Teismeliste lähisuhete seosed väärtuste, psühholoogilise kohanemise ja emotsionaalse enesetundega

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Magistritöö eesmärgiks oli uurida, kas 15-18-aastaste Eesti, sealhulgas venekeelsete koolide õpilaste suhe vanematega on seotud autonoomia-seotuse orientatsiooniga, kas ja kuivõrd ennustavad vanemlik soojus ja kontroll teismeliste psühholoogilist kohanemist ning kas suhted vanemate ja eakaaslastega on seotud teismeliste depressiooni ning ärevusnäitajatega. Uuringus osales kokku 270 õpilast viiest erinevast Eesti piirkonnast. Käesolevas töös esines erinevusi eesti ja eestivene teismeliste hinnangutes suhetes vanematega, vanemliku soojuse ja kontrolli mõjus psühholoogilisele kohanemisele ning emotsionaalsele enesetundele. Mõlema rahvuse puhul halvematena tajutud suhted vanematega on seotud madalama seotuseorientatsiooniga, kuid mitte autonoomia-orientatsiooniga. Antud uuringu tulemus näitab, et vanemlik soojus ennustab teismeliste paremat psühholoogilist kohanemist. Eestivene õpilased hindavad emapoolset kontrolli oluliselt kõrgemalt kui eesti õpilased, mis võib tingida eestivene teismelistel psühholoogilise kohanemise probleeme ning tuua esile depressiooni ning ärevuse sümptomite süvenemist. Head ja lähedased suhted vanematega võivad vähendada teismeliste emotsionaalsete probleemide teket. Sugudevahelisel võrdlusel oli tüdrukute tulemustes näha tendentsi kogeda rohkem depressiivseid ning ärevaid olukordi kui poistel. Eesti ja eestivene õpilased peavad suhteid vanematega üldiselt olulisteks ning suhte kvaliteet ennustab teismeliste psühholoogilist kohanemist ning emotsionaalsete probleemide esinemismäära. Antud magistritöö on heaks aluseks teha ulatuslikke kultuuridevahelisi uuringuid käesolevate konstruktidega.

Description

Keywords

suhe vanematega, suhe eakaaslastega, väärtusorientatsioonid, autonoomia-seotus, psühholoogiline kohanemine, emotsionaalne enesetunne, depressioon, ärevus, relationship with parents, relationship with peers, values, autonomy-relatedness, psychological adjustment, emotional state, depression, anxiety

Citation