Sirvi Autor "Dobewall, Henrik" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 1 1
- Tulemused lehekülje kohta
- Sorteerimisvalikud
listelement.badge.dso-type Kirje , Human values and subjective well-being: An exploration of individual and cultural differences, change across life span, and self-other agreement(2013-08-02) Dobewall, HenrikVäärtused juhivad ja õigustavad inimeste tegevust, peegeldades samal ajal kultuuri ideaale ja jagatud arusaamu sellest, mis on õige ja vale, hea või halb. Käesoleva väitekirja on eesmärgiks välja selgitada, kas ja kuivõrd kattuvad Shalom Schwartzi ja Ronald Ingleharti väärtusteooriad, ehk millised on nende poolt välja pakutud väärtusmõõtmete ühised ja unikaalsed omadused (Uurimus I ja II). Teiseks oluliseks teemaks, mida antud väitekiri käsitleb, on inimeste subjektiivne heaolu, mille all peetakse silmas inimeste hinnanguid oma õnnnelikkusele ja eluga rahulolule. Väitekirja eesmärk on siinkohal eristada vanuse, ajastu ja sünnikohordi mõju eluga rahulolu vanuselistes muutustes (Uurimus III), sooviga seletada eluga rahulolu ealisi muutusi erinevates kultuurides. Samuti käsitleb väitekiri enda ja teiste hinnangute kokkulangevust nii subjektiivse heaolu (Uurimus IV) kui väärtuste puhul (Uurimus V), võttes sealjuures arvesse ka peamiste isiksuse seadumuste vahendava mõju. Väitekirja peamised tulemused ja järeldused on järgmised: • Shalom Schwartzi ja Ronald Ingleharti väärtusteooriad kattuvad suures osas vaid ühe kultuuritasandi väärtusmõõtme lõikes, mis väljendab ühiskondade individualistlikke ja kollektivistlikke püüdlusi (Uurimus I). Schwartzi ja Ingleharti väärtusdimensioonide aluseks olevate üksik¬küsimuste analüüs näitas, et selleks, et olla oma väärtushinnangutes auto¬noomne ja avatud, peavad indiviidid pidama oluliseks nii eneseväljendus¬likke kui ka ilmalik-ratsionaalseid väärtuseid, samas kui konservatiivsuse ja seotusega käib kaasas nii traditsionaalsete kui ellujäämist rõhutavate väärtuste oluliseks pidamine (Uurimus II). Ühtlasi leidsime, et nii Schwartzi kui Ingleharti väärtusmõõtmetel on teatav unikaalne sisu, mis¬tõttu oleks uurijatel mõistlik jätkata mõlema väärtusteooria kasu¬tamist. • Kas eluga rahulolu muutused eluea lõikes on kõikjal samasugused? Leidsime, et Soomes ja Rootsis ei sõltu inimeste eluga rahulolu kuigivõrd sellest, milline on nende vanus, samal ajal kui Eestis ja Lätis on eluga rahulolu kõver elukäigu jooksul kergelt U-kujuline (Uurimus III). Eluga rahulolu Eestis ja Lätis on kõrgeim noorte inimeste seas; kuni ligikaudu 60. eluaastani eluga rahulolu pidevalt langeb, jäädes seejärel püsima samale tasemele (Läti) või hakates vähesel määral taas tõusma (Eesti). Uurimus III tulemused näitavad, et eluga rahulolu vanuselised muutused kahes eelnimetatud Balti riigis on ennekõike tingitud sünnikohordi ja ajastu koosmõjust. Seega, universaalset eluga rahulolu trajektoori ei ole olemas – eluga rahulolu muutused inimeste eluea lõikes võivad eri riikides märkimisväärselt varieeruda, sõltudes olulistest kultuurilistest, poliitilistest ja sotsiaalmajanduslikest teguritest. • Uurimus IV käsitles enda ja teiste antud hinnangute kokkulangevust subjektiivse heaolu hindamisel. Tulemused näitasid, et nii enda kui teiste poolt antud hinnangud inimese isiksuse seadumustele (N3: Depressioon ja E6: Positiivsed emotsioonid) vahendavad osaliselt enda ja teiste hinnangute kokkulangevust subjektiivse heaolu puhul. Ehk siis viitavad Uurimus IV tulemused sellele, et hinnates kellegi teise õnnelikkust või eluga rahulolu, toetuvad inimesed hinnangute andmisel vähemasti osaliselt hinnatava inimese isiksuse seadumustele. Samuti leidsime, et see enesekohased subjektiivse heaolu hinnangud võivad teatud määral peegeldada seda, kuidas teised inimesed antud inimese isiksust näevad ja hindavad. • Lõpetuseks, Uurimus V võrdles enda ja teise hinnangute kokkulangevust väärtuste ja Suure Viisiku isiksuse seadumuste puhul. Tulemused näita¬sid, et kui võtta arvesse mõõtmisviga, on enda ja teiste hinnangute kokku¬langevus väärtuste puhul isiksuse seadumustega võrreldaval tasemel. Seega võib Uurimus V tulemuste põhjal väita, et inimesed suudavad teiste inimeste väärtusi küllaltki täpselt hinnata, mistõttu saab teiste poolt antud hinnanguid edukalt kasutada enesekohaste väärtushinnangute valideerimiseks ja täiendamiseks.