Nõuete tuvastamine BPMN mudelitest

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Tarkvarasüsteemi loomiseks on väga oluline mõista, millised on tegelikud vajadused ja nende rahuldamist takistavad piirangud. Nõuete tuvastamise käigus õpitakse tundma ümbritsevat keskkonda ja tehakse kindlaks kasutajate ning teiste osapoolte vajadused. Üheks peamiseks kohaks, kust nõudeid leida, on hetkel kasutatavad süsteemid (protsessid, organisatsioon, keskkond ja kasutatavad infosüsteemid). Kasutusel olevaid protsesse kujutatakse tihti graafiliselt mudelitena ja need mudelid kujutavad endast väga olulist informatsiooniallikat nõuete tuvastamisel. BPMN mudelid on saanud väga populaarseks ja neid kasutatakse tihti süsteemide kirjeldamiseks, kuid vaatamata sellele, et nad on väärtuslikud teadmiste allikad, kasutatakse neid nõuete tuvastamisel siiski harva. Üheks selliseks põhjuseks on asjaolu, et puuduvad konkreetsed ja põhjalikud juhised, mis aitavad süstemaatiliselt mudelist nõudeid tuvastada. Selles töös esitletakse meetodit funktsionaalsete nõuete tuvastamiseks BPMN mudelitest. Meetod läbib süsteemselt kõiki nõude komponente ja annab juhised, kuidas BPMN mudelist komponendi kohta informatsiooni leida ning annab lisaks kogumi küsimusi, mida valdkonna spetsialistidele esitada, et nõue oleks põhjalik, järjepidev, piiritletud ja nõutava detailsusega. Loodud meetodit rakendati ka juhtumiuuringu käigus ja tõestati, et uus meetod on rakendatav ning on struktureeritud lähenemine nõuete tuvastamiseks. Meetod tuvastas rohkem nõudeid kui meetod, mis oli algselt kasutusel juhtumi organisatsiooni poolt ja tuvastatud nõuded olid ka parema kvaliteediga. Meetodi rakendamine võttis märkimisväärselt vähem aega, tuvastamise protsess oli hästi kontrollitav, see võimaldas täpsemalt hinnata tuvastamisele kuluvat aega ja seeläbi on meetodit kasutades lihtsam protsessi planeerida ja ülesandeid delegeerida.
When building a software system, it is crucial to understand the actual needs and the interfering constraints that apply in the surrounding environment. Elicitation of requirements is all about learning the environment and discovering the needs of users and other stakeholders. One of the primary sources for requirement elicitation is the system (processes, organization, environment and legacy systems) currently being used. The system is often captured in the form of graphical models, which are an important source of information for requirements elicitation. BPMN models are gaining popularity and are frequently used to model systems. Despite the fact that they are a valuable source of knowledge, they are rarely used as a source for eliciting requirements. One reason for this is the lack of concrete and comprehensive guidelines that would assist a systematic requirements elicitation from such models. This thesis presents a method for eliciting functional requirements from BPMN models. The method covers all components of a requirement and gives guidelines where in the BPMN model the information about the components can be found. It also provides a set of questions to be asked from domain experts to make sure that the requirement specification is complete, consistent, bounded and on the required level of granularity. The method was applied on a case study and it was proved that the method is applicable and provides a structured approach to eliciting requirements. The method elicited more requirements than the method previously used by the case organization, and the elicited requirements were also of better quality. The method took considerably less time to apply, it gave better control over the elicitation process, it was easier to evaluate the needed effort, and it enabled to better plan the process. The structured approach makes it easier to delegate work, and there are less situations where something might be overlooked.

Description

Keywords

Citation