Sotsiaalmeedia mõju internetivalimiste kasutamisele 2013-2021
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
E-valimistega seotud tehnoloogiaid, riske ning aktiivsust on Eestis varem uuritud, kuid puudub
ülevaade, kuidas mõjutab seda valimisvormi tänapäeval üks olulisim märksõna, milleks on
sotsiaalmeedia. Seega on antud töö eesmärk uurida, milline on sotsiaalmeedia mõju
internetivalimiste kasutamisele aastatel 2013-2021.
Et eesmärki saavutada, viib autor läbi erinevate väljundtunnustega, kuid sarnaste
sisendtunnustega mudelite testimise, mille tulemuste põhjal otsib vastuseid neljale püstitatud
hüpoteesile.
Tulemustest selgus, et sotsiaalmeedia ei omanud nii suurt mõju, kui oodanud oleks. Pigem oli
suurema tähtsusega üldine interneti kasutamine ehk sealt poliitilise info tarbimine. Lisaks
selgus, et kuigi nooremad inimesed on kõige aktiivsemad sotsiaalmeedia kasutajad, ei ole selles
ühiskonnagrupis sotsiaalmeedia ning e-valimistel osalemise vaheline seos positiivne ning
sotsiaalmeedias poliitilise info tarbimine ei suurenda paberil hääletamisel asemel ehääletamist.
Samuti selgus, et võrreldes sotsiaalmeedia ja interneti tarbimisega, viis valijaid
jaoskonda hääletama pigem üldine meediatarbimine ehk televiisorist valimissaadete vaatamine
ja ajalehest valimiste kohta lugemine.