide vahel. Metoodika: Töö oli osa projektist “Kooliõpilaste kehaliste võimete mõõtmissüsteemi väljaarendamine liikumisõpetuses - õpetaja vaade - pilootuuring”. Uurimistöö aluseks oli uuringus osalenud õpetajatelt kogutud andmed õpilaste kehalistest võimetest, mida analüüsiti tuginedes FitBacki tervisetsoonidele. Need on soo- ja vanusepõhised ning esitatud valmis vormingus, et huvitatuil oleks neid edaspidi mugav kasutada. Roheline tsoon näitab, et õpilase andmed on tervislikus vahemikus, kollane tsoon aga tähendab, et veel on parandamisruumi; punane tsoon tähendab, et optimaalse tervise ja heaolu tagamiseks on vaja teha olulisi parandusi. Valimiks võeti 10-, 12- ja 15-aastaste õpilaste andmed. Uuringus osales kokku 312 põhikooliõpilast kümnest erinevast koolist üle Eesti. Tervisega seotud võimetest hinnati südame-veresoonkonna ja hingamiselundkonna vastupidavust 20-m süstikjooksuga ja ülakehajõudu käe pigistusjõu abil. Oskustega seotud võimetest hinnati jalgade plahvatuslikku jõudu paigalt kaugushüppega. Tulemused: 10-aastaste põhikooliõpilaste kehaliste võimete tase oli madal – aeroobne vastupidavus oli rohelises tsoonis vaid 22% tüdrukutest ja 14% poistest. 12-aastaste õpilaste jalgade plahvatuslik jõud ja käe pigistusjõud oli rohkem kui 50%-l rohelises tsoonis. 15-aastaste õpilaste seas oli tüdrukute ülakehajõu tulemus rohelises tsoonis 61%, kuid poistel oli 58% punases tsoonis. Kõikides kooliastmetes leiti positiivne seos aeroobse vastupidavuse ja jalgade plahvatusliku jõu vahel. 10- ja 15-aastaste seas oli seos ka aeroobse vastupidavuse ja ülakehajõu vahel. Ainult 15-aastaste õpilaste seas leiti seos ülakehajõu ja jalgade plahvatusliku jõu vahel. Kokkuvõte: Uuringu tulemused andsid vajalikku tagasisidet põhikooliõpilaste kehalistest võimetest võrreldes Fitbacki tervisetsoonidega. Oluline on jätkata õpilaste regulaarset kehaliste võimete mõõtmist ja jälgimist, et toetada nende kehaliste võimete arengut.ethttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ee/magistritöödkehaline võimekuskehaliste võimete mõõtmineFitBacktervisetsoonidPõhikooliõpilaste kehalised võimed ja nende võrdlus FitBacki tervisetsoonidegaPhysical fitness among middle school children and its comparison with FitBack health zonesThesis