
TARTU ÜLIKOOL
Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond

Eesti ja üldkeeleteaduse instituut
Soome-ugri osakond

Tiina Rebane

1956. AASTA UNGARI REVOLUTSIOONI KAJASTAMINE
NÕUKOGUDE EESTI AJAKIRJANDUSES OKTOOBER-DETSEMBER 1956

Bakalaureusetöö

Juhendaja Boglárka Janurik

TARTU 2016



Sisukord
Sissejuhatus.......................................................................................................................3
1.Ajalooline ülevaade ülestõusu sündmustest...................................................................5

1.1. Eellugu...................................................................................................................5
1.2. Ülestõus..................................................................................................................7

2.Trükiajakirjanduse rollist Nõukogude ühiskonnas ja ENSV-s.....................................12
2.1. Nõukogude ajakirjanduse viis kontrollitasandit...................................................15

3.Uurimismaterjal ja metoodika......................................................................................17
3.1. Vaatlusalused lehed ja valim................................................................................17
3.2. Uurimismeetod.....................................................................................................17
3.3. Uurimisküsimused ja hüpoteesid.........................................................................18

4.Tulemused.....................................................................................................................20
4.1. Ilmunud artiklite arv............................................................................................20
4.2. Žanrid...................................................................................................................22
4.3. Lehekülg..............................................................................................................24
4.4. Suurus..................................................................................................................25
4.5. Allikas ja autori küsimus......................................................................................26
4.6. Teemad.................................................................................................................27

4.6.1. Algus ja ametliku versiooni kinnistamine....................................................28
4.6.2. Valitsus ja partei...........................................................................................29
4.6.3. Pingestumine................................................................................................31
4.6.4. Normaliseerumine ja taastamine..................................................................32
4.6.5. „Valge terror” ja fašistide metsikused..........................................................33
4.6.6. „Mässu” organiseerijad................................................................................34
4.6.7. Põgenikud.....................................................................................................35
4.6.8. Abi................................................................................................................36
4.6.9. Vahelesegamine Ungari siseasjadesse ja NSVL vägede küsimus................37
4.6.10. Ungari sündmused kõrvalteemana.............................................................37
4.6.11. ÜRO............................................................................................................38

4.7. Pildimaterjal.........................................................................................................40
4.8. Analüüsi kokkuvõte ja diskussioon......................................................................40

Kokkuvõte.......................................................................................................................43
Összefoglalás...................................................................................................................44
Kasutatud kirjandus/allikad.............................................................................................45
Lisa 1. Kontentanalüüsi kategooriad...............................................................................47

2



Sissejuhatus
1956. aasta oli märgilise tähtsusega aasta. NLKP KK 20. kongressi viimasel päeval

pidas Nikita Hruštšov kõne, mis andis lootust, et liberaalsem suund sotsialismi sees on

võimalik. Pea pool aastat hiljem rahumeelse meeleavaldusena alanud Ungari ülestõusu

verine mahasurumine näitas aga vastupidist.

Vabamõtlemisel  polnud  totalitaarses  süsteemis  kohta,  see  oli  ohtlik,  see  muutis

inimesed  mässumeelseteks.  Inimesed  tuli  aga  hoida  tasalülitatuna.  Inimeste  mõtteid

prooviti  suunata  ja  hoida  õigel  teel.  Parim vahend  selleks  oli  ajakirjandus,  lihtsasti

kontrollitav ja pikaaegse mõjuga infokanal.

Mida 1956. aasta Ungari ülestõusu kohta sai lugeda Nõukogude Eesti ajalehtedest,

annab ülevaate käesolev bakalaureusetöö. Töö eesmärgiks on kontentanalüüsi meetodit

kasutades kaardistada tolleaegset trükimaastikku Rahva Hääle, Noorte Hääle, Õhtulehe

ja Edasi näitel.

Oma töö esimeses pooles, teoreetilises osas annan ülevaate juba kirjutatud töödest,

ülestõusu  ajaloolisest  taustast  ja  sündmuste  käigust  ning kirjeldan trükiajakirjanduse

rolli  Nõukogude  Eesti  ühiskonnas.  Töö  teises  pooles,  empiirilises  osas  esitan

bakalaureusetöö  uurimisküsimused  ja  töö  hüpoteesid.  Seejärel  keskendun

kontentanalüüsile,  annan  ülevaate  meetodist  ja  uuritavast  materjalist  ning  analüüsi

tulemustest.

Et uuritavat materjali oli palju (514 artiklit), leidsin, et sügavam diskursuseanalüüs ei

mahu bakalaureusetöö raamidesse.

Varasemalt  on  1956.  aasta  Ungari  sündmuste  kajastamist  Nõukogude  Eesti

ajakirjanduses  oma uurimustes  puudutanud  Ele  Trell  ja  Anu Mõistlik.  Trell  kirjutas

aastal 1999 seminaritöö „Ungari 1956. aasta revolutsiooni kajastamine Noorte Hääles ja

Helsingin Sanomates”, milles võrdleb Noorte Hääle ja Helsingin Sanomate artikleid ja

kõrvutab neid reaalsete sündmustega. Ta otsib vastust küsimusele, kui palju oli tollastes

tekstides  tõtt.  Vaadeldavaks  perioodiks  on  ülestõusu  periood  23.10.-4.11.  Mõistlik

keskendub  oma  2007.  aasta  magistritöös  „Võimusuhete  konstrueerimine  nõukogude

ajalehediskursuses  1946-1979”  Rahva  Hääle  uurimisele.  Võrreldes  Trelliga  läheneb

3



Mõistlik  1956.  aastale  laiemalt,  vaadeldes  ka  ülestõusujärgset  perioodi.  Ta  kasutab

kontentanalüüsi kõrval ka diskursuseanalüüsi. Erinevalt Mõistliku tööst vaatlen lisaks

Rahva  Häälele  veel  Noorte  Häält,  Õhtulehte  ja  Edasit.  Haaratav  periood  on  veelgi

pikem, kuni detsembri lõpuni. Kui Mõistlik võttis oma eesmärgiks kolme aasta näitel

näidata, kuidas Nõukogude Liit läbi ajakirjanduse oma võimu kehtestab, siis mina olen

uurimisülesandeks  võtnud välja  selgitada  mida  ja  kui  palju  tolleaegses  trükimeedias

Ungari ülestõusu kohta ilmus.

4



1. Ajalooline ülevaade ülestõusu sündmustest

1.1. Eellugu

Jossif Stalini surmale (5.03.1953) järgnenud aastate võimuvõitlus Nõukogude Liidu

juhtkonnas   põimus  läbi  katsetega  reformida  valitsevat  totalitaarset  süsteemi.  Enim

prooviti  elujõulisemaks  ja  efektiivsemaks  muuta  raskes  olukorras  majandust.

Välissuhetes võeti kurss aktiivsemale ja paindlikumale poliitikale,  arenesid kontaktid

Lääneriikidega.  Massirepressioonid  asendusid  vangide  vabastamise,  karistusaegade

lühendamise  ja  osa  poliitvangide  rehabiliteerimisega.  Korrigeeriti  veidi  ka  ametliku

propaganda  suunda,  räägiti  isikukultusest  Stalinit  nimetamata.  Poliitiline  õhkkond

hakkas muutuma. (Kuuli 2002: 25, 31)

1952.  aasta  suveks  oli  kommunism  Ungaris  kriisini  jõudnud.  Rasketööstus  oli

majanduse välja kurnanud, toiduainetööstus kiratses, rahvas oli vaesunud ja kannatas

nälga.  1953.  aasta  hiliskevadel  ei  saanud  Nõukogude  Liidu  juhtkond  enam eelpool

nimetatud  olukorrast  mööda  vaadata,  kritiseeriti  peaminister  Mátyás  Rákosit  ja

majanduspoliitika peamist suunajat Ernő Gerőt. Moskva nõudis reforme, mida aga ei

järgnenud.  Juunis  1953  kutsuti  Ungari  riigi-  ja  parteijuhid  Moskvasse,  kus  Rákosi

tagandati  ja  uueks  peaministriks  määrati  Imre  Nagy.  Nagy’i  ametisse  astumisega  4.

juulil sai Ungaris alguse nn uus kurss. (Salamon 2005: 218)

Juba  ametisseastumiskõnega  eristus  Nagy  oma  keelekasutusega  teistest

parteifunktsionääridest,  kelle  sõnavõtud  olid  isikupäratud  ja  kiretud  (Békés,  Byrne,

Rainer 2002: 5). Nagy oli veendunud kommunist, kes uskus sotsialismi teostatavusse,

samas oli ta reformimeelne ja suhtus Stalini poliitikasse kriitiliselt. Nagy kavandas üsna

suuri ja senise poliitika suhtes julgeid samme parandamaks elu Ungaris (Salamon 2005:

219), kuid tema püüded olid suures osas määratud liiva jooksma. 

Rákosi oli küll tagandatud peaministri kohalt, kuid partei juhina püsis tema mõju ja

talle lojaalset kaadrit oli piisavalt. 1954. aasta sügiseks oli Ungaris üldine õhkkond küll

paranenud, ent Nõukogude juhtkonna arust polnud erilist läbimurret toimunud. Lisaks

sellele oli seoses Saksa Liitvabariigi astumisega NATOsse toimunud Moskvas poliitilise

5



kursi muutus, mis tähendas taaskord sõjatööstuse eelisarendamist. 1954. aasta lõpuks

valminud  uue  Ungari  majandusprogrammi  elluviimiseks  ei  olnud  seega  enam aega.

(Salamon 2005: 219)

Oli näha, et Nagy ja Rákosi ei suuda koostööd teha ning 1955. aasta jaanuaris kutsuti

seltsimehed taas Moskvasse. Nagy’i süüdistati parteivastases tegevuses (Békés, Byrne,

Rainer 2002: 63), ta tagandati kõigist tema ametitest ja detsembris heideti ka parteist

välja.  Uueks peaministriks  sai  András  Hegedűs,  kes  oli  Rákosile  äärmiselt  lojaalne.

Selline  pööre  –  katse  minna  tagasi  stalinistliku  praktika  juurde  –  ei  rõõmustanud

vabama õhkkonnaga harjuda jõudnud ungari avalikkust. Sama aasta lõpus võtsid Nagy’i

toetajad üle Petőfi ringi juhtimise. (Salamon 2005: 220)

1956.  aasta  14.-25.  veebruaril  toimus  Nõukogude  Liidu  Kommunistliku  Partei

(NLKP)  20.  kongress.  Viimase  päeva  kinnisel  istungil  pidas  Nikita  Hruštšov  kõne

„Isikukultusest ja selle tagajärgedest”, milles mõistis hukka stalinismi.  Hruštšovi kõne

tõi  kaasa  ootamatu  ja  suure  mõju  Nõukogude  Liidu  sisepoliitilisele  arengule.  Seda

käsitleti kui juhist Stalini aegse režiimi tõeliseks paljastamiseks, võeti maha ja hävitati

Stalini portreesid ja büste, ka raamatuid. (Tannberg 2006: 56-60)

Hruštšov ise ei tahtnud muud, kui kindlustada oma tagalat Kremli võimuvõitluses,

andes  vanale  Stalini-meelsele  kaadrile  mõista,  et  nende  aeg  on  möödas.  Laialdane

vabameelsuse puhang, mis viis ka sündmusteni Poolas ja Ungaris, polnud Hruštšovile

kuidagi meeltmööda. Nii võeti juba 30. juunil vastu NLKP KK otsus „Isikukultusest ja

selle tagajärgedest ülesaamise kohta”, mis jagas kindlad suunised, kuidas isikukultust

tõlgendada ja kuidas sellest rääkida tohtis. (Tannberg 2006: samas)

Ideoloogiline võitlus isikukultuse kriitika leviku üle kestis veel mitu aastat. Poolas ja

Ungaris  toimunu hirmutas  nõukogude võimu ja  nii  proovis  NLKP KK veelgi  enam

pidurdada  liberaalseid  mõtteavaldusi  ka  näiteks  NLKP  KK  Presiidiumi  kirjaga

„Parteiorganisatsioonide poliitilise töö tugevdamisest massides ja vaenulike elementide

nõukogudevastaste  väljaastumiste  tõkestamisest“  (19.12.1956).  See  kiri  saadeti

kohalikele  parteiorganisatsioonidele  ja  sisaldas  uusi  suuniseid  ideoloogiliseks  tööks.

(Kuuli 2002: 62-63)

6



1956. aasta kevadel aga oli lumepall veerema läinud. Hruštšovi kõne mõjus kui luba

vabamaks mõtlemiseks.  Nii hoogustusid ka  Petőfi ringi kogunemised.  Petőfi ring oli

asutatud Töötava Noorsoo Ühingu (partei allorganisatsioon) alluvuses, nii pidi ringi töö

olema  lihtsasti  kontrollitav.  Ent  ühendus  muutus  peagi  diskussiooniklubist  süsteemi

kriitikute kogunemiskohaks. (Dalos 2007: 31)

Nii said ka Ungaris muudatusi pooldavad jõud hoogu juurde, lahkhelid suurenesid ka

parteisiseselt.  Petőfi  ringi  avalikud  debatid  muutusid  üha  populaarsemaks,  peamist

rahulolematust  tekitasid  Nõukogude vägede  viibimine  Ungaris  Varssavi  pakti  (loodi

31.03.1955) järgselt ja üheparteisüsteem. Ringi tegevuse keelustamine 30. juunil aga ei

peatanud masside kogunemist ega arutelusid. Juuni lõpus toimunud mäss Poolas sundis

Kremli ennetavalt tegutsema – Rákosi sunniti oma ametikohalt tagasi astuma (Békés,

Byrne, Rainer 2002: 11). Tema asemele asus Ernő Gerő, kuid see samm avalikkust ei

lepitanud.

1.2. Ülestõus

1956.  aasta  sügiseks  oli  ka  enamus  tavainimesi  Ungaris  valitseva  režiimi

oponentideks  kujunenud.  Muuhulgas  politiseerusid  kirjanikud  –  septembris  tegeles

Kirjanike  Liidu  üldkogu  eelkõige  poliitiliste  küsimustega  ja  nõudis  Nagy’i

tagasipöördumist poliitikasse. 16. oktoobril moodustati Szegedis Ungari Ülikoolide ja

Kõrgkoolide Seltside Liit (MEFESZ), esimene parteist sõltumatu noorteorganisatsioon. 

Pärast 22. oktoobri koosolekuid ühinesid MEFESZ-ga Budapesti, Miskolci, Pécsi ja

Soproni  üliõpilased.  23.  oktoobri  hommikuni  kestnud  Budapesti  Tehnikaülikooli

koosolekul  panid  üliõpilased  oma  nõudmised  kirja  16  punktina,  millest  ühtlasi  sai

revolutsiooni  programm.  Samuti  lepiti  kokku,  et  järgmise  päeva  pärastlõunal

kogunetakse  József  Bemi  kuju  juures  Poola  rahva  toetuseks  ja  oma  nõudmiste

rõhutamiseks (Salamon 2005: 221). Muuhulgas nõuti uue valitsuse moodustamist Imre

Nagy’i  juhtimisel,  Nõukogude  vägede  väljaviimist,  arvamuste  ja  pressivabaduse

võimaldamist  ja  demokraatlike  valimiste  korraldamist.  (Békés,  Byrne,  Rainer  2002:

188)

7



23. oktoobri hommikul jõudis Ernő Gerő juhitud partei- ja valitsusdelegatsioon tagasi

edukatelt  läbirääkimistelt  Jugoslaaviast.  Saades  juba  raudteejaamas  teada,  mis

Budapestis  toimub,  sattusid  võimud  segadusse,  mida  täpselt  ette  võtta.  Algul

demonstratsioon keelustati, kell 14.15 aga anti meeleavalduse toimumiseks siiski luba.

(Dalos 2007: 6-7)

Selline  otsustamatus  tuli  demonstrantidele  ainult  kasuks,  sest  vastukäivad  teated

raadios  äratasid  üha  laiemat  huvi.  Teel  kell  15  algavale  meeleavaldusele  liitus

rahvamassiga järjest uusi inimesi. Bemi kuju juurest liiguti Parlamendi ette, kus taheti

kuulda parteisse tagasi võetud Nagy’i. Alles parteijuhtkonna kutse peale nõustus Nagy

Parlamenti minema. Seal pidas ta lühikese ja rahva meelehärmiks mitte midagi ütleva

kõne, mille lõpus palus inimestel koju minna, lauldi ka koos hümni. Selleks ajaks oli

tänavatele kogunenud juba rohkem kui 200 000 inimest. (Salamon 2005: 221)

Paljud rahvamassist liikusid Stalini kuju juurde, mis meeleavalduste käigus ümber

lükati.  Teised  meelevaldajad  jõudsid  Raadiomaja  juurde,  kus  nõuti  16  punkti

ettelugemist raadioeetris. Osa Raadiomaja kaitsvaid sõdureid aga andsid ära oma relvad

või asusid ka ise meeleavaldajate poolele, kuid ÁVH (Államvédelmi Hatóság – Riikliku

Julgeoleku Amet)  üksused avasid rahvahulga pihta  tule.  Hommikuni  kestva  võitluse

tulemusena  läks  Raadiomaja  meeleavaldajate  kätte.  Nõukogude  väed  jõudsid  linna

kesköö paiku, ülestõus levis üle linna. (Bereczki 2006)

24. oktoobri hommikul teatati raadios Imre Nagy’i peaministriks saamisest, samuti

sellest, et korra jaluleseadmises osalevad valitsuse palvel Nõukogude väed. Rahutused

levisid ka väljapoole pealinna. Päeva jooksul kordunud üleskutsed võitluse lõpetamiseks

jäid tulemusteta; eri linnaosades organiseeriti relvastatud vastupanugruppe, millel olid

konkreetsed juhid ja oma kindlaks määratud tegutsemispiirkond. (Dalos 2008: 74-76) 

25. oktoobrit võib pidada Ungari ülestõusu üheks verisemaks päevaks. Tänavatele

tulnud  rahvas  hakkas  Nõukogude  sõduritele  selgitama,  et  Budapestis  toimuv  ei  ole

fašistlik liikumine. Rahulikuks meeleavalduseks Parlamendihoone ette liiguti juba koos

tankidega. Kuid korraga avasid julgeolekutöötajad Parlamendi katuselt rahva pihta tule

8



(Bereczki  2006).   Tekkinud  segaduses  hakkasid  tulistama  ka  Nõukogude  üksused.

Paanikas rahvamassil polnud põgeneda kuhugi, sest kõrvaltänavad olid suletud. Surma

sai umbes 100 inimest, haavata 300 (Békés, Byrne, Rainer 2002: 196-197). 

Samal päeval sai János Kádár Ernő Gerő asemel partei esimeseks sekretäriks.

Järgmistel  päevadel  levis võitlus  üle  kogu Ungari.  Puhkes üldstreik,  mille  käigus

loodi  vabrikutes  ja  riigiasutustes  töölisnõukogusid  ja  revolutsioonilisi  komiteesid.

Nõukogude väeüksuste juhtkond oli sunnitud tunnistama, et ei suuda ülestõusu maha

suruda ja nii algasid läbirääkimised ülestõusnutega. Reorganiseeriti valitsus. (Salamon

2005: 223)

28. oktoobril kuulutas Imre Nagy välja relvarahu. Oma õhtuses raadiokõnes nimetas

Nagy toimunut rahvuslik-demokraatlikuks rahvaliikumiseks toetades ülestõusu esimest

korda  avalikult.  Ta  teatas  ÁVH laiali  saatmisest  ja  Rahvuskaardi  loomisest  (Békés,

Byrne,  Rainer  2002:  203)  ning  Nõukogude  vägede  lahkumisest  Budapestist.  Kuid

Ungari  rahvas  nõudis  enamat  –  Nõukogude  vägede  välja  viimist  kogu  Ungari

territooriumilt, mitmeparteisüsteemi ja väljaastumist Varssavi Lepingu Organisatsioonist

(Varssavi pakt).

30.  oktoobril  kaotaski  Nagy  üheparteisüsteemi  ja  nimetas  ametisse

koalitsioonivalitsuse,  kuhu kaasati  kõik viimastel  vabadel valimistel  (1946) osalenud

parteid  (Tiitsaar 2006: 11). Samal päeval peale kolmetunnist verist võitlust vallutasid

relvastatud  ülestõusnud Budapesti  Parteikomitee  hoone Köztársasági  väljakul.  Partei

peakorter oli likvideeritud ÁVH ja kommunistliku parteiaparaadi vasturevolutsiooniline

keskus. 

31. oktoobri pärastlõunal andis Imre Nagy teada, et alustati läbirääkimisi Nõukogude

vägede  väljaviimiseks  Ungarist.  Valmidust  antud  küsimuses  läbirääkida  ilmutas

Nõukogude  juhtkond  oma  30.  oktoobri  deklaratsiooniga.  Tegelikult  aga  algas  uute

Nõukogude vägede sissetoomine (Bereczki 2006). Protestiks teavitas Nagy 1. novembri

õhtul  avalikkust,  et  Ungari  astus  välja  VLO-st  ja  valitsus  deklareeris  Ungari

neutraliteeti.  Neuraliteet  kuulutati,  sest  nii  polnud  Nõukogude  Liit  ja  Ungari  enam

sõjalises  liidus  ja  Nõukogude  vägedel  puudus  õiguslik  alus  Ungaris  viibimiseks.

(Tiitsaar 2006: 12)

9



Hoolimata Ungari valitsuse protestist ja jätkuvatest läbirääkimistest jätkas Moskva

oma  vägede  ümberpaigutamist.  2.  novembril  saadab  Nagy  sellekohase  kirja  ÜRO

peasekretärile. 4. novembri varahommikul asusid Nõukogude väed üldisele rünnakule

Budapestile ja teistele Ungari linnadele. Tund aega hiljem teavitas Imre Nagy Ungari ja

maailma üldsust Nõukogude vägede rünnakust, kuid ei andnud käsku vastupealetungiks,

samas ka ei keelanud seda. Seetõttu oli vastupanu spontaanne, kuid arvestatav. Nagy ise

ja osa tema valitsuse liikmetest asusid Jugoslaavia saatkonda varjule. (Békés, Byrne,

Rainer 2002: 216)

Vaatamata  Nõukogude  vägede  hävitustööle  ja  uue,  Kádári  valitsuse  ametisse

asumisele 7. novembril jätkus vastuhakk püsima jäänud režiimile. Nõukogude ja Ungari

julgeolekuüksustel  tuli  pidevalt  tegeleda  tööliste  streikide  ja  demonstratsioonide

likvideerimisega.  Aktiivne relvastatud vastupanu kestis Budapestis veel kaks nädalat.

Tiitsaare  (2006:12)  järgi  toimus  lõplik  mahasurumine  pärast  Ungari  Sotsialistliku

Töölispartei  Keskkomitee  nõupidamist  2.-5.  detsembril,  millele  järgnes  karistuste

karmistamine  ja  arreteerimiste  laine.  Spontaanseid  vastupanuakte  ja  protestistreike

pandi toime veel jaanuariski. Nii võeti 7. jaanuaril 1957 muuhulgas vastu ka seadus, et

surmanuhtluse võib määrata ka „streigile õhutamise” eest. (Lendvai 2008: 167)

Lisaks  relvastatud  ülestõusu  mahasurumisele  oli  Kádári  ülesandeks  partei  maine

taastamine ja majanduse jalule aitamine.  Kuid tal polnud teadagi isetegevusvabadust –

juhendid  tulid  Moskvast.  Kusjuures  Kádárit  jälgis  pidevalt  kolm  julgeolekumeest.

Esmaseks probleemiks Nõukogude juhtkonnale oli, mida peale hakata Nagy’i ja tema

kaaskonnaga. Kádár oli tegelikult valmis laskma Nagyil minna, kui ta ainult tunnistaks

oma  vigu  ja  avaldaks  toetust  režiimile.  Kuid  Nõukogude  delegatsioon  Ungaris  tuli

ideele  ahvatleda  Nagy  saatkonna  territooriumilt  välja,  seejärel  arreteerida  ja  saata

Rumeeniasse. Kádár nõustuski. (Békés, Byrne, Rainer 2002: 364-366)

22. novembril andiski Kádár Nagy’ile garantii, et ta pääseb Jugoslaavia saatkonnast

koju,  kuid  tegelikult  arreteeriti  ja  viidi  järgmisel  päeval  kaaslastega  Rumeeniasse.

Kohtuprotsess Nagy’i üle algas alles 5. veebruaril 1958, lõppes 15. juunil ja järgmisel

päeval viidi surmaotsus täide. Revolutsioonis osalenute viimased hukkamised viidi täide

1961. aastal. (Tiitsaar 2006: 12-13)

10



Lääne suurriigid jäid toimunu suhtes pealtvaatajateks. Võib öelda, et II maailmasõja

järel  tekkinud  status  quo oli  omaks  võetud  ega  soovitud  seda  kahtluse  alla  seada.

Lendvai  (2008:  174)  toob  välja,  et  Lääneriikide  väljaütlemised  olid  küll  kantud

antikommunistlikust ideoloogiast,  ent reaalsete tegude planeerimisel lähtuti tegelikest

geopoliitilistest  huvidest.  Külma sõja  õhkkonnas  oli  1956.  aasta  sügisel  teravnemist

palju.  Ungari  sündmustelt  viis  fookuse  eemale  juba  suvel  tekkinud  Suessi  kriisi

kulmineerumine  sõjaliseks  konfliktiks  oktoobri  lõpus.  NSVL  kasutas  kriisi

vastupropagandaks süüdistades  ÜRO istungitel  Lääneriike teiste  riikide siseasjadesse

sekkumisel.

Nõukogude Liidule sobis Lääneriikide distantseeruv positsioon nii Poola kui Ungari

sündmustest.  See  oli  justkui  garantiiks,  et  ka  tulevikus  tekkivate  konfliktide  julmal

lämmatamisel ei pea Lääne seisukohaga arvestama  (Békés 2006: 6-7). Ühtlasi näitas

revolutsiooni mahasurumine, et Nõukogude Liidu totalitaarne süsteem ei ole reformitav.

11



2. Trükiajakirjanduse rollist Nõukogude ühiskonnas ja 
ENSV-s

NSV Liit oli totalitaarne riik, millele oli omane üldsuse hoidmine juhtkonna pideva

kontrolli all. Kontrolli teostasid partei, siseministeeriumi ja julgeolekuorganite vastavad

allasutused.  Repressiivsete  meetmete  kõrval  mängis  totalitaarse  režiimi  jaoks  väga

olulist  rolli  oma  ideoloogia  juurutamine  ühiskonnas.  Riigialamatest  lojaalsete  või

vähemalt režiimile mittevastanduvate kodanike kasvatamiseks oli ühendatud kontrolli-

ja  järelvalvesüsteem  võimuorganite  poolt  paika  pandud  ideoloogiliste  printsiipide

levitamisega.

Kõige  olulisemate   ideoloogiliste  küsimuste  arutamise  ja  vastavate

käitumisprintsiipide väljatöötamisega tegeleti Nõukogude Liidu Kommunistliku Partei

(NLKP) juhtorganites, seega riigi kõrgeimal võimutasandil. Partei poliitilise juhtimisega

tegeles  NLKP Keskkomitee  Presiidium.  Keskkomitee  struktuuriüksustes  tegeleti  ka

kultuuri- ja ideoloogiaküsimustega. Keskkomitee tasand oli printsiipide väljatöötamise

ja  otsuste  vastuvõtmise  tasand,  ettekirjutusi  pidid  propageerima  ja  nende  täitmist

jälgima  parteiasutuste  võrk  üle  maa  –  partei  maakonna-  ja  linnakomiteed,  asutuste

algorganisatsioonid  jne.  Suurim  jõud  oli  kõrgeimatel  üksustel,  parteikongressidel  ja

pleenumitel vastu võetud otsustel. Pärast otsuse vastuvõtmist levitati seda ajakirjanduse

kaudu ning otsuse valdkonnaga tegelevate institutsioonide kaudu, ka saadeti ideeliselt

ustavaid ja pädevaid parteiliikmeid liiduvabariikidesse otsuseid kommenteerima ning

elluviimiseks praktilisi näpunäiteid jagama. (Kreegipuu 2005: 27, 30)

Parimaks kanaliks parteipropaganda ja oma ideoloogiliste tõekspidamiste levitamisel

hoidmaks inimesi tasalülitatuna peeti just ajakirjandust. Lõhmuse järgi oli ajakirjandus

nõukogude süsteemis ainult vahendiks (objektiks), sest ideoloogilisele käsitlusele olid

allutatud kõik ajakirjanduse põhilised funktsioonid,  nagu info edastamine,  silmaringi

laiendamine,  meelelahutus.  Ajakirjandusel  ei  võinud  olla  omaette  eesmärke

(subjektsust). (Lõhmus 1999: 12)

12



Ajakirjandust sai ja tuli pidevalt hoolikalt kontrollida ja suunata. Ajakirjanduse, nagu

kogu  ühiskonnagi,  juhtimine  oli  hierarhiline  ja  tsentraliseeritud.  Kehtis  nn

demokraatliku  tsentralismi  põhimõte –  ajakirjandussüsteem  pidi  vastama  ühiskonna

poliitilise  juhtimissüsteemi  struktuurile.  Demokraatia  pidi  väljenduma  selles,  et

elanikkonna igale  põhigrupile pidi  olema oma väljaanne,  tegelikkuses sellega aga ei

arvestatud. (Uus 1998: 5)

Välise  ja  vormilise  külje  pealt  avaldus  tsentraliseeritus  selles,  et  kõigis

liiduvabariikides ilmusid sarnased ajalehed ja ajakirjad (kompartei leht, komsomoli leht,

loomeliitude leht, sageli ka talurahva leht, spordileht, linnade ja rajoonide lehed, suurte

ettevõtete ja ülikoolide lehed) ning toimetuste struktuurid, töö- ja palgatingimused suurt

ei erinenud (Vihalemm, Lauristin 2004: 4). Ühtsetele mallidele oli allutatud ka sisuline

ülesehitus:  põhilise  ja tähtsaima osa ajalehtede esikülgedel moodustasid parteiliidrite

kõned  ja  ülevaated  nõukogude  organite  tegevusest,  muude  teemade  kajastamine  oli

viidud miinimumini ja surutud lehtede tagaküljele. Väljaande suunitlus ega sihtgrupp ei

määranud seejuures mingit rolli. (Kreegipuu 2005: 44)

Ajakirjanduse  juhtimisskeem  oli  üsna  segane.  Nii  üleliidulisel  kui  vabariiklikul

tasandil  pidid  kontrollimise  ja  suunamise  ülesandeid  täitma  mitmed  institutsioonid,

millest peamised olid partei- ja tsensuuriorganid. Ajakirjanduse juhtimine suures osas

just  tsenseerimises  väljenduski.  Suur  roll  tsenseerimisel  oli  trükiasjade  peavalitsusel

(Glavlit),  millel oli oluline osa ka ajakirjandussüsteemi kujundamisel. Lisaks Glavliti

allasutustele täitsid tsensorite rolli ka partei- ja julgeolekuasutused. Tsensuuriasutused

allusid  parteile  tsensuuriametkondade  parteialgorganisatsioonide  kaudu.  Seega  oli

parteil ühelt poolt suuniseid andev ja teisalt otseselt kontrolliv ja jälgiv roll. (Kreegipuu

2005: 45-46)

Erinevate  trükiväljaannete  kontrollimise,  juhtimise  ja  suunamisega  tegelesid

Keskkomitee propaganda- ja agitatsioonivalitsuse allüksused nagu ajalehtede osakond,

keskajalehtede  osakond  (kontrollis  ja  suunas  Moskva  keskajalehti),  vabariiklike  ja

oblastilehtede  osakond,  linna-  ja  rajoonilehtede  osakond.  Nendesse  tuli  saata

ajakirjandusväljaannete  signaaleksemplare,  alates  1956.  aastast  kontrolleksemplare.

13



Partei  esindajalt  pidid  kõik  ajalehenumbrid  trükkimiseks  loa  saama.  Päevalehtede

trükkiminekuga oli aga kiire ja parteiorganite tegevus jäi pigem tagantjärele arvamuse,

nõuannete, noomituste ja juhiste andmiseks. (Veskimägi 1996: 54-55)

Eesti  NSV  tasandil  juhtisid  ajakirjandussüsteemi  EKP  Keskkomitee,  partei

maakonna- ja linnakomiteed. Parteilist juhtimist  teostati  läbi EKP KK presiidiumi ja

pleenumite  otsuste.  Ka  EKP KK  juurde  kuulus  propaganda  ja  agitatsiooniosakond,

millel  olid  ajakirjandussektor,  partei  rajooni-  ja  linnakomiteed.  Parteikomiteedes

kinnitati toimetuste plaanid ja kinnitati ametisse juhtivajakirjanikud. (Uus 1998: 5)

EKP KK jälgis lisaks oma häälekandjatele pidevalt ka kõiki teisi Eesti päeva- ning

nädalalehti, maakonnalehti, ajakirju, seda kuni kohalike, masina-traktorijaamade lehtede

ja asutuste seinalehtedeni välja. EKP KK presiidium vastutas selle eest, et kajastataks

operatiivselt  ja  parteipoliitilist  joont  järgides NLKP KK otsuseid,  nõukogude liidrite

sõna-  ja  seisukohavõtte,  tähtsamaid  kohalikke  ja  üleliidulisi  programmilisi  projekte,

kampaaniaid ja protsesse (viisaastakuplaanide täitmine jne).  (Kreegipuu 2005: 49, 51)

Ideoloogilisi  eksimusi  arutati  EKP KK büroos ja  teistes parteiorganites.  Poliitilisi

vigu otsiti kõikjalt, valdkond ei olnud määrav. Ka trükivead said tähelepanu osaliseks –

vahelejäänud täht võis omandada olulise poliitilise värvingu, rääkimata eksitava sisuga

materjalidest  kui  ka  parteijuhtkonna  meelest  olulise  materjali  avaldamata  jätmisest.

(Kreegipuu 2005: 68, 71)

Nagu juba eespool  mainitud,  oli  partei  kõrval  oma koht  ka teistel  ametiasutustel,

tsensuuriametkondadel,  mis tegelesid otsese tsenseerimisega. Et kõik väljaanded olid

mingite  ametkondade  või  institutsioonide  häälekandjaiks,  oli  nende  otsene

kontrollimine ja suunamine vastavate institutsioonide ülesanne. Tsenseerimise eesmärk

oli takistada tõese info jõudmist inimesteni, tegelike probleemide kajastamise asemel

suruti peale moonutatud maailmapilti, taheti mõjutada inimeste mõtlemist ja käitumist

soovitud suunas.  

14



Tsensuuri  ajendas  hirm,  et  tegelik  sõnum ja  tekst  võiks  jõuda vastuvõtjani  muid

kanaleid  pidi  (nt  Lääne raadiojaamade kaudu).  Oluline  oli  ise  esimesena inimesteni

jõuda. Kardeti teise allika tõde, sest nii võis üks manipuleerimise kuldreegel – esimese

allika  ja  hinnangu  otsustav  mõju  –  pöörduda  manipuleerijate  eneste  vastu.  Selle

ennetamiseks kasutati üha uusi propagandavõtteid. (Lõhmus 1999: 73)

Trükimeedial  puudus  sõltumatus  ka  majanduslikus  mõttes,  ajalehed  allusid

kirjastustele.  Tiraaž ja maht (4 lehekülge) olid  limiteeritud.  Kui näiteks Rahva Hääl

ilmus  mõne  tähtsündmuse  puhul  (parteikongress,  ülemnõukogu  istungjärk,  oktoobri

pidustused) 8-leheküljelisena, tuli üks tavaline lehenumber vahele jätta, sest päevalehti

võis aastas ilmuda täpselt 300 numbrit. (Uus 1998: 6)

Eesti NSV Ajakirjanike Liit loodi alles 1957. aasta augustis. Nii ei saa 1956. aasta

kontekstis  rääkida  ajakirjanike  kontrollimisest  ajakirjanikke  ühendava

kutseorganisatsiooni  kaudu.  Ajakirjandust  juhtisid  trükiväljaannete  toimetused.

Toimetus oli ühtaegu parteiline, loominguline ja tootmiskollektiiv. Lisaks toimetajatele

olid lehtede juures ka sekretärid, kes vastutasid igapäevatöö koordineerimise, tehniliste

väljakutsete  ja  plaanide  täitmise  eest.  Nii  toimetajad  kui  sekretärid  olid  pidevas

ühenduses parteiorganitega, tuli käia nõupidamistel, istungitel jne. (Kreegipuu 2005: 49-

50)

Kokkuvõtvalt võib öelda, et nõukogude ajakirjandus allus täielikult reguleerimisele

ja kontrollimisele, ta oli käsuajakirjandus (Uus 1998: 6), parteipropaganda tööriist, mille

eesmärk oli ideoloogiline tasalülitamine, mitte informeerimine. Sellest lähtuvalt polnud

olemas ka massikommunikatsiooni. Lõhmus (1999: 81) ütleb: „Seda, millega tegeles

nõukogude ajakirjandus, võib nimetada massimanipulatsiooniks.”

2.1. Nõukogude ajakirjanduse viis kontrollitasandit 

Vihalemm  ja  Lauristin  (2004:  4-6)  eristavad  Stalini-järgses  meediasüsteemis  viit

tasandit erineva kontrolli astme ja kontrolli vormi teostamise alusel. 

Esimese tasandi moodustasid väljaanded, mis allusid täielikule kontrollile ja mille

tekstid olid kanoniseeritud – allutatud kindlatele sisulistele ja vormilistele skeemidele.

Sellised tekstid pidid olema suunaandjad ja eeskujud teistele meediatekstidele ja kogu

ideoloogilisele süsteemile. See tase hõlmas üleliidulist parteiajakirjandust, tähtsaim oli

15



ajaleht Pravda, NLKP Keskkomitee häälekandja. Eesti NSV-s ilmuvatest  ajalehtedest

kuulus  esimesele  tasandile  Sovetskaja  Estonija,  sest  venekeelsete  tekstide

kanoniseeritust oli kergem igapäevaselt kontrollida. 

Kõige  suurem  kanoniseeritud  tekstide  tootja  oli  TASS  (Telegrafnoje  Agentstvo

Sovetskogo Sojuza).  Kõik välisuudised ja  üleliidulised uudised tulid  TASS-lt.  TASS

tootis  ka  juhtkirju,  kommentaare,  ideoloogiliselt  kõige  olulisemaid  artikleid,  mis

sisaldasid  ajaloo  tõlgendamist,  kompartei  tegevust,  tähtpäevade  kajastamist  ja

rahvusvahelisi suhteid. Eesti NSVs oli TASS-i osakonnaks ETA. ETA tekstid koostati ka

vene  keeles,  et  neid  oleks  parem kontrollida.  TASS  kujutas  endast  NLKP KK  üht

osakonda ja tegi tihedat koostööd ka KGB-ga, ajakirjandusega tänapäevases mõistes oli

TASS-l vähe ühist.

Eesti keel oli tõkkeks paljude ideoloogiliste kaanonite levikul ja omaksvõtul, seetõttu

oli  Rahva Hääl  teise  tasandi  väljaanne.  Kontroll  oli  küll  range,  kuid mitte  täielik  ja

teatud erinevused tekstides lubatud. Kuigi rahvuskeelset käsitlust peeti vähem täpseks ja

vähem oluliseks,  oli  Rahva  Hääl  EKP KK häälekandjana  näol  tähtsaim eestikeelne

nõukogude  ajaleht,  mis  pidi  suunama  ka  teiste  eestikeelsete  ajalehtede  tööd.

Komsomoli  väljaanded,  nagu  seda  oli  Noorte  Hääl,  jäid  teise  ja  kolmanda  taseme

vahele. Vabama teemakäsitluse tingis see,  et ametlike teadete kõrval avaldati rohkelt

väljapoole poliitikat ja majandust jäävaid tekste. 

Kolmas, keskmise kontrolli tasand hõlmas kohalikke ajalehti (linna- ja rajoonilehed)

ja  vastutus  ideoloogilise  sobivuse  eest  oli  jäetud  (pea)toimetajale  linna-  ja  rajooni

parteikomiteede  järelvalve  all,  järelkontrollisid  Glavlit  ja  EKP KK.  Sellele  tasemele

kuulusid Tallinna Õhtuleht ja Tartu Edasi. Nii oli neile lubatud rohkem kui Rahva ja

Noorte Häälele. 

Kontrolli  neljandal  tasemel  kehtis  kõige  suurema  vabaduse  aste,  sinna  kuulusid

spordiväljaanded, kultuuriväljaanded – Sirp ja Vasar, Looming – ja naisteajakirjad. Viies

tasand jäi aga väljapoole nõukogulikku kontrolli ja selle moodustasid poollegaalne ja

illegaalne  meedia:  omavalmistatud  almanahhid,  seinalehed,  Nõukogude  blokile

suunatud poliitilised raadiojaamad. (Vihalemm ja Lauristin 2004: 4-7)

16



3. Uurimismaterjal ja metoodika

3.1. Vaatlusalused lehed ja valim

Analüüsi valimisse kuulus 514 artiklit, mis ilmusid ajalehtedes Rahva Hääl, Noorte

Hääl,  Edasi  ja  Õhtuleht  vahemikus 26.  oktoober  1956 –  30.  detsember  1956.  Need

ajalehed valiti, sest nende levik/lugejaskond oli ENSV-s suurim eestikeelsete ajalehtede

hulgas. Rahva Hääl oli suurima tiraažiga ja pidi olema teistele eestikeelsetele lehtedele

ideoloogiliseks  eeskujuks.  Noorte  Hääl  komsomoli  häälekandjana  oli  samuti

vabariikliku levikuga, aga sihtgrupp olid noored, nii on kaetud suurem osa võimalikest

lugejatest.  Piirkondlikud  Edasi  ja  Õhtuleht  valiti,  et  leida,  kas  erinevust

kanoniseeriva/suunava Rahva Häälega on. 

1955. aastal oli Rahva Hääle trükiarv 99 000, Noorte Häälel 41 000, Õhtulehel 34

000 ja Edasil 14 000 (Vihalemm ja Kõuts 2004: 65).

Tekstid  valis  autor  välja  Tartu  Ülikooli  Raamatukogu  arhiivis  nimetatud  ajalehti

lugedes ja keskendudes märksõnale „Ungari”. Lõplik valik tehti tekste läbi lugedes, nii

jäid  välja  nupukesed,  mis  otseselt  ei  kajastanud  sündmuste  käiku,  nt  „Teade  dinee

toimumisest ÜRO-sse akrediteeritud NSV Liidu esinduses”.

Lugemise käigus selgus,  et  Õhtulehe 264. number (27.10.)  ja Edasi  238. number

(1.12.)  on  kaduma  läinud.  31.12.  ei  ilmunud  ükski  uuritava  teema  kontekstis  huvi

pakkuv  tekst  (oli  esmaspäev,  ilmus  ainult  Õhtuleht,  kus  teemakohaseid  uudiseid  ei

olnud).

3.2. Uurimismeetod

Oma  töös  kasutan  valimisse  kuulunud  artiklite  analüüsimiseks  kontentanalüüsi

meetodit. See meetod on vana (20. sajandi esimestest kümnenditest) ja palju kasutust

leidnud  just  ajakirjandustekstide  uurimisel.  Tuntud  meediateoreetik  Denis  McQuail

peab seda olulisimaks uurimismeetodiks selles valdkonnas. (McQuail 2000: 293)

McQuail  (2000:  292)  toob  ära  Bernard  Berelsoni  definitisooni,  milles

kontentanalüüsi  nimetatakse   uurimistehnikaks,  mis  kirjeldab  objektiivselt,

süstemaatiliselt ja kvantitatiivselt  kommunikatsiooni manifesteeritud sisu. Katrin Oja

17



(2005:  27)  järgi  võimaldab  see  uurimisviis  suurte  tekstimassiivide  mitmekülgset

analüüsi ning näitab,  kui sageli  erinevaid teemasid kasutatakse ja millised on nende

omavahelised seosed.

Kvantitatiivset sisuanalüüsi peetakse üsna objektiivseks ja usaldusväärseks, sest on

samade  kategooriate  alusel  korratav.  Tulemuseks  on  süstemaatiline  ülevaade,  see

meetod on üldistav ja võimaldab tegeleda ühiku (teksti) nähtava osaga. Seepärast ei sobi

kontentanalüüs  varjatud  tähenduste  uurimiseks.  Kontentanalüüsil  ei  ole  ajalisi

piiranguid,  see  meetod  sobib  nii  kaasaegsete  teemade  kui  vanemate  tekstide

vaatlemiseks.

Võimaliku ohuna võib välja tuua asjaolu, et kategooriate moodustamine ei pruugi

lähtuda  niivõrd  uuritavast  tekstist,  kuivõrd  uurija  enda  väärtuste  süsteemist.  Ka

tulemused  lähtuvad  uurija  tõlgendusest,  seega  meetod  on  siiski  uurijakeskne.

Kontentanalüüs  pole  usaldusväärne  uurimaks  tekstis  esindatud  väärtusi,  stiile  ja

tõlgendusskeeme. Sestap jäeti uurimata võimalik mõju lugejaskonnale.

Peale  tekstikogumi  moodustamist  koostati  edasiseks  analüüsimiseks  kategooriate

süsteem (vt Lisa 1). Iga artikli puhul määrati ilmumisaeg, ajaleht, lehekülg, suurus, žanr,

autor,  teema  (fookus  peateemana  või  kõrvalteemana)  ja  pildimaterjali  olemasolu.

Teemadesse  määramine  otsustati  enamasti  esimeste  lõikude  põhjal,  mitme  teemaga

artikli puhul otsustati teema selle järgi, milline teema oli valdavaks. 

Saadud tulemused (kategooriate esinemissagedus) kanti MS Exceli keskkonda, mis

võimaldas ka tulemuste esitamist graafilisel kujul.

Kontentanalüüsi uurimisühikuks on tekst.

3.3. Uurimisküsimused ja hüpoteesid

Uurimisülesandeks  on  anda  ülevaade  Ungari  ülestõusu  kajastamisest  nii  Rahva

Hääles, Noorte Hääles, Õhtulehes kui ajalehes Edasi.

Uurimisküsimused:

1. Kas väljaanniti on erinevusi artiklite mahus?

2. Millistel lehekülgedel tekstid asuvad?

3. Kes on tekstide autoriks?

4. Milliseid teemavaldkondi puudutatakse seoses Ungari ülestõusuga?

18



Püstitatud hüpoteesid:

1. Rahva Hääl on juhtival ja suunaandval kohal – ta on partei häälekandja, seal ilmub

kõige rohkem kanoniseeritud tekste

2. Nõukogude  ajalehtedel  on  kindel  struktuur  –  välisuudised  on  surutud  viimasele

leheküljele

3. Artiklid pärinevad TASS-lt – Ungari ülestõusu kajastamine on ideloogiliselt tähtis

teema

4. Kajastamine  on  ideoloogilises  võtmes  –  esitatud  versioon  sündmuste  käigust  on

Nõukogude Liidu huvidest lähtuv

19



4. Tulemused

4.1. Ilmunud artiklite arv

26.  oktoobrist  kuni  30.  detsembrini  1956.  aastal  ilmus  Rahva  Hääles  Ungari

sündmustega seotud artikleid 196, Noorte Hääles 118 artiklit, Õhtulehes 92 artiklit ning

ajalehes  Edasi  108  artiklit.  Kogu  perioodi  jooksul  kokku  514  valimisse  kuulunud

artiklit.

Lisatud  graafik peegeldab artiklite  arvu päevade kaupa,  vasakul  olev  tulp näitab,

mitu artiklit päevas ilmus.

20

Graafik 1: Ilmunud artiklite arv päevade kaupa

0

5

10

15

20

25

Edasi

Õhtuleht

Noorte Hääl

Rahva Hääl



Tuleb silmas pidada Õhtulehe ilmumise eripära.  Kui Rahva Hääl,  Noorte Hääl ja

Edasi  ilmusid  ka  pühapäeviti  ning  esmaspäeviti  ei  ilmunud,  siis  Õhtuleht  vastupidi

„puhkas” pühapäeval ja ilmus esmaspäeval. Nii on graafikus kõrvuti tulbad (nt 4.11. ja

5.11., 18.11. ja 19.11.), kus ühes on näha Rahva Hääle, Noorte Hääle ja Edasi artiklid,

mille  kõrval  tulp  ainult  Õhtulehes  ilmunud artiklitega.  See  tendents  kaob detsembri

teises pooles, mil üldine artiklite hulk väheneb ning tiheneb selliste päevade arv, mil

mõnes lehes Ungarit puudutavaid artikleid ei ilmugi.

Üldiselt ilmusid päevalehed 6 korda nädalas. Edasi ilmumissagedus oli harvem, 5

korda nädalas; lisaks esmaspäevale ei ilmunud veel neljapäeviti.

Kõige rohkem artikleid ilmus novembri esimeses pooles. Näiteks 6. novembril ilmus

Rahva Hääles 9, Noorte Hääles 3, Õhtulehes 1 ja ajalehes Edasi 8 artiklit. Õhtulehes

olid mõned sel päeval teistes lehtedes kajastatavad uudised ilmunud juba esmaspäeval

5.11.

Võib öelda, et peale 5. novembrit tõusis Ungari sündmuste kajastamine hüppeliselt.

See  tendents  on  seletatav  4.  novembri  ootamatute  sündmustega,  Nõukogude  Liidu

sõjalise sekkumisega. Et ülestõusu mahasurumine oli verine, leidis sündmus laialdast

kajastust  Lääne  meedias.  Selline  tähelepanu  tekitas  vastureaktsiooni  üha  uute

propagandistlike  tekstide  avaldamise  näol.  Ka  tuli  samal  perioodil  peetava  ÜRO

Peaassamblee XI istungjärgul Suessi kriisi teema kõrvale Ungari küsimus. Nõukogude

Liidule  heideti  ette  sõjalist  tegevust  Ungaris,  mis  omakorda  päädis  pikkade

sõnavõttudega  istungitel  oma  tegevuse  kaitseks,  needki  said  rohkearvuliselt

meediakajastust.

Õhtulehes ei ilmunud ühtki artiklit kümnes numbris 29.10., 28.11., 10.12., 15.12.,

20.12., 22.12., 24.12., 25.12., 27.12., 31.12.

Edasis ei ilmunud kuues numbris 26.10., 28.10., 8.12., 15.12., 19.12., 30.12 .

Noorte Hääles ei ilmunud kahel päeval 19.12., 29.12.

Rahva Hääles ainult ühes numbris 23.12. 

Kui muidu ilmusid ajalehed 6 korda nädalas (Edasi 5 korda), siis Oktoobripühade

tõttu 8. ja 9. novembril ei ilmunud Rahva Hääl, Noorte Hääl ega Edasi; Õhtuleht jäi

ilmumata 7. ja 8. novembril.

21



4.2. Žanrid

Vaadeldavad artiklid on jaotatud järgmistesse žanrikategooriatesse:

1) uudis

2) uudisnupp – paarilauseline uudisliku sisuga tekst

3) olemuslugu, kajastus

4) ametlikud tekstid

a) kõne, sõnavõtt, ettekanne

b) avaldus, kommünikee

c) telegramm, kiri

d) läkitus

e) muud : deklaratsioon, Pravda juhtkiri, üleskutse, seadlus, programm,

otsus, õiendus

5) piltuudis

Selliste  žanrikategooriate  moodustamine  on  mõnevõrra  tinglik.  Et  nõukogude

ajakirjandus  polnud  vaba  ajakirjandus  ning  tekstid  olid  üles  ehitatud  kindlaid

ideoloogiaprintsiipe  järgides,  pole  „uudised”  ja  „uudisnupud”  seda  kaasaegses

tähenduses,  ent  neis  võib  näha  siiski  uudislikke  jooni.  Samuti  on  tinglik  kolmas

kategooria: olemuslood ja kajastused. Siin on olemuslugudena käsitletud tekste, mille

sõnakasutus on uudistest  vabam, keskendutakse mingile konkreetsemale probleemile,

kasutatakse pealtnägijate-osalejatega vestluskatkeid. Kajastustena on vaadeldud tekste,

mis  on  hulga  pikemad kui  uudis,  jutustava  sisuga,  ent  pole  ka  olemuslood,  näiteks

mõned ÜRO tekstid.

Veel tolleaegsetest  eripäradest:  ei  olnud arvamuslugusid – ainus õige arvamus oli

partei  arvamus.  Intervjuusid  (küsimused-vastused)  polnud.  Nt  kui  ilmub  Budapesti

Raadio  intervjuu  Ferenc  Münnichiga  („Ungari  pagulastele  on  avatud  tagasitee

kodumaale.  Ungari  relvastatud  jõudude  ministri  Ferenc  Münnichi  intervjuu”  Rahva

Hääl 2.12. ja Õhtuleht 3.12.), ei ole see klassikalises mõttes intervjuu – nimetatakse, et

Münnich andis intervjuu,  tehakse osaline ümberjutustus  (mitte  tervest  intervjuust)  ja

tuuakse välja mõned tsitaadid.

22



Graafik kajastab nelja suuremat kategooriat. Piltuudiseid ilmus igas lehes ühel korral,

kokku 4, nii väikse arvu tõttu ei ole seda graafikul.

On näha, et kõige rohkem uudiseid ilmus Rahva Hääles: 135. Seda on peaaegu kaks

korda  rohkem,  kui  teistes  lehtedes.  Seevastu  uudisnuppude  (miniuudised,  kuni  300

tähemärki)  jaotuvus  on  enam-vähem  samaarvuline.  Ametlike  tekstide  trükiarvus  on

jällegi ootuspäraselt esikohal Rahva Hääl. Just seal ilmus kõige rohkem kanoniseeritud

tekste:  oktoobripidupäeva  kõned,  sõnavõtud  ÜRO  istungitelt,  sotsialismimaade

ühisavaldused, Bulganini läkituste vahetused D. Eisenhoweri, G. Mollet' ja Eden'iga jne.

Tegelikult  saab  öelda,  et  ideoloogiliselt  kõige  olulisemad  tekstid  trükiti  kõigis:

läkitused, põhilised kõned, avaldused ja deklartsioon ilmus igal pool.

23

Graafik 2: Tekstide žanridesse jagunemine

Uudis Uudisnupp Olemuslugu, kajastus Ametlikud 
0

20

40

60

80

100

120

140

160

Rahva Hääl

Noorte Hääl

Õhtuleht

Edasi

T
e
k
s
t
i
d
e
 
a
r
v



4.3. Lehekülg

Tolleaegsed  ajalehed  olid  enamasti  neljaleheküljelised,  erandkorras  oli  ka  kuus

lehekülge – antud perioodil oktoobripühadel Õhtulehes 6. ja 9. novembril ning ka mõnel

laupäeval.  6-leheküljelise  Õhtulehe  viimane  lehekülg  samal  positsioonil,  mis

neljaleheküljeliselgi – välisuudistele. Rahva Hääles, Noorte Hääles ega ajalehes Edasi

lisalehti ei olnud.

Graafikul  on  toodud  artiklite  alguse  leheküljed.  Kui  tekst  kandus  üle  mitme

lehekülje, siis ainult esimene märgitud, teised graafikul ei kajastu.

Ootuspäraselt  avaldati  esilehekülgedel  kõned  ja  muud  kanoniseeritud  tekstid:

läkitused,  ühisavaldused, kommünikeed.  Uudisväärtuse järgi lehekülgedele jaotumine

pole  nõukogude  ajakirjandusele  iseloomulik,  välisuudiste  jaoks  oli  neljas  lehekülg.

Ometi võib veidi eripärasid näha seoses Ungari sündmuste kajastamisega. Kõrvale jättes

kõned, läkitused ja Nõukogude Liidu ühisavaldused mõne teise sotsialismimaaga, mis

24

0

5

10

15

20

25

6 lk

4 lk

3 lk

2 lk

1 lk

A
r
t
i
k
l
i
t
e
 
a
r
v

Graafik 3: Artiklite jagunemine lehekülgedel



asusid nagunii esimesel lehel, on näha uudiseid, uudisnuppe ja olemuslugusid liikumas

neljandalt leheküljelt ka kolmandale. Seda just peale ülestõusu mahasurumist, alates 6.

novembrist. Mõned uudised trükitakse ka esilehekülgedel.

4.4. Suurus

Suuruse järgi on artiklid koondatud viide rühma (tähemärkides tühikuteta):

• päris väike  – 499 tähemärki

• väike 500 – 1999 tähemärki

• keskmine 2000 – 4999 tähemärki

• suur 5000 – 9999 tähemärki

• väga suur üle 10000 tähemärgi

Kõige rohkem ilmus tekste, mille suurus jäi 500 ja 2000 tähemärgi vahele. Selles

suurusjärgus  olid  enamasti  uudised.  Kõige  väiksemasse  rühma  jäid  uudisnupud.

Kolmandas  rühmas  olid  põhiliselt  uudised,  aga  ka  olemuslood  ja  mõned  ametlikud

25

- 499 500 – 1999 2000 – 4999 5000 – 9999 – üle 10000
0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

Rahva Hääl

Noorte Hääl

Õhtuleht

Edasi

T
e
k
s
t
i
d
e
 
a
r
v

Graafik 4: Tekstide suurus tähemärkides (tühikuteta)



tekstid  (kirjad,  kommünikeed,  läkitused).  Neljanda  rühma  moodustasid  põhiliselt

olemuslood  ja  ametlikud  tekstid.  Kajastused  ja  kõned  kuulusid  viiendasse  rühma.

Suurusrühmadesse jagunemine ajalehtede kaupa on näha järgmisel graafikul:

Kõige  suuremad  tekstid  olid  kõned,  ületades  isegi  30  000  tähemärgi  piiri.  See

tähendas tihti seda, et kõne ei mahtunud ühele leheküljele, vaid kandus edasi teisele

ning mõnikord sealt veel kolmandalegi. Osaliselt oli see tingitud ka ladumiseripäradest:

näiteks kõne tekst ei paiknenud lehe ülemisest osast alla, vaid poole pealt alla ja nii üle

mitme lehekülje.  „Sm.  N.  S.  Hruštšovi  kõne Moskva noorte  miitingul  8.  novembril

1956” 10. novembri Noorte Hääles algas esimeselt lehelt ja jätkus alles kolmandal.

Kõnede puhul oli ka iseloomulik, et kui polnud just ÜRO-s ette kantud kõned, siis

Ungari  sündmused  kajastatud  väikse  osana,  kõrvalteemana,  kui  ametliku  versiooni

kinnitus, kui suunised suhtumiseks sündmustesse. 

4.5. Allikas ja autori küsimus

Suurem osa tekstidest  tuli  TASS-lt,  sealhulgas  kõik uudised ja uudisnupud, ÜRO

istungite kajastused. Kui osal ametlikest tekstidest ka polnud märgitud allikana TASS-i,

siis ajalehtedesse jõudsid need ikkagi TASS-i kaudu. Piltuudise juures Noorte Hääles ja

Õhtulehes ka nimetanud 'TASS-i fotokroonika', Rahva Hääles ja Edasis ilma allikata.

Kahel juhul oli vahendajaks ETA.

Pravdat on allikana nimetatud kümnel juhul, kahel liide „vaatleja”, „kommentaator”.

Literaturnaja Gazeta 2 korda, ühel korral koos autori nimega. Komsomolskaja Pravda 2

korda, ühel juhul ajakirjanike nimedega (3 ajakirjanikku).

Autoriga artikleid ilmus kokku 24. Kõige rohkem ilmus neid ajalehes Edasi – 16

artiklit. Õhtulehes ilmus 5 artiklit, kus midagi mainitud autori kohta, kolmel juhul nimi

(üks  tavakodanik),  ühel  korral  märgitud  sõnaga  „kommentaator”  ja  ühel  korral

„vaatleja”. Rahva Hääles oli 1 (tavakodanik) ja Noorte Hääles 2 teadaoleva autoriga

artiklit (1 tavakodanik). Kusjuures Rahva Hääles 16. novembri artikkel ilmus ka sama

päeva Õhtulehes: „Seda on võimatu unustada. Tallinna Masinaehitustehase peainseneri

F. Jürgensi jutustus sündmustest Ungaris”, ETA vahendatut. Lisaks F(eliks) Jürgensile

on eesti  nimega R(aik)  Aarma, Noorte Hääle toimetaja („Ungari  rahvas kaitses oma

26



revolutsioonilisi  saavutusi”  Noorte  Hääl  17.11.),  kaks  Tšehhoslovakkia  meest:

ajakirjanik Otokar Svercina (“Tšehhoslovakkia ajakirjaniku tähelepanekud”) ja Praha

tehase “CKD-Stalingrad” elektrotehnik Karel Kozel (“Praha inseneri jutustus”).

Neljal korral oli artikli autoriks tavakodanik: peainsener, juriskonsult, elektrotehnik,

turistide grupi juht; ülejäänud kordadel oletatavasti ajakirjanikud, (eri)korrespondendid,

toimetajad.

Muidu avaldatud igalt autorilt üks artikkel, aga Pravda ajakirjanike P. Jefimovi ja M.

Odinetsi tõlkeid kokku 3,  Õhtulehes 1 ja Edasis 2.

27.  novembri  Edasis  ilmunud  „„Vaba  Euroopa“  tagauksest”  autoriks  märgitud

Aleksandrov, V., sama päeva Õhtulehes sama pealkirjaga tekst, aga autoriks märgitud

'kommentaator'. 

4.6. Teemad

Vaatlusalused tekstid on fookuse järgi jagatud peateemaga artikliteks ja artikliteks,

milles  puudutatakse  Ungari  sündmusi  kõrvalteemas.  Ungari  sündmustega  seonduvat

kajastati peateemana 348 artiklis, Rahva Hääles 126, Noorte Hääles 70, Õhtulehes 71,

ajalehes Edasi 81 korda. Kõrvalteemana kajastati 166 artiklis, Rahva Hääles 70, Noorte

Hääles  48,  Õhtulehes  21,  Edasis  27  korda.  Tekstid,  kus  toimunut  käsitletud

kõrvalteemana  ja  ainult  nimetatud  sündmusi  Ungaris,  jäid  edaspidisest  teemadesse

jaotamisest  eemale,  kokku oli  20  sellist  artiklit  (Rahva  Hääles  8,  Noorte  Hääles  5,

Õhtulehes 3 ja Edasis 4). 

Teemadesse  jaotamine  oli  üsna  keeruline.  Kui  fookuse  kindlaks  määramine  käis

pigem  hõlpsalt,  siis  täpsem  teemadesse  jaotamine  oli  problemaatilisem.  Paljudes

tekstides  kajastatakse  mitut  teemat  koos,  näiteks  streikidest  ja  normaliseerumisest

kirjutati tihti koos, ka võidi neis mainida, millist abi Ungarile juba saadetud on. Alguse

teema  uudistes  tuuakse  ära  ka  valitsuse  ja  partei  kaadri  muudatused.  Nii  toimuski

teemadesse  otsustamine  esimeste  lõikude  põhjal  või  selle  põhjal,  millise  teema

kajastamine oli valdav.

Kõigis lehtedes kirjutati samadel teemadel, ei ole lehte, mis kajastas teemat, mida

teistes üldse polnud.

27



4.6.1. Algus ja ametliku versiooni kinnistamine

Siia  on koondatud kõige  esimesed teated  Ungaris  toimunu kohta.  Samuti  on siin

kolm  artiklit  novembri  algusest  ja  kolm  novembri  lõpust,  mis  aitavad  ametliku

versioonina  esitatava  kinnistamisele  kaasa  ning  ei  sobinud  muudesse

teemakategooriatesse. Rahva Hääles tekste kokku 6, Noorte Hääles 4, Õhtulehes 3 ja

ajalehes Edasi 3.

Esimene teade  „Budapestis kukkus läbi rahvavastane avantüür” Ungaris toimunud

meeleavalduste  kohta  ilmus  alles  reedel,  26.  oktoobril  Rahva  Hääles,  Õhtulehes  ja

Noorte  Hääles;  ajalehes  Edasi  ilmus  sama  teade  27.  oktoobril.  Sellise  hilinemise

(Ungari  sündmustest  kirjutamine  mitu  päeva  hiljem)  põhjuseks  võis  olla  ajutine

peataolek  Moskvas,  sest  ülestõus  tuli  Moskvale  siiski  üllatusena.  Ka  ei  tahetud

revolutsiooniideede levimist, sest ei oldud kindlad, mida need ideed mujal kaasa võivad

tuua.  Toimunu  täielik  varjamine  ei  tulnud  aga  kõne  alla,  sest  näiteks  ENSV-s  oli

võimalik kuulata erinevaid Lääne raadiojaamu, sealhulgas Vaba Euroopat, nii et info

revolutsioonist sai ikkagi levida. Viivitamine andis aega järelemõtlemiseks ja info edasi

andmiseks Moskvale sobivas võtmes. 

Teade  ülestõusust  on  vahendatud  TASS-lt  24.  oktoobri  seisuga.  Juba  pealkiri

„Budapestis kukkus läbi rahvavastane avantüür” on kõnekas. Kirjutati, et „avantüüri”

oli pikalt ette planeeritud ja et oma osa mängisid „välismaise reaktsiooni jõud”. Teate

kohaselt tehti Budapestis 23. oktoobril katse esile kutsuda mäss seadusliku võimu vastu.

Rõhutati, et valitsus palus korra taastamiseks appi Nõukogude sõjaväeosad, mis viibisid

Ungaris  Varssavi  lepingu  kohaselt.  Uudises  kirjutati:  „Täna  õhtuks  oli  vaenulik

avantüür  likvideeritud.  Budapestis  on kord jalule seatud”.  Need väited osutusid aga

valeks, nagu selgus järgmiste päevade teadaannetest,  millest võib lugeda vastupidist:

„Kuid  mõnedes  kohtades  tegutsevad  ikka  veel  väikesed  relvastatud  grupid” ning

„Kohati  panevad  nad  kahe-kolmeliikmeliste  gruppidena  toime  ootamatuid

kallaletunge”.  Selgusetuks  jääb,  kui  palju  oli  hukkunuid  ja  kui  suur  oli  purustuste

ulatus. 

Esimene  uudis  oli  märgilise  tähtsusega:  esimese  teatega  esitatakse  Nõukogude

Liidule sobiv versioon, mis saab ametlikuks. Antakse sobivad hinnangud:

28



1) organiseerijateks on välismaised reaktsiooni jõud, pikk ettevalmistusperiood –

oluline  Nõukogude Liidu  välispoliitiline  samm ja  propagandas  Ameerika  kui

vaenlase kuvandi rõhutamine.

2) Varssavi lepingu esile toomine õigustamaks Nõukogude Liidu vägede Ungaris

viibimist  ja  nende  sündmustesse  sekkumine  kui  vastamine  Ungari  valitsuse

abipalvele.

3) Et tegu oli kõigest katsega võimu haarata – vaenulik avantüür on likvideeritud,

katsed väljaspool Budapesti mässule pooldajaid leida jäid tagajärjetuks. Loodi

kuvand, et kõik on kontrolli all.

Hilisemad tekstid  kinnitavad ja  arendavad edasi  selle  artikliga  esitatud  versiooni,

konkretiseerivad  süüdistusi  Lääne  ja  eriti  USA aadressil  ja  muutuvad  süüdistustes

julgemaks.  Pravda  juhtkirjas  „Tõkestada  tee  reaktsioonile  Ungaris”  (Õhtuleht  5.11.,

Rahva  Hääl  ja  Edasi  6.11.)  leitakse  Lääneriikidele  sobiv  ideoloogiline  termin

„imperialistlikud  riigid”  ja  kirjutatakse  nende  rahalisest  toetusest  „nilašistidele  ja

hortistidele” Lääne-Saksamaal ja Austrias:  „Sellesama rahaga arendati ohjeldamatut

laimukampaaniat rahva-Ungari vastu, lasti lendu arvukaid õhupalle propagandistliku

kirjandusega,  korraldati  raadiosaateid,  loodi  ja  tugevdati  reaktsioonilist

põrandaalust”. 

Selle tekstiga tuleb ametlikku versiooni juurde Imre Nagy'i hukkamõist: „Kuid Imre

Nagy,  /…/,  osutus  tegelikult  objektiivselt  reaktsiooniliste  jõudude  käsilaseks,  mis

muidugi komplitseerib olukorda Budapestis ja kogu Ungaris. /.../ Imre Nagy ei saa ega

taha pidada võitlust reaktsiooni mustade jõudude vastu. Nagy'i valitsus on faktiliselt

lagunenud, andes positsioonid rahvavastastele elementidele. Ungaris valitseb kaos.”

4.6.2. Valitsus ja partei

Siia  kuuluvad  kõik  valitsuse  ja  partei  nime-  ja  kaadri  vahetustega  seotud teated.

Samuti partei ja valitsuse otsuseid edastavad tekstid ning valitsuse (endiste) liikmete

liikumistega seotud tekstid.

Selliseid tekste ilmus kõige rohkem Rahva Hääles  (18),  Noorte  Hääles ilmus 10,

Õhtulehes  7  ja  ajalehes  Edasi  11  artiklit.  Valdavalt  oli  tegu  uudistega,  ent  oli  ka

ametlikuma vormiga tekste: üleskutse, läkitus, programm, avaldus.

29



Selle teema artiklitele on iseloomulik, et need ilmuvad kahes laines 26. oktoobrist 10.

novembrini, seejärel on pikk paus. Uuesti 5. detsembrist detsembri lõpuni. 

Esimene  uudis  „Ungari  Töörahvapartei  Keskkomitee  istung”  ilmub  26.  oktoobril

Rahva Hääles ja Õhtulehes. Selles antakse teada, et Keskkomitee esimeseks sekretäriks

sai  uuesti  Ernő  Gerő,  Ministrite  Nõukogu  esimeheks  valiti  Imre  Nagy  ja  esimehe

esimeseks asetäitjaks András Hegedüs.

Kui oktoobrikuu ja novembri eismesed uudised on pigem lühikesed ja neutraalsed,

teavitades  partei  või  valitsuse  isikkoosseisu  muudatustest  (nt  „Uus  Ungari  valitsus”

Rahva  Hääl  4.11.),  siis  peale  ülestõusu  mahasurumist  ilmunud  artiklites  hakatakse

Nagy'i valitsust süüdistama nõrkuses ja nimetama just seda ülestõusu ühe põhjusena. 5.

novembri  Õhtulehes  „Viimased  teated  Budapestist.  I  eriteade”  kirjutatakse  uuest

revolutsioonilisest töölis-talupoegade valitsusest János Kádáriga eesotsas ja nimetatakse

selle  loomise  põhjusena  just  „Imre  Nagy  valitsuse  nõrkust  ja  liikumisse  tunginud

kontrrevolutsiooniliste elementide kasvavat mõju”.

6. novembri ajalehtedes Rahva Hääl ja Edasi ilmunud artiklis „Olukorrast Ungaris”

minnakse  süüdistustes  veelgi  kaugemale:  „Lagunes  ja  lakkas  eksisteerimast  Imre

Nagy'i valitsus, kes puhastas teed reaktsioonilistele jõududele ja kontrrevolutsioonile”.

Nagy'i  valitsusest  kirjutatakse veel  samal  ja  paaril  järgneval  päeval  uue  valitsuse

teemalistes tekstides (üleskutse, programm). 

Kahe  artiklite  laine  vahelisel  ajal,  25.  novembril  ilmus  Rahva  Hääles  ja  Noorte

Hääles „Budapesti Raadio teade Imre Nagy'i kohta”, milles teatatakse, et Nagy palus ise

luba lahkuda Jugoslaavia saatkonnast Rumeeniasse. On iseloomulik, et pole varasemat

teadet,  mis  ajast  või  miks  Nagy  üldse  Jugoslaavia  saatkonnas  viibis.  Siinse  teema

artiklites peale 25. novembrit Nagy't enam ei mainita.

Kui esimese laine tekstid kajastasid valitsuste ja isikoosseisu muutusi ning Nagy'i

kriitikat,  siis  detsembri  artiklid  keskenduvad  uute  ja  karmistunud  seaduste  välja

andmisele.  Näiteks  „Ungari  Revolutsioonilise  Tööliste  ja  Talupoegade  Valitsuse

määrus”  (Rahva  Hääl  ja  Noorte  Hääl  7.12.)  revolutsiooniliste  komiteede  ja  teiste

analoogiliste organite likvideerimisest. 11. detsembril Rahva Hääles, Noorte Hääles ja

Õhtulehes  ilmunud  „Ungari  Valitsuse  avalduses”  kuulutati  Budapesti  ja  muud

30



territoriaalsed  töölisnõukogud  seadusevastasteks.  Ühtlasi  trükiti  ära  teated  sõja-

väljakohtute  loomisest  ja  relvastatud  kaitse  seisukorra  kehtestamisest  tehastes  ja

vabrikutes  („Löök  kontrrevolutsioonilistele  elementidele  Ungaris.  Ungari

Rahvavabariigi Presiidiumi seadlused” Rahva Hääl ja Õhtuleht 11.12.).

Ilmus ka teateid valitsuse otsustest põllumajanduse vallas.

4.6.3. Pingestumine

Siia kuuluvad artiklid, milles kajastatakse otsest relvategevust, streike, lendlehtede

levitamist, arreteerimisi nii Budapestis kui provintsides ja maapiirkondades. Need on

artiklid,  mida  lugedes  saab  järeldada  jätkuvat  konfliktiolukorda.  Neist  nähtub,  et

vastupanu  jätkub  vaatamata  võimude  jõulisele  tegevusele  olukorda  kontrollida  veel

detsembri lõpuski.

Rahva Hääles ilmus 19, Noorte Hääles 13, Õhtulehes 11 ja Edasis 10 siia teemasse

käivat artiklit. Enamik artikleid olid uudised.

Selle teema esimene uudis ilmus 1. novembril („Olukord Ungaris” Rahva Hääl ja

Õhtuleht) ning kajastas tulistamise ägenemist mitmes Budapesti piirkonnas ööl vastu

30. oktoobrit.  Artiklis „Ajaleht Borba olukorrast Ungaris” (Rahva Hääl ja Edasi 4.11.,

Õhtuleht 5.11.) märgitakse, et olukord Ungaris muutub üha süngemaks: „Mitmesugused

sotsialismivastased elemendid koguvad jõudu ja tõstavad pead”.

Selle teema alla käivate artiklite arv kasvab novembri teises pooles. Neis avaldub

pingestumine peamiselt kahes liinis. 

1) artiklid, mis kajastavad lendlehtede levimist ja streikide toimumist

17.  novembril  kirjutatakse  „Olukorrast  Ungaris”  (Rahva  Hääl,  Noorte  Hääl,

Õhtuleht)  järgmist:  „Kontrrevolutsioonilised  elemendid  teevad  meeleheitlikke

jõupingutusi selleks, et takistada elu normaliseerumist Ungaris. Budapestis levitavad

nad  ässitavaid  lendlehti  ja  üleskutseid,  mille  eesmärgiks  on  õõnestada

Revolutsioonilise  Tööliste  ja  Talupoegade  Valitsuse  autoriteeti,  külvavad

provokatsioonilisi  kuuldusi,  igati  takistades  fašistliku  mässu  tagajärgede

likvideerimist.”

31



24. novembril  kirjutatakse ulatuslikust 48-tunnisest  streigist  Budapesti  ettevõtetes,

seisis ka ühistransport („Olukord Ungaris” Rahva Hääl ja Õhtuleht). Tööseisakutest

kirjutatakse veel 9. detsembril, nt „Budapesti töölised nõuavad otsustavaid abinõusid

kontrrevolutsiooniliste elementide provokatsiooniliste väljaastumiste vastu” (Rahva

Hääl ja Noorte Hääl 9.12) ning 13. detsembri lehtedes („Olukord Ungaris” Rahva

Hääl, Noorte Hääl, Õhtuleht). 

2) artiklid, mis kajastavad arreteerimisi

20.  novembril  ilmub  Ungari  valitsuse  kommünikee  (Rahva  Hääl  ja  Noorte  Hääl

20.11.,  Edasi  21.11.),  mille  eesmärk  on  ümber  lükata  kuuldused,  nagu  toimuks

massilised  arreteerimised  ja  inimeste  väljavedu  Nõukogude  Liitu.  Ometi

tunnistatakse,  et  arreteerimised  toimuvad,  veelgi  enam,  võimudel  on  „kohustus

sooritada  läbiotsimisi  ja  teha  kahjutuks  kontrrevolutsionääre,  terroriste,

ühiskonnakorra vastase tegevuse õhutajaid ja relvastatud bandiite /.../”.

Uutest arreteerimistest on juttu veel nt 9. detsembri Rahva Hääles ja Noorte Hääles:

„Kontrrevolutsiooniliste  elementide  vastu.  Budapesti  politseivalitsuse  teadaanne”.

Viimane arreteerimisi puudutav uudis ilmus 30. detsembri Noorte Hääles „TASS-i

telegrammid teatavad. Budapest”.

4.6.4. Normaliseerumine ja taastamine

Siia  kuuluvad  artiklid,  milles  rõhutatakse  elu  normaalset  jätkumist  Budapestis  ja

Ungari  teistes  piirkondades.  Nendes  kirjutatakse  ka  ülesehitustöödest,  korterite

jagamisest, trammi- ja rongiliinide taastamisest, külvitöödest, tehaste ja kaevanduste töö

jätkamisest.

Selleteemalisi  tekste  ilmus 31.  oktoobrist  kuni  aasta  lõpuni  üsna tihedasti.  Rahva

Hääles ilmus 26, Noorte Hääles 19, Õhtulehes 15 ja ajalehes Edasi 11 teksti. Enamik

artiklitest olid uudised.

Tihti  ilmus  artikleid,  milles  normaliseerumist  rõhutati  toimunu  pisendamiseks,  et

leevendada  negatiivset  sõnumit.  Nt  11.  novembri  Rahva  Hääles  ja  Noorte  Hääles

„Olukord Ungaris” kirjutatakse purustustest Budapestis, kuidas kauplused ei tööta, pole

elektrit ega vett,  samas tuuakse esile, et tänavail on kõik vaikne ja ajalehed ilmuvad

regulaarselt. 

32



14. novembri Rahva Hääles „Ettevõtetes algab uuesti töö” kirjutatakse:  „Peaaegu

kolm nädalat tuletas Ungari pealinn kontrrevolutsiooni poolt organiseeritud relvastatud

ülestõusu  tõttu  meelde  ümberpiiratud  linna.  Nüüd  aga  asuvad  kümned  tuhanded

töölised  ja  teenistujad  uuesti  rahulikult  tööle.  /.../  Provintsis  muutub  elu  üha

normaalsemaks.”

Neist normaliseerumist ja taastamistöid kirjeldavatest tekstidest võib ka välja lugeda,

et  nii ühistranspordi liinide taastamine kui ka tehaste/söekaevanduste tööle hakkamine

oli keeruline ja pikaaegne protsess. 20. novembri Rahva Hääles „Olukord Budapestis”

kirjutati  linnatranspordi  peatsest  taastamisest:  „Vaatamata  kontrrevolutsiooniliste

elementide vastutegutsemisele ning isegi otsestele terroriaktidele on taastatud liiklus

mitmetel  Budapesti  bussiliinidel  ning  linnalähedane  raudteeliiklus.  On  olemas  kõik

võimalused selleks, et normaliseerida lähemail päevil kogu linnatranspordi töö.”

Kuu aega  hiljem,  20.  detsembril,  ilmus  Rahva  Hääles  uudis  „Olukord  Ungaris”,

milles  antakse  teada  trammiliikluse  taastamisest  80%  ulatuses  ja  linnalähedase

raudteetranspordi  täielikust  korda  seadmisest.  Järgmisel  päeval  ilmub  ka  piltuudis

töölisnoorte brigaadist trammiliiklust taastamas („Foto: Ungari Rahvavabariik. Tänane

Budapest.  Pildil:  noorte  ehitusbrigaad  taastab  trammiliini”  Rahva  Hääl  21.12.

Samalaadses sõnastuses allkirjaga Õhtulehes ja Edasis 21.12., Noorte Hääles 27.12.).

4.6.5. „Valge terror” ja fašistide metsikused

Siia kuuluvad artiklid, mis kajastavad ülestõusu koledusi, vägivallaakte, ülestõusnute

massilist hävitustööd kommunistide hulgas.

Rahva Hääles ilmus 4,  Noorte  Hääles 7,  Õhtulehes  5 ja ajalehes Edasi 8 artiklit.

Ainus  teema,  kui  Rahva  Hääles  ilmub  kõige  vähem  tekste.  Valdavalt  on  tegu

olemuslugudega, turistidena kohalolnute meenutused või erikorrespondentide artiklid.

Kui  muudes  teemades  jäid  vägivallakajastused  üsna  üldsõnalisteks,  siis  sellistes

isiklikumat  laadi  kirjeldustes,  kus  on  pealtvaatajatena  kohal  oldud,  minnakse

detailsemaks. Nimetatakse väidetavate piinajate kui ka ohvrite nimesid, toimumiskohti

(kohvikud, kinod)

Selle  teema  puhul  eristub  kaks  lainet  4.-18.  novembrini  ja  „järelpesu”  7.-16.

detsembrini tagasivaatava kokkuvõttena.

33



Esimeses uudises „Valge terror Ungaris” (Rahva Hääl 4.11., Õhtuleht 5.11.) kirjutati

veel  üsna  üldsõnaliselt:  „Budapestis  kestavad  edasi  reaktsionääride  hirmsad

metsikused ja vägivallaaktid, eriti kommunistide kallal.” 16. novembri Rahva Hääles ja

Õhtulehes  „Seda  on  võimatu  unustada.  Tallinna  Masinaehitustehase  peainseneri  F.

Jürgensi jutustus sündmustest Ungaris” muutuvad kirjeldused täpsemaks:

„Bandiidid  hakkasid  raamatuid  tänavale  loopima,  ladusid  nad  riita  ja  süütasid

põlema. Kõigile meile meenusid sel hetkel fašistide jõhkrad teod. /…/

Nad  pidasid  inimestele  jahti  sõna  otseses  mõttes.  Me  nägime,  kuidas  terroristid

vedasid  mööda tänavat üht inimest ja teda julmalt peksid. Nagu meile öeldi, oli see

rahvusliku  julgeoleku  organite  töötaja.  Terroristid  käitusid  oma  kaitsetu  ohvriga

elajalikult ja poosid ta puu külge. Niisuguseid veriseid stseene on võimatu unustada.

Meie  hotelli  vastas  asuva  hoone  juurde  oli  ühel  päeval  kogunenud  erutatud

rahvahulk. Äkki tormas rahva hulgast grupp relvastatud inimsööjaid hoonesse. Kostsid

lasud. Rahva ärevus kasvas. Sooritanud oma musta töö, tulid roimarid kiiresti hoonest

välja ja põgenesid.”

Detsembris  ilmus  ulatuslik  tagasivaade  Ungaris  toimunule  Noorte  Hääle  neljas

numbris  (lühemalt  ajalehes  Edasi  14.12.).  Sarjaga  „Ungaris  tõstis  pead fašism” anti

ülevaade Ungari  valitsuse väljaantud „Valgest raamatust”,  mis oli  üsna detailne ning

vastas  küsimustele,  mis  toimus  Budapestis  ja  provintsides  ja  kes  olid  algatajad-

läbiviijad.

4.6.6. „Mässu” organiseerijad

Siia  kuuluvad  artiklid,  milles  kirjutatakse  Ungaris  toimunud  ülestõusu  pikast

etteplaneerimisest ja eriti just Ameerika Ühendriikide osalusest ettevalmistustes. 

Selle teema all ilmus Rahva Hääles 12, Noorte Hääles 3, Õhtulehes 8 ja ajalehes

Edasi 8 artiklit. Enamasti uudised, aga Edasis ka neli olemuslugu.

Põhjaliku  ülevaate  Lääne-Saksamaal  asunud  Ungari  pagulasorganisatsioonide

ettevalmistustest annab 22. novembri Rahva Hääles ja Noorte Hääles avaldatud „Kes

organiseerisid kontrrevolutsioonilist mässu Ungaris”. Muuhulgas väideti, et emigrantide

34



hulgas  on  juba  ammu  väljaõppe  saanud  11  000  meest  („hortistlik-fašistlikud

elemendid”) kohe valmis Ungarisse suunduma, abi meeste ja relvade transportimisel

pidi tulema USA-lt, abistajana nimetati ka Lääne-Saksamaad.

Muudes  tekstides  nimetatakse  ettevalmistajate  hulgas  veel  endisi  leegionäre,

hitlerlasi, Horthyt, parun Hajdut, kardinal Mindszentyt, krahv Esterhazyt.

Põhiliste organisatsioonidena, kuhu USA raha suunab, nimetati „vaba Euroopa eest

võitlemise komiteed” ja „Ungari võitlejate liitu”. Samuti toodi ära raadio Vaba Euroopa

osalust kontrrevolutsioonile õhutamisel, jällegi USA rahadega.

Eraldi välja toomist väärib 30. novembril Rahva Hääles ja Noorte Hääles ilmunud

„Saksa  ajakirjanikud  sündmustest  Ungaris”,  sest  kardinal  Mindszenty

võimulesaamispüüete kõrval tuuakse ära, et Imre Nagy palus 2. novembril Jugoslaavia

saatkonnalt varjupaika:

„Läänemaade valitsuste ja parlamentide esindajad /.../ arutasid läbirääkimistel uute

parteide juhtidega Ungaris kapitalismi restaureerimise küsimust. Kardinal Mindszenti

tõotas ettevõtted tagasi anda kapitalistidele. Imre Nagy hakkas nähtavasti aru saama, et

peatselt  tuleb  tal  oma koht  loovutada  kardinal  Mindszentile,  ja  palus  2.  novembril

varjupaika Jugoslaavia saatkonnas.”

Selle  teema  viisases  uudises  „Ungari  kontrrevolutsionäärid  said  juhendeid

Washingtonist” (Rahva Hääl 26.12.) väidetakse, et Ameerika Ühendriikide nõudmisel

on Münchenis Ungari poliitikategelaste-emigrantide ringkonnas välja töötatud tulevase

Ungari valitsuse programm.

4.6.7. Põgenikud

Siin  on  artiklid,  mis  kajastavad  Ungari  pagulaste  olukorda  põhiliselt  Austrias  ja

Inglismaal. Rahva Hääles ilmus 14, Noorte Hääles 2, Õhtulehes 9 ja Edasis 10 artiklit.

Valdavalt on need uudised.

Esimesena ilmus 15. novembri Õhtulehes uudisnupp „Ungari kodanikud pöörduvad

kodumaale”, et Austriast on tagasi tuldud mööda maad ja ka aurikuga.

Artiklitest joonistub välja mitu suunda:

1) põgenikud tahavad tagasi koju, sest laagrites on ebasanitaarsed olud, riiete ja

toidu nappus, haigestumised, ruumipuudus;

35



2) põgenikke  oodatakse  koju  tagasi  ja  sanktsioone  ei  tule  (“Amnestia

tagasipöörduvatele Ungari kodanikele” Edasi 30.11.);

3) põgenikke hoitakse kinni  Austrias  ja mujal  (Norras),  neid ei  lasta  koju,  vaid

saadetakse  Lõuna-Ameerikasse,  Kanadasse,  Austraaliasse,  Londonisse,

Müncheni kaudu New Yorki.

Ilmnevad ka peamised põhjused, miks lahkuti: „valge terrori” eest ja raadio Vaba

Euroopa  propaganda  tõttu  (inimesi  veetakse  Nõukogude  Liitu)  („Ungari  pagulaste

olukord Austrias” 30.11. Rahva Hääl, Õhtuleht). Hiljem nimetatakse ka neid, kes ise

panid toime kuritegusid, tulid Ungarisse neid ettevalmistunult tegema ja siis põgenesid

kiirelt üle piiri tagasi.

7.  detsembril  kirjutatakse  ajalehes  Edasi,  et  põgenike  hulgast  tahetakse  uusi

õõnestussalklasi värvata, neid Ameerika toetusel välja õpetada, relvadega varustada ja

Ungarisse  tagasi  saata („Missugust  saatust  valmistatakse  ette  Ungari  põgenikele.

Baturin, M.” ).

Uudistest jääb selgumata, kui palju inimesi ja millal täpselt maalt lahkus, kas ja kui

palju neid tagasi tuli.

4.6.8. Abi

Siia  kuuluvad  artiklid,  mis  kajastavad  erinevat  liiki  abi  andmist  põhiliselt

sotsialismimaadelt Ungarile, nt toiduabi, süsi. Siin on ka artiklid, mis kirjutavad Ungari

maapiirkondade (toidu)abist Budapestile.

Rahva  Hääles  ilmus  20,  Noorte  Hääles  7,  Õhtulehes  8  ja  ajalehes  Edasi  13

teemakohast artiklit. Valdavalt oli tegu uudiste ja uudisnuppudega.

Esimesena ilmus Ungari valitsuse abipalve vennasrahvastele Rahva Hääles ja Edasis

7.  novembril:  „Ungari  Revolutsioonilise  Tööliste  ja  Talupoegade  Valitsuse  läkitus”

(läkitus sotsialistlike vennasmaade valitsustele). Sellele järgnes Bulganini vastuläkitus,

et  abi hakatakse saatma rõõmuga (Rahva Hääl ja Noorte Hääl 7.11.,  Õhtuleht 9.11.,

Edasi  10.11.).  Bulganini  läkitus  oli  žestina  roheliseks  tuleks  ja  eeskujuks  teistele

sotsialismimaadele ning nii järgnesid erinevad abistamisteated kuni detsembri lõpuni.

36



Ungarisse saadeti  muuhulgas nisujahu, makarone,  riisi,  teed,  liha,  võid,  kartuleid,

konserve,  suhkrut,  ravimeid,  ehituspuitu,  küttepuid,  tsementi,  aknaklaasi,  sütt,

metallurgiatehastele toorainet.

Paljudes teadetes rõhutatakse, et abi saatmine toimub kiiresti, väljaspool järjekorda ja

enne tähtaegu.

4.6.9. Vahelesegamine Ungari siseasjadesse ja NSVL vägede küsimus

Siia  kuuluvad  artiklid,  milles  puudutatakse  Nõukogude  Liidu  vägede  sekkumist

Ungari sündmustesse ja nimetatakse Lääneriikide  sõnavõtte vahelesegamiseks Ungari

siseasjadesse.

Rahva Hääles ilmus 7, Noorte Hääles 5, Õhtulehes 5 ja ajalehes Edasi 7 selle teema

alla  kuuluvat  artiklit.  Kõige rohkem oli  ametlikke  tekste:  valdavalt  läkitused,  on ka

õiendusi ja üks kiri, mõned uudised.

10.  novembril  ilmus  „NSV Liidu  Ministrite  Nõukogu  esimees  N.A.  Bulganin  ja

Ameerika  Ühendriikide  president  Dwight  D.  Eisenhower  vahetasid  läkitusi” (Rahva

Hääl, Noorte Hääl, Õhtuleht 10.11., Edasi 11.11.). On ära toodud Eisenhoweri läkitus

Bulganinile  4.  novembril  ja  Bulganini  vastus  7.  novembril.  Eisenhower  avaldab

hämmingut,  rõhudes  Nõukogude  valitsuse  30.  oktoobri  deklaratsioonile,  et

sündmustesse  Ungaris  on  siiski  relvajõul  sekkutud,  seda  eriti  veel  käimasolevate

läbirääkimiste  õhkkonnas  Nõukogude  vägede  välja  viimise  osas  kogu  Ungari

territooriumilt.  Bulganin  aga  peab  Nõukogude  vägede  Ungaris  viibimise  küsimust

Ungari ja Nõukogude valitsuse vaheliseks asjaks, millese välisriigid ei peaks sekkuma.

Hilisemates Bulganini läkitustes põhjendatakse Nõukogude vägede viibist  Ungaris

Varssavi lepinguga ja nimetatakse välisriikide sekkumist tähelepanu eemale juhtimiseks

Inglismaa, Prantsusmaa ja Iisraeli agressioonilt Lähis-Idas.

4.6.10. Ungari sündmused kõrvalteemana

Siia koonduvad artiklid, milles Ungariga seonduvat kajastatakse kõrvalteemana.

Selliste artiklite põhilised peateemad olid:

1) ÜRO, neid tekste käsitletakse allpool eraldi

2) Ungari ja teiste sotsialismimaade koostöö rõhutamine – põhiliselt avaldused ja

kommünikeed läbirääkimistelt, deklaratsioon

37



3) Sotsialismi saavutused – erinevad parteijuhtide kõned

4) Sotsialistlike  parteide  kogunemine/pleenum  –  uudised  nii  Lääne  kui

sotsialismimaade sotsialistlike parteide kogunemistelt

5) Vahele  segamine sotsialismimaade asjadesse –  külma sõja  õhutamine,  Suessi

kriis

6) Muu

ÜRO  teemat  käsitletakse  allpool  eraldi.  Ülejäänud  selle  alapeatüki  tekstides

vaadeldakse Ungari sündmustest kirjutamist kõrvalteemana koos. Rahva Hääles ilmus

selliseid tekste 27, Noorte Hääles 20, Õhtulehes 11 ja ajalehes Edasi 10. Enamasti on

tegu tekstidega, mis aitavad veelgi kinnistada Nõukogude valitsuse ametlikku versiooni

sündmustest.

43  tekstis  rõhutatakse,  et  Ungari  valitsus  kutsus  ise  appi  Nõukogude  väed,

nimetatakse  Lääneriikide  huvi  sekkumiseks  Ungari  siseasjadesse,  mõnel  juhul

rõhutatakse ka Varssavi Lepingut. On 10 artiklit, milles rõhutatakse Ungari valitsuse ja

Nagy tehtud vigu.

Esile  tasub  siin  tuua  „NSVL valitsuse  deklaratsioon  Nõukogude  Liidu  ja  teiste

sotsialistlike  riikide  vahel  sõpruse  ning  koostöö  arendamise  ja  edasise  tugevdamise

alustest 30. oktoobril 1956”, mis ilmus 1. novembril Rahva Hääles, Noorte Hääles ja

Õhtulehes, ajalehes Edasi 2. novembril. Deklaratsioonis rõhutatakse Varssavi Lepingut

kui alust  Nõukogude vägede viibimiseks Ungaris,  ent antakse mõista, et Nõukogude

valitsus on nõus vägesid välja viima nii Budapestist kui kogu Ungari territooriumilt,

ollakse valmis läbirääkimisteks. 

See deklaratsioon on aluseks Lääneriikide hilisemate läkituste saatmiseks peale 4.

novembri veriseid sündmusi.

4.6.11. ÜRO

Siia kuuluvad ÜRO istungeid kajastavad artiklid ja teised ÜRO-teemalised tekstid.

Rahva Hääles ilmus sel  teema 35 artiklit,  Noorte  Hääles  23 artiklit,  Õhtulehes  7 ja

Edasis 13 artiklit. Oli nii uudiseid kui kajastusi, olemuslugu, kõned-sõnavõtud.

38



Nõukogude Liidu huvides oli,  et Ungari sündmusi ÜROs ei arutataks ega jõutaks

ühegi  resolutsiooni  vastuvõtmiseni,  nii  kuluski  palju  aega vaidlemisele,  kas  üldse ja

miks ei peaks Ungari küsimust arutatama.

Esimene  katse  Ungari  olukorda  ÜROs  lahata  kajastub  uudises  „ÜRO Julgeoleku

nõukogu  istung”  (Rahva  Hääl  ja  Noorte  Hääl  30.11.),  istung  toimus  28.  oktoobril.

Uudises  tuuakse  ära  Ungari  esindaja  protest  Ungari  siseasjadesse  sekkumisel  ja

Nõukogude  esindaja  protest  Julgeolekunõukogu  istungi  mitteprotseduurilisel

kokkukutsumisel.

6. novembril ilmus Rahva Hääles, Noorte Hääles ja Edasis „Ungari Revolutsioonilise

Tööliste ja Talupoegade Valitsuse telegramm ÜRO peasekretärile”, kus öeldakse:

„/…/Imre  Nagy'i  pöördumisel  ÜRO  poole  palvega  arutada  Ungari  küsimust

Ühinenud  Rahvaste  Organisatsioonis  ei  ole  seaduslikku  jõudu  ning  seda  ei  saa

vaadelda kui Ungari riigi poolt saadetud palvet.”

Julgeolekunõukogust jõuab Ungari küsimus Peaassambleesse alles peale ülestõusu

mahasurumist, 5. novembril. 

Kajastused istungitest jäävad üsna ühepoolseks. Välisriikide esindajate sõnavõttudele

liialt suurt tähelepanu ei pöörata, kui neid ka trükitakse, siis tihti on need kontekstist

välja rebitud ning neile proovitakse anda tagamõtteid, mida seal tegelikult ei ole. Teiste

riikide  esindajate  sõnavõtte  trükitakse  pigem  siis,  kui  need  toetavad  Nõukogude

poliitikat, sobivad kokku Nõukogude versiooniga sündmustest. 

Seevastu  Nõukogude  ja  Ungari  esindajad  saavad  palju  leheruumi.  Näiteks

avaldatakse Nõukogude esindajate V. V. Kuznetsovi ja D. T. Šepilovi täismahus kõned

mitmel leheküljel.

Põhiliste  argumentidena  Ungari  küsimuse  arutamise  vastu  kasutatakse  Ungari

siseasjadesse sekkumist ning tähelepanu kõrvale juhtimist  Suessi  kriisilt.  Nõukogude

esindajate  kõnedes  on  julgeid  süüdistusi  eriti  USA aadressil.  Muuhulgas  kirjutab

Kuznetsov  ÜRO Peaasamblee juhatajale ja teeb ettepaneku istungitel arutada küsimust

„Ameerika Ühendriikide vahelesegamisest  rahvademokraatia maade siseasjadesse ja

nende  õõnestustööst  mainitud  riikide  vastu” („V.  V.  Kuznetsovi  kiri  Peaassamblee

juhatajale” Rahva Hääl ja Noorte Hääl 14.12)

39



Ungari  olukorda  käsitlev  resolutsioon  võeti  vastu  12.  detsembril.  Rahva  Hääles

kirjutatakse  sellest  14.  detsembril  nõnda:  „Seega  läks  rahvusvahelise  pinevuse

lõdvendamise vastastel korda sundida Peaassambleele peale veel üks resolutsioon, mis

teeb häbi ÜRO-le ja õõnestab tema prestiiži  Ameerika Ühendriikide ja agressiivsete

sõjaliste  blokkide  teiste  liikmete  omakasupüüdlikes  huvides,  nende  huvides,  kes

kangekaelselt  püüavad ellu  äratada „külma sõja” perioodi  kõige  halvemaid  aegu.”

(”ÜRO Peaassamblee XI istungjärk. (12. detsembri päevane plenaaristung)”). 

4.7. Pildimaterjal 

Kogu vaadeldud perioodi jooksul ilmus Ungari sündmusi kajastavate tekstide juures

17 pilti. 4 neist olid piltuudised. Rahva Hääles oligi ainult see 1 piltuudis. Noorte Hääles

seevastu ilmestas tekste 8 fotot ja ilmus 1 piltuudis. Õhtulehes 1 illustreeriv foto ja 1

piltuudis, Edasis 4 fotot ja 1 piltuudis. Piltuudis ilmus kõikides ajalehtedes neljandal

leheküljel. Muid illustreerivaid fotosid kasutati pigem neljandal leheküljel, 3 fotot ka

kolmandal leheküljel. Piltide vähesust võib seletada tolleaegsete trükivõimaluste, piltide

kättesaadavuse ja lehe ette antud formaadiga. 

Piltidel kujutati kõige rohkem terrori ohvreid, kahel fotol on ka vanglast vabastatud

mehed.  Need  fotod  illustreerisid  „valge  terrori”  teema  artikleid.  Piltuudisel  kujutati

tööliseid taastamas trammiteed ning see käib normaliseerumise teema alla.

Fotode  päritolu  kohta  on  teada  järgmist:  2  fotot  Tšehhoslovakkia  ajalehest  Rude

Pravo,   1  ajalehest  Paris  Match (avaldas  Life'i  reporteri  fotosid).  Piltuudise allikana

märgitud TASSi fotokroonika Edasis  ja Noorte Hääles.  Ülejäänud fotode kohta pole

allikat märgitud.

4.8. Analüüsi kokkuvõte ja diskussioon

Analüüsi  tulemustest  nähtub,  et  teise  tasandi  ajalehena õigustas  Rahva Hääl  oma

suunavat positsiooni, seal ilmus kõige rohkem (kanoniseeritud) artikleid, kõige rohkem

ametlikke tekste, kõige rohkem TASS-i tekste, autoriga tekste peaaegu polnudki, samuti

puudus  illustreeriv  pildimaterjal,  ilmus  vaid  üks  piltuudis.  Komsomoli  häälekandja

Noorte  Hääl  oli  tõepoolest  vabam,  olemuslugusid  rohkem  kui  Rahva  Hääles,

pildimaterjali rohkem. Samas oli autoriga artikleid vähe ja kõik tähtsamad ametlikud

40



tekstid ilmusid. Õhtuleht ja Edasi oma piirkondliku levikuga polnud nii tähtsad, seda

näitab mõningane vabadus žanreid valida, olemuslugusid oli neis rohkem, ka autoriga

tekste, palju pildimaterjali oli ajalehes Edasi.

Ootuspäraselt  ilmusid  Ungari  sündmusi  kajastavad  tekstid  pigem  viimastel

lehekülgedel. Siiski võib alates 6. novembrist näha liikumist neljandalt leheküljelt ka

kolmandale,  see  on  seletatav  artiklite  arvu  suurenemisega  seoses  ülestõusu  verise

mahasurumisega 4. novembril.

Suurem osa  tekstidest  olid  uudised,  teisel  kohal  olid  erinevad  ametlikud  tekstid,

sellele järgnesid olemuslood ja kajastused, kõige vähem oli uudisnuppe. 

Valdava osa tekstide allikaks oli TASS, ainult 24 tekstil oli autor märgitud nimega.

Leidis tõestust 3. hüpotees

Paljudes  artiklites  kirjutati  mitmest  teemavaldkonnast  korraga,  samuti  oli

iseloomulik, et ühel päeval teatati olukorra normaliseerumisest, järgmisel aga kirjeldati

mõnd  konfliktisituatsiooni.  Tegelikke  andmeid  purustuste  ulatusest,  hukkunute  ja

põgenike arvust ei  avaldatud, pigem eksitati lugejat pooltõdesid ja valesid põimides.

Teemade kajastuses eristub laias laastus kaks perioodi 1) 26. oktoobrist 5. novembrini ja

2)  6.  novembrist  detsembri  lõpuni.  Kuigi  juba  esimese  uudisega  esitatud  ametlik

versioon  jääb  püsima,  täiustub  see  teisel  perioodil.  Peale  ülestõusu  mahasurumist

muutub käsitlus Nagy'st negatiivseks, teda süüdistatakse nõrkuses kontrrevolutsioonile

vastu  astuda.  Hakatakse  ka  rohkem  rõhutama  Nõukogude  vägede  sekkumist  kui

appitulekut  ja  hakatakse  süüdistama  Lääneriike  sekkumises  Ungari  siseasjadesse.

Samuti konkretiseeruvad süüdistused USA kui ülestõusu organiseerija aadressil. Sellise

propaganda  levitamine  teenis  Nõukogude  Liidu  sisepoliitilisi  ja  välispoliitilisi  huve.

Enda tegutsemist Ungaris oli vaja õigustada. Kogu toimunut ei saanud maha vaikida,

sest  infot  toimunu  kohta  levis  näiteks  raadio  Vaba  Euroopa  ja  Ameerika  Hääl

vahendusel, nii tuligi esitada omapoolne versioon.

Võimalike edasiarendustena saab teemat laiendada ja uurida, kas ka järgmise aasta

jaanuaris-veebruaris  midagi  veel  ülestõusu  kohta  kirjutati  või  uurida  veel  teisi

meediaväljaandeid.  Kõige  reaalsemaks  suunaks  oleks  aga  uurida  sügavamalt  sama

41



perioodi,  diskursuseanalüüsina,  uurida  täpsemat  propaganda  sõnade  ja  grammatika

kasutust,  nt  ÜRO-s  peetud  kõned  ja  sõnavõtud  sisaldavad  kohati  isegi  mahlakaid

väljendeid.

42



Kokkuvõte
Käesolev bakalaureusetöö annab ülevaate Ungari revolutsiooni kajastamisest 1956.

aasta  Nõukogude Eesti  trükimeedias  Rahva Hääle,  Noorte  Hääle,  Õhtulehe  ja  Edasi

näitel.  Uuringu eesmärgiks  on  välja  selgitada  mida  ja  kui  palju  täpsemalt  ülestõusu

kohta avaldati.

Töö  teoreetilises  osas  on  antud  ajalooline  ülevaade  ülestõusu  sündmustest  ning

kirjeldatud  ajakirjanduse  rolli  Nõukogude  Eesti  ühiskonnas.  Empiirilises  osas  on

analüüsitud 26. oktoobrist 30. detsembrini Rahva Hääles, Noorte Hääles, Õhtulehes ja

Edasis  ilmunud  514  meediateksti.  Analüüsimeetodina  on  kasutatud  kvantitatiivset

kontentanalüüsi 8 kategooria lõikes.

Uurimistulemustest selgus, et Rahva Hääl Eesti Kommunistliku Partei häälekandjana

avaldas  ootuspäraselt  kõige  rohkem  tekste.  Valdav  osa  tekstidest  oli  tugevalt

kanoniseeritud ja tulid TASS-lt. Oli  iseloomulik, et ühe ja sama tekstiga uudis ilmus

mitmes erinevas lehes. 

Noorte Hääl oli kanoniseerituselt teisel kohal. Õhtuleht ja Edasi piirkonnalehtedena

olid küll madalama kontrollituse astmega ja avaldasid rohkem vabamas vormis tekste,

ent  neiski  trükiti  kõik  parteiliidrite  kõned  täismahus  ja  muud  ideoloogiliselt  eriti

olulised ametlikud tekstid.

Samuti selgus, et juba esimese uudisega esitletud Nõukogude Liidu ametlik versioon

Ungaris toimunust jäi suures osas püsima kogu kajastamise vältel. Peale ülestõusu verist

mahasurumist 4. novembril lisandus ka Nagy'i tegevuse hukkamõist ja konkretiseerusid

süüdistused Lääneriikide osalusest ülestõusu kavandamisel ja toetamisel. 

Bakalaureusetöö  teoreetilise  ja  empiirilise  osa  sünteesi  tulemusena  võib  väita,  et

leheartiklid  olid  ideoloogiast  kantud  ja  propagandast  läbi  põimitud,  nii  et  nendest

tekstidest loetu kohati hoopis eksitas lugejat, kui et jagas infot reaalsetest sündmustest.

43



Összefoglalás
A jelen diplomamunka áttekintést nyújt az 1956-os magyar forradalomnak az Észt

Szovjet Szocialista Köztársaság nyomtatott sajtója által történt tudósításáról, a Rahva

Hääl,  a  Noorte  Hääl,  az  Õhtuleht  és  az Edasi  napilapok példáján.  A kutatás  célja  a

forradalomról megjelent cikkek tartalmának és mennyiségének elemzése.

A diplomamunka elméleti része a forradalom eseményeiről ad történelmi áttekintést,

és bemutatja a sajtó szerepét az Észt Szovjet Szocialista Köztársaságban. Az empirikus

részben az október 26. és december 30. közötti, a Rahva Häälben, a Noorte Häälben, az

Õhtulehtben  és  az  Edasiban  megjelent  514  sajtószöveg  elemzése  található  meg.  Az

elemzés módszereként a szerző a kvantitatív tartalomelemzést használta 8 kategóriában.

A  kutatás  eredményei  azt  mutatják,  hogy  a  legtöbb  cikket  a  várakozásoknak

megfelelően az Észt Kommunista Párt újságaként ismert Rahva Hääl jelenítette meg. A

szövegek nagy része erősen kanonizált volt, és egyenesen a Tass orosz hírügynökségtől

érkezett. Elterjedt volt az is, hogy azonos szövegű hír több újságban is megjelent.

A Noorte Hääl a kanonizálás szempontját tekintve második lett. Az Õhtuleht és az

Edasi mint vidéki újságok alacsonyabb felügyeleti szinttel rendelkeztek, és több szabad

formájú  szöveget  jelenítettek  meg,  de  a  pártvezetők  beszédei  és  más, ideológiailag

fontos  hivatalos  szövegek  ebben  a  két  újságban  is  változtatások  nélkül  kerültek

nyomtatásra. 

A kutatás során kiderült az is, hogy a magyarországi eseményekről szóló első hírnek

a  Szovjetunió  által  megjelenített  hivatalos  változata  javarészt  a  forradalom

tudósításának végéig változatlan maradt.  A november 4-ei  forradalom véres leverése

után hozzáadódott Nagy Imre tevékenységének elítélése, valamint szigorúbban vádolták

a nyugati országokat a forradalom előkészítésében és támogatásában való szerepükért.

A diplomamunka elméleti és gyakorlati részének feldolgozásának eredményeként azt

állíthatjuk, hogy az újságcikkekben az ideológia és a propaganda annyira jelen voltak,

hogy  a  valódi  eseményekről  való  tájékoztatás  helyett  néha  inkább  félrevezették  az

olvasókat.

Tõlkinud Keiu-Nille Gégény

44



Kasutatud kirjandus/allikad

Békés, C. (2006). Kas 1956. aasta revolutsioon Ungaris oleks võinud võita? Horisont, 
Ungari 1956 (eriväljaanne). Tallinn: Loodusajakiri, lk 2-7

Békés, C., Byrne, M., M. Rainer, J. (2002). The 1956 Hungarian revolution: a history in 
documents. Budapest: Central European University Press

Bereczki, U. (2006). Päevasündmuste kroonika: 23. oktoober – 4. november. Horisont, 
Ungari 1956 (eriväljaanne). Tallinn: Loodusajakiri, 
URL: http://www.loodusajakiri.ee/horisont/artikkel780_773.html (26.5.2016)

Dalos, G. (2007). 1956: Ungari ülestõus. Tallinn: Olion

Kreegipuu, T. (2005). Nõukogude kultuuripoliitika printsiibid ja rakendused Eesti NSVs
aastatel. 1944-1954 kirjanduse ja trükiajakirjanduse näitel. Magistritöö. Tartu: Tartu 
Ülikooli eest ajaloo õppetool

Kuuli, O. (2002) Sula ja hallad Eesti NSV-s: kultuuripoliitikast aastail 1953-1969. 
Tallinn: Ühiselu

Lendvai, P. (2008). Ungari ülestõus 1956: revolutsioon ja selle tagajärjed. Tallinn: 
Sinisukk

Lõhmus, M. (1999). Toimetamine: kas looming või tsensuur. Tartu: Tartu Ülikooli 
Kirjastus

McQuail, D. (2000). McQuaili massikommunikatsiooni teooria. Tartu: Tartu Ülikooli 
Kirjastus

Mõistlik, A. (2008). Võimusuhete konstrueerimine nõukogude ajalehediskursuses 1946- 
1979. Magistritöö. Tartu: Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni osakond

Salamon, K. (2005). Nõukogude Ülemvõimu all. - Ungari ajalugu sõnas ja pildis: 
algusest tänapäevani. Csorba, C jt. Tartu: Ilmamaa, lk 211-236

Tannberg, T. (2006). 1956. aasta Baltikumis Moskvast vaadatuna. - Tuna nr 3. Tallinn: 
Eesti Arhivaaride Ühing, lk 56-71

Tiitsaar, M. (2005). 1956. aasta Ungari sündmused ja Eesti. Bakalaureusetöö. Tartu: 
Tartu Ülikooli eesti ajaloo õppetool

Trell, E. (1999). Ungari 1956. aasta revolutsiooni kajastamine Noorte Hääles ja 
Helsingin Sanomates. Seminaritöö. Tartu: Tartu Ülikooli läänemeresoome keelte 
õppetool

45

http://www.loodusajakiri.ee/horisont/artikkel780_773.html


Uus, S. (1998). Toimetuse töökorraldus. Eilsest tänasesse. - Meediaorganisatsioon I. 
Toim. Harro, H. Tartu: Atlex, lk 5-20

Veskimägi, K.-O. (1996). Nõukogude unelaadne elu. Tsensuur Eesti NSV-s ja tema 
peremehed. Tallinn: Tallinna Raamatutrükikoda

Vihalemm, P., Kõuts, R. (2004). Trükisõna ja lugejaskond Eestis 1965-2004. - 
Meediasüsteem ja meediakasutus Eestis 1965-2004. Toim. P. Vihalemm. Tartu: Tartu 
Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni osakond, lk 61-90

Vihalemm, P., Lauristin, M. (2004). Eesti ühiskonna ja meedia muutumine 1965-2004. - 
Meediasüsteem ja meediakasutus Eestis 1965-2004. Toim. P. Vihalemm. Tartu: Tartu 
Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni osakond, lk 1-22

46



Lisa 1. Kontentanalüüsi kategooriad
1. Ajaleht

1) Rahva Hääl
2) Noorte Hääl
3) Õhtuleht
4) Edasi

2. Ilmumisaeg
3. Lehekülg
4. Teksti suurus tähemärkides (tühikuteta)

1) – 499
2) 500 – 1999 
3) 2000 – 4999 
4) 5000 – 9999 
5) üle 10000

5. Žanr
1) uudis
2) uudisnupp
3) olemuslugu, kajastus
4) ametlikud tekstid

a) kõne, sõnavõtt, ettekanne
b) avaldus, kommünikee
c) telegramm, kiri
d) läkitus
e) muud : deklaratsioon, Pravda juhtkiri, üleskutse, seadlus, programm, 

otsus, õiendus
5) piltuudis

6. Autor/allikas
1) Nimega, autor märgitud
2) TASS
3) Mõni teine NSVL leht (nt juhtkiri Pravdast)
4) märkimata

7. Teema
1) Fookus peateemana

a) algus ja ametliku versiooni kinnistamine
b) valitsuse ja partei tegevuse kajastus
c) pingestumine
d) elu normaliseerumine
e) “valge terror”
f) “mässu” organiseerijad
g) põgenikud
h) abi
i) vahelesegamine Ungari siseasjadesse ja NSVL vägede küsimus

47



2) Fookus kõrvalteemana, kirjutatud veidi pikemalt (paaris lõigus), peateemaks 
oli:
a) ÜRO
b) Ungari ja teiste sotsmaade koostöö rõhutamine
c) teiste sotsmaade parteide kogunemine/pleenum
d) Lääne sots.parteide kogunemistelt
e) külma sõja õhutamine, sotsmaade siseasjadesse segamine
f) muu (s.h. Austria neutraliteedi küsimus)

3) Fookus kõrvalteemana, ainult mainitud
8. Pildimaterjal

48



Lihtlitsents lõputöö reprodutseerimiseks ja 
lõputöö üldsusele kättesaadavaks tegemiseks

Mina, Tiina Rebane (sünnikuupäev: 28. oktoober 1983)

1. annan Tartu Ülikoolile tasuta loa (lihtlitsentsi) enda loodud teose

„1956. AASTA UNGARI REVOLUTSIOONI KAJASTAMINE 

NÕUKOGUDE EESTI AJAKIRJANDUSES OKTOOBER-

DETSEMBER 1956” mille juhendaja on  Boglárka Janurik

1.1. reprodutseerimiseks säilitamise ja üldsusele kättesaadavaks tegemise 

eesmärgil, sealhulgas digitaalarhiivi DSpace-is lisamise eesmärgil kuni 

autoriõiguse kehtivuse tähtaja lõppemiseni;

1.2. üldsusele kättesaadavaks tegemiseks Tartu Ülikooli veebikeskkonna 

kaudu, sealhulgas digitaalarhiivi DSpace´i kaudu kuni autoriõiguse 

kehtivuse tähtaja lõppemiseni.

2. olen teadlik, et punktis 1 nimetatud õigused jäävad alles ka autorile.

3. kinnitan, et lihtlitsentsi andmisega ei rikuta teiste isikute intellektuaalomandi ega

isikuandmete kaitse seadusest tulenevaid õigusi. 

Tartus, 26. mail 2016

 


	Sissejuhatus
	1. Ajalooline ülevaade ülestõusu sündmustest
	1.1. Eellugu
	1.2. Ülestõus

	2. Trükiajakirjanduse rollist Nõukogude ühiskonnas ja ENSV-s
	2.1. Nõukogude ajakirjanduse viis kontrollitasandit

	3. Uurimismaterjal ja metoodika
	3.1. Vaatlusalused lehed ja valim
	3.2. Uurimismeetod
	3.3. Uurimisküsimused ja hüpoteesid

	4. Tulemused
	4.1. Ilmunud artiklite arv
	4.2. Žanrid
	4.3. Lehekülg
	4.4. Suurus
	4.5. Allikas ja autori küsimus
	4.6. Teemad
	4.6.1. Algus ja ametliku versiooni kinnistamine
	4.6.2. Valitsus ja partei
	4.6.3. Pingestumine
	4.6.4. Normaliseerumine ja taastamine
	4.6.5. „Valge terror” ja fašistide metsikused
	4.6.6. „Mässu” organiseerijad
	4.6.7. Põgenikud
	4.6.8. Abi
	4.6.9. Vahelesegamine Ungari siseasjadesse ja NSVL vägede küsimus
	4.6.10. Ungari sündmused kõrvalteemana
	4.6.11. ÜRO

	4.7. Pildimaterjal
	4.8. Analüüsi kokkuvõte ja diskussioon

	Kokkuvõte
	Összefoglalás
	Kasutatud kirjandus/allikad
	Lisa 1. Kontentanalüüsi kategooriad

