Teooriast praktikasse: auditooriumi tähelepanu äratava ja säilitava YouTube’i sisu loomise strateegiate rakendamine

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Bakalaureusetöö eesmärk oli teada saada, millised teoreetilises kirjanduses kirjeldatud strateegiad äratavad ja säilitavad auditooriumi tähelepanu meelelahutusliku YouTube’i videosisu puhul. Platvormiga seonduvaid teemasid on küll mitmetest aspektidest lähtuvalt varasemalt ülikooli ühiskonnateaduste instituudis uuritud, kuid seni polnud keegi proovinud kokku kogutud teadmisi strateegiliselt rakendada, millest koorus välja töö teine eesmärk – luua ühe alustava meelelahutusliku persoonipõhise YouTube’i sisulooja jaoks läbimõeldud ning teoreetiliselt põhistatud videod. Kolmandaks eesmärgiks püstitasin koondada alustavate sisuloojate tarbeks komplekt soovitustest, millele YouTube’i videosisu luues tähelepanu pöörata. Töö teoreetilises osas avasin platvormi toimimispõhimõtete maastikku, et mõista, milline mõju on auditooriumi tarbimisharjumustel YouTube’i algoritmile, millised on platvormile omased tähelepanu mõõdikud ning millised juhised reguleerivad YouTube’i keskkonna videosisu. Koostöös kursusekaaslase Tõnu Tammega lõime loovprojekti käigus YouTube’i kanali nimega tonyoak ning laadisime üles meelelahutuslikke videoid, kus Tõnu jagas auditooriumiga eraelulisi ja temaga päriselt juhtunud seiklusi. Rakendasime auditooriumi tähelepanu äratamiseks ja säilitamiseks töö teoreetilises osas kokku kogutud strateegiaid (näiteks sotsiaalmeediaplatvormide ristkasutus ning strateegiline dialoogilisus auditooriumiga). Tulemusi ja enda tööd takkajärgi reflekteerides selgus, et väga keeruline on eristada, milliste strateegiate rakendamine aitas äratada ja säilitada auditooriumi tähelepanu, sest me katsetasime neid kõiki korraga ja samuti ei olnud paljusid neist võimalik ka kuidagi mõõta. Töö teoreetilises kirjanduses kirjeldatud strateegiate rakendamisest üksi ei piisa, et meelelahustusliku sisuga auditooriumi tähelepanu köita ja hoida – väga oluline roll on kindlasti videote sisul ja originaalsusel, youtuber’i persoonil, eneseesitluse ning loojutustamise oskusel. Bakalaureusetöö käigus ilmnes, et youtuber’id ei tee video tehnilise teostuse osas tegelikult klassikalistest audiovisuaalsete tekstiloomest midagi uut – nad rakendavad samu võtteid teises kontekstis ja teisel platvormil. See uurimisteema aitas teoreetilisel kirjandusel leida praktilist väljundit ning mõista youtuber’ite poolt loodava sisu nüansse.

Description

Keywords

auditoorium (meedia), tähelepanu, YouTube (veebisait), sisuloome, strateegiad, sotsiaalmeedia

Citation