Männamaa, Mairi, juhendajaVarendi, Heili, juhendajaTulviste, Tiia, juhendajaHolm, GetterTartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2021-11-012021-11-012020http://hdl.handle.net/10062/75497Käesolevas töös uuriti enneaegselt ja ajalisena sündinud laste kõne ja kognitiivset arengut 5 aasta vanuses lapsevanemate täidetud küsimustiku „Vanused ja Arenguastmed“ (ASQ-3) suhtlemise ja probleemilahenduse osade põhjal. Valimi 196 lapsest 134 olid sündinud enneaegsena (23. - 32. rasedusnädalal) ja 62 ajalisena. Tulemused näitasid, et enneaegsed ja ajalised lapsed ei erinenud üksteisest suhtlemiseskaala skoorides, kuid enneaegsete ja kontrollgrupi probleemilahenduse skoorid erinesid statistilise tendentsi tasemel. Samuti ei erinenud poiste ja tüdrukute grupid. Lisaks ei mõjutanud ei laste arv peres ega lasteaias käimine enneaegsete testiskoore. Vanemate haridustase ei mõjutanud laste suhtlemise ja probleemilahenduse skoore. Saadud tulemused näitavad, et enneaegsete ja ajaliste laste suhtlemise ning probleemilahenduse oskustes 5 aasta vanuses ei ole märkimisväärset erinevust, st et enneaegsed lapsed on jõudnud ajalistele järele.estopenAccessAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalenneaegne sündpre-term birthüliõpilastöödkõne arengkognitiivne arenglanguage developmentcognitive developmentViieaastaste enneaegselt sündinud laste kõne ja kognitiivne areng võrreldes ajaliselt sündinud lastegaLanguage and cognitive development in preterm children compared to term-born children at the age of 5Thesis