Eesti parlamendierakondade kommunikatsioon Facebookis

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva töö eesmärgiks oli uurida Eesti parlamendierakondade kommunikatsiooni Facebookis valimistevahelisel perioodil. Kuna poliitika on muutunud üha rohkem sõltuvaks meediast ja Facebook on kiiresti kasvanud ning on populaarseim sotsiaalmeedia kanal, siis otsustasin vaadata, mil moel erakonnad antud kanalit ära kasutavad. Samuti ei ole erakondade Facebooki-kommunikatsiooni sellisel moel, minu teada, Tartu Ülikoolis varem analüüsitud. Bakalaureusetöö raames tegin kontentanalüüsi kuue erakonna kõikidele Facebookipostitustele, mis olid tehtud 2015. aasta oktoobris ja novembris ning 2016. aasta märtsis. Saadud andmetest lähtuvalt analüüsisin, kui tihti erakonnad Facebookis postitavad, mis teemadel nad postitavad ning kui aktiivsed on need postitused, mida hindasin läbi postitustele saadud meeldimiste, jagamiste ja kommenteerimiste arvu. Et näha ka nende postituste taha, viisin läbi intervjuud erakondade Facebooki-lehtede eest vastutavate kommunikatsiooniinimestega. Teoreetilises käsitluses tõin välja erinevate autorite seisukohti poliitilise mediatiseerumise teemal, mille kohaselt kujundab meedia ühiskonda ning poliitikat ja vahetul elektroonilisel meedial on üha suurem mõju. Poliitilise kommunikatsiooni käsitluse all kirjeldasin, kuivõrd on internet muutnud poliitilist kommunikatsiooni, kuna see on muutnud suhtlust poliitiliste tegijate ja avalikkuse vahel vahetuks ja interaktiivseks. Facebooki kanalikirjelduses tõin välja erinevad viisid, mil moel jõuda oma poliitiliste sõnumitega võimalikult paljude inimesteni. Kontentanalüüsist selgus, et kõikidel erakondadel on erinevad teemad nagu majandus, erakonna siseelu, välispoliitika ja terrorism, pagulased ja immigratsioon, ning valitsemine, mida nad peamiselt Facebookis kajastavad. Üsna suures ulatuses kasutatakse kanalit, et selle kaudu teha ka erinevaid üleskutseid, jagada pilte ning kajastada oma erakonna tegemisi ja siseelu. Samuti selgus, et aktiivseim erakond Facebookis on EKRE, kes postitab rohkem kui teised ning kes ka oma positustele saadavate reaktsioonide osas edestab teisi. IRL ja VE postitavad võrdlemisi palju, kuid nende tulemused postitustele saadavate reaktsioonide osas olid madalaimad, va VE, kelle postitusi jagatakse rohkem. Kõige harvem postitab RE, tema järel KE ja SDE, kellel kõigil olid üsna samas suurusjärgus näitajad nii postituste arvu kui neile saadavate reaktsioonide osas, va KE, kelle postitusi kommenteeritakse rohkem. Intervjuudest selgus, et Facebookis olemist peetakse kõikide erakondade poolt oluliseks. Hinnatakse oma kanali olemasolu, mille kaudu saab vahendamata edastada sõnumeid ning saada ka vastukaja ja tagasisidet oma sõnumitele. Kõik erakonnad kasutavad ka erinevaid nippe, mille kaudu püüavad oma sõnumeid levitada ning jõuda seeläbi võimalikult paljude inimesteni.

Description

Keywords

Citation