Hannus, Aave, juhendajaEmmerich, Mark KristohverTartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondTartu Ülikool. Psühholoogia instituut2024-06-112024-06-112024https://hdl.handle.net/10062/99234Eesti koolilaste seas on täheldatud ebapiisavat kehalist aktiivsust (Riso et al., 2016), kuid märgatav kehalise aktiivsuse langus ilmneb juba varem. Sissejuhatuses käsitletakse varasemat kirjandust lapsevanemate kasvatusväärtuste, hoiakute kujunemise, lapse kehalist aktiivsust mõjutavate tegurite ja liigutusliku arengu kohta. Magistritöö eesmärk oli hinnata lapsevanemate kasvatusväärtuste seoseid nelja- kuni kuueaastaste laste afektiivsete hoiakute, objektiivselt mõõdetud kehalise aktiivsuse, liigutusliku osavuse ja ülakeha lihasjõuga. Magistritöös püstitati hüpotees, mille kohaselt lapsevanematel, kes väärtustavad tervisega seotud väärtuseid suhteliselt kõrgemalt, on kehaliselt aktiivsete tegevuste suhtes positiivsema hoiakuga lapsed. Uurimistöö raames viidi läbi uuring 178 nelja- kuni kuueaastase lapse ja lapsevanema paariga, milles hinnati laste kehalist töövõimet dünamomeetriga, üldist liigutuslikku osavust Demost-Pre-Est© testiga, kehalist aktiivsust GENEActiv Original aktseleromeetriga, afektiivseid hoiakuid liikuvate ja istuvate tegevuste suhtes arvutiülesannetega ja lapsevanemate kasvatusväärtuseid küsitlusega. Lapsevanemate kasvatusväärtustest korreleerusid statistiliselt oluliselt negatiivselt kohusetundlikkus ja austus kehaliste tegevuste istuvatele tegevustele eelistamisega. Kehalise aktiivsuse ja sportlikkuse kasvatusväärtuste koondskoor korreleerus statistiliselt oluliselt positiivselt haardetugevuse ja üldise liigutusliku osavusega. Tervisega seonduvate kasvatusväärtuste koondskoor korreleerus statistiliselt oluliselt positiivselt üldise liigutusliku osavusega. Lapsevanemate kasvatusväärtuste ja laste objektiivselt mõõdetud kehalise aktiivsuse vahel statistiliselt olulisi seoseid ei ilmnenud. Tegemist on unikaalse uurimistööga - eelnevaid uurimistöid nii noores vanuses valimiga lapsevanemate kasvatusväärtuste ja laste kehalise aktiivsuse, afektiivsete hoiakute ning liigutusliku osavuse seoste hindamisel teadaolevalt tehtud ei ole. Magistritöö tulemused aitavad kaardistada Eesti lapsevanemate kasvatusväärtuseid ja nende seoseid eelkooliealiste laste kehalise aktiivsuse, afektiivsete hoiakute, üldise liigutusliku osavuse ja kehalise töövõimega.etAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Estoniahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ee/lapsevanemadeelkooliealised lapsedkasvatusväärtusedafektiivsed hoiakudkehaline aktiivsusliigutuslik osavuskehaline töövõimeparentspreschool childrenchild-rearing valuesaffective attitudesphysical activitymotor skillsphysical fitnessmagistritöödLapsevanemate kasvatusväärtuste seosed koolieelikute afektiivsete hoiakute, kehalise aktiivsuse ja liigutusliku osavusegaThe associations of child-rearing values with affective attitudes, physical activity and motor skills of preschool childrenThesis