Seosed uneaja, ekraaniaja ning aktiivsus- ja tähelepanuhäirega seotud sümptomite vahel

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Tänapäeval veedetakse palju aega digivahendeid kasutades, millega kaasneb tihti ka unepuudus ja psühholoogilise heaolu langus, mis väljendub muu hulgas ka aktiivsus- ja tähelepanuhäirele (ATH) sarnaste sümptomitena. Käesolevas töös sooviti teada saada, kuidas täpsemalt mõjutavad nii uneaeg kui ka ekraaniaeg ATH sümptomite (keskendumisraskused, impulsiivsus ja rahutus) ilmnemist, arvestades ka soolisi erinevusi. Tegemist on väiksema osaga uuringust „Õpilaste interneti ja nutiseadmete kasutamine ning vaimne tervis“. Valimis oli olenevalt analüüsist kuni 191 7. klassi naissoost (n=102) ja meessoost (n=89) õpilast, kes vastasid muu hulgas digivahendite kasutamise, uneaja ning ATH-ga seotud sümptomite kohta. Leiti nõrk negatiivne seos palju digivahendeid kasutavate õpilaste ja nende vähese (koolipäevade) uneaja vahel (rs=-0,26, p<0,001); vähese uneaja ning rohkemate ATH sümptomite vahel (kõige tugevam seos oli keskendumisraskuste ja koolipäevadel saadud unetundide vahel (rs=-0,32, p<0,001)); ning nõrk positiivne seos rohkema digivahendite kasutamise ja keskendumisraskuste (rs=0,30, p<0,001), rahutuse (rs=0,26, p<0,001), ning impulsiivsuse (rs=0,21, p<0,001) kõrgemate skooride vahel. Koolipäevade uneaega, digivahendite kasutamist sotsiaalmeediaks ja sugu koos arvestavad regressioonimudelid näitasid, et rahutusega olid oluliselt seotud nii uneaeg kui ka digivahendite kasutamine, kuid keskendumisraskuste ja impulsiivsusega olid rohkem seotud uneaeg ning sugu, viimase puhul oli kõige olulisem seos eelkõige sooga. Arutelus toodi välja võimalikke põhjendusi leitud seostele, ning ühtlasi ka soovitusi tulevasteks uuringuteks antud teemal.

Description

Keywords

digivahendid, õpilased, aktiivsus- ja tähelepanuhäire, uneaeg, digital media, students, attention deficit hyperactivity disorder, sleep time

Citation