OK-märk EKRE poliitilises kommunikatsioonis: juhtumianalüüs

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Bakalaureusetöö “OK-märk EKRE poliitilises kommunikatsioonis: juhtumianalüüs” eesmärk on aru saada, kuidas OK-märki kasutav poliitiline provokatsioon täpselt toimus, kuidas seda teoreetiliselt mõtestada ning kuidas sellise poliitilise kommunikatsiooniga suhestuda järgnevates sarnastes skandaalides. Eesmärgi saamiseks valisin kolm teoreetilist perspektiivi, mis tõid kokku juhtumi kolm võtmeaspekti: tegemist oli sõnaskandaaliga; skandaali keskmes on parempopulistlik erakond, mis näib skandaale ise genereerivat, mida kirjeldab populistliku igiliikuri teooria; OK-märgi problemaatilisel kasutusel on selge seos online-kultuuri ja trollimisega. Ruuben Kaalepi OK-märgi selgitamiseks kasutasin ma eelnevalt kogutud artikleid, mis hõlmavad OK-märgi kajastust Eesti meedias. Täpsemate vastuste jaoks analüüsisin reaktsioone, meediakajastust ja juhtumi ajatelge. Analüüsi sisendina võtsin arvesse kolme määratletud teoreetilist perspektiivi, juhtumi konteksti nii lokaalselt kui globaalselt, mõningaid konteksti mõistmiseks vajalikke teiseseid tekste ja pilte ning minu enda loodud ajatelge juhtumi moodustanud sündmustest ning kogu juhtumi meediakajastusest. Tulemustest selgus, et OK-märgi kasutusviisi saab analüüsida kõigi kolme teooriaga. Sõnaskandaali perspektiivist võib öelda, et kuna Ruuben Kaalepi näol oli selleks hetkeks juba tegemist ajakirjanike jaoks skandaalse isikuga, siis võis ka muidu süütu žesti näitamine skandaali vallandada; lisaks panustas skandaali tekkesse selle dramatiseerimine meedias. Populistliku igiliikuri perspektiivist lähtudes näeme, et EKRE kui erakond on tekitanud tahtlikult skandaali ning võitnud selle abil tähelepanu ja potentsiaalset toetust, õõnestades samal ajal ajakirjanduse tõsiseltvõetavust. Trollimise perspektiivist vaadates võime arutleda, et OK-märgi näitamise peamine eesmärk ei olnud kommunikatsiooniakt mitte Kaalepi poliitilise seisukoha väljendamise mõttes, vaid just auditooriumi (eelkõige meedia) provotseerimine, et nad seda märki kindlalt tõlgendaks ja Kaalepit ründaks. Sünteesis näeme, et kõikide perspektiivide kombinatsioonis on võimalik juhtumit terviklikumalt mõista.

Description

Keywords

poliitiline kommunikatsioon, konservatism, parempoolsed parteid, konservatiivsed parteid, meediarepresentatsioon, sümbolid, skandaalid, Eesti

Citation