Sõjaliste võitlejate värbamine uue meedia kaudu Islamiriigi näitel

Date

2016

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Antud töö eesmärk oli uurida, kuidas Islamiriik saab uut meediat kasutada instrumendina uute liikmete värbamiseks. Mitmekümnete internetis leiduvate ISISe videote seast sai välja valitud neli, mis sisaldasid konkreetset kutset liitumiseks. Valitud videod olid kõik leitavad uue meedia kanalitest ning levinud laiema publiku ette sotsiaalmeedia kaudu. Analüüsi võimaldavaks faktoriks oli inglise keel või ingliskeelne kirjalik tõlge. Videote kogupikkus varieerus 5-13 minuti vahel. Uurimuse läbi viimiseks kasutasin ma antud töös kvalitatiivset sisuanalüüsi, täpsemalt videoanalüüsi, kombineerides omavahel juhtumipõhise ja juhtumiülese analüüsi. Tervikvideo erinevate aspektide vaatlemiseks jaotasin ma vaatlusobjektid kolme kategooriasse: tekstiline analüüs, visuaalne analüüs ja heli analüüs. Tulemustest selgus, et peamised argumendid liitumiseks olid soov end Allahile tõestada, elada Koraani seaduste järgi, aidata oma õdesid-vendi raskes võitluses vaenlaste vastu ning maksta kätte selle ebaõigluse eest, mida moslemid on siiani pidanud taluma. Videod olid suunatud eelkõige nende riikide moslemite poole, kust videos rääkijad ise olid tulnud (Prantsusmaa, Inglismaa jne), kuid mõnikord pöörduti ka laiema publiku poole (Euroopa, Ameerika). Kordagi ei toodud välja aspekte, mis tingimustel inimene ei sobiks Islamiriigiga liituma (kui tema kindel soov on Allah’t teenida). Otsesele pöördumisele aitas kaasa ka see, et näiteks Suurbritanniast tulnud mehed rääkisid videos inglise keeles ning Prantsusmaalt tulnud mehed prantsuse keeles. Samas olid olemas tõlked inglise keeles ning paaril korral ka araabia keeles, et laiem publik aru saaks. ISISe videod on silmapaistvad juba seetõttu, et need on enamasti filmitud professionaalselt ning väga hea kvaliteediga. Erandiks ei saa pidada ka antud töös analüüsitud videosid, mille puhul on näha, et tegemist ei ole amatöörvideotega. Kaamera töö ning montaaž on professionaalselt tehtud. Kolm videot neljast olid filmitud looduses, neljas keset linnaliiklust, kuna video peategelased olid ametilt liikluspolitseinikud. Kõigis videotes leidus viiteid Koraanile ning kõige üldisem eesmärk oli alati Allah’i nimel tegutsemine. Samas videote toon oli erinev. No life without Jihad jättis sõbralikult kutsuva mulje, kuid Join the ranks oli raevukam ning pigem süüdistav. Videote eriilmelisus võib olla taotuslik, kuid veenvaid argumente, mis potentsiaalsetele liitujatele mõju võiksid avaldada, esitati neis kõigis. Saamaks paremat ja veel täpsemat ülevaadet videotest, peaks sarnast analüüsi tegema keegi, kes valdab hästi ka araabia keelt ning on lähemalt tuttav Koraaniga. See vähendaks infokadu ning võimaldaks veel täpsemat analüüsi. Lisaks annaks see võimaluse analüüsida ka täiesti araabiakeelseid värbamisvideosid ning neid võrrelda inglisekeelset tõlget sisaldavate videotega.

Description

Keywords

Citation