Pealkirja roll lugeja tähelepanu äratamisel Postimees.ee näitel

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva magistritöö eesmärk oli selgitada välja, milliseid tähelepanu äratamise võtteid veebiartiklite pealkirjades kasutatakse ja kuidas mõjutavad need seda, millise pealkirja lugeja valib klõpsamiseks ja millise jätab kõrvale. Pealkirjades kasutatavate keeleliste kujundite analüüsiks moodustus nädala jooksul Postimees.ee veebilehelt 140 pealkirjaga valim. Pealkirjade analüüs keskendus eelkõige keelelistele mõjustamisvahenditele, olgu nendeks siis kõla- või kõnekujundid või kirjavahemärgid intertekstuaalsuse lisamiseks. Seejärel läbiviidud kolmes fookusgrupis selgus, et respondendid ei teadvustanud endale, nagu mõjutaksid keelelised võtted nende valikut. Köitvate pealkirjade valikul lähtuti eelkõige uudisväärtuslikest teguritest, nagu näiteks päevajalisus, aktuaalsus, värskus. Sama olulist rolli mängis valikul aga ka lugeja enda isiklike vajaduste kompleks, mille moodustavad nii lugeja end taust kui huvid. Kõige suurem on pealkirja mõju lugejale ning seeläbi ka klõps tõenäoliselt garanteeritud siis, kui kokku saavad töös käsitletud kaks poolt: hea tähelepanu äratajana mõjuv pealkiri ning lugeja enda isiklikud huvid ja vajadused. Sellele on varem osundanud teiste hulgas ka McQuail, Lauristin ja Vihalemm ning reklaamtekstide mõjustamisvõtteid uurinud Reet Kasik.

Description

Keywords

Citation