Muusika-metafüüsika keskne roll Friedrich Nietzsche filosoofias "Tragöödia sünni" näitel
Kuupäev
2015
Autorid
Ajakirja pealkiri
Ajakirja ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Tartu Ülikool
Abstrakt
Käesoleva töö ülesandeks on e s i t e k s anda ülevaade Friedrich Nietzsche vaadetest
muusikale, kuna need on fundamentaalselt mõjutanud Nietzsche filosoofia kujunemist
tervikuna. T e i s e k s peaks saadama ülevaade filosoofi vaimsest suhtlemisest helilooja
Richard Wagneriga – nende vastastikusest mõjust teineteise loomele, samuti nende
omavahelisest suhestumisest ajastu kultuurikontekstis. K o l m a n d a k s käsitletakse Arthur
Schopenhaueri filosoofilisi mõjutusi Nietzsche ja Wagneri loomingule. Neljandaks
tutvustatakse Nietzsche tegevust harrastusmuusikuna. Sealjuures on arusaadavalt vaatluse all
Nietzsche varajane loomeperiood, uurimuses ei käsitleta filosoofi hilisemat lahknemist
Wagnerist ja Schopenhauerist. Nimetatud punktide kaudu lähenetakse käesoleva töö
eesmärgile – välja selgitada põhjused, kuidas ja miks on muusika ja muusika-metafüüsika
Nietzsche filosoofilist loomingut mõjutanud.
Uurimuse lähte- ja põhialuseks on Nietzsche filosoofiline esikteos „Tragöödia sünd
muusika vaimust“ (1872, eesti keeles 2009). Mõistete selgitamisel ja tõendusliku tausta
laiendamisel on viidatud ka Nietzsche teistele põhiteostele, samuti kirjadele.
Sekundaarkirjandust on eelkõige kasutatud selleks, et vahendada lugejale seda mitmekesisust,
mis on valitsenud ja valitseb tänapäeval Nietzsche muusika-metafüüsika hindamisel ja
tõlgitsemisel, esitades ka (väär)tõlgendusi, mis käesoleva töö aspektist võivad esile tõusta
kogu Nietzsche filosoofia uurimisel. Nagu eespool öeldust paratamatult järgneb, kasutatakse
seejuures ka biograafilisi materjale.
Kirjeldus
Märksõnad
Nietzsche, Friedrich, filosoofia, metafüüsika, muusika