Browsing by Author "Kaasik, Helle"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Casimiri efekt(Tartu Ülikool, 2009-11-30T07:47:13Z) Kaasik, HelleBeSt programmi toetusel valminud sisupakett annab sissejuhatava arusaama ühest huvitavast kvantfüüsika nähtusest - Casimiri efektist; annab kokkuvõtliku ülevaate Casimiri efekti uurimisloost ja mõõtmistest; annab ettekujutuse Casimiri efekti teooriast; võimaldab lahendada lihtsamaid ülesandeid Casimiri jõu arvutamisest; pakub valiku viiteid edasiseks tööks käsitletud teemaga.Item Eesti ayahuasca tarvitajate psüühika(Tartu Ülikool, 2016) Kaasik, Helle; Kreegipuu, Kairi, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutEesmärk: Töö eesmärk oli kirjeldada Eestis leviva taimse psühhedeelikumi ayahuasca tarvitajate psüühikat. Kirjeldati tarvitamise eesmärke ja tajutud mõju, tarvitamisega seotud tegevusi ja kogemusi, tarvitajate eluviisi, elukvaliteeti, isiksust (EE.PIP-NEO, SNAP-2) ja vaimset tervist (EEK-2, MoCa, Raveni standardsed maatriksid, MINI intervjuu). Ayahuasca tarvitajate psühholoogilisi näitajaid võrreldi kontrollgrupiga ja testinormidega. Uuriti tarvitamise turvalisust ja osalejate suhtumist ayahuasca ühiskondlikku regulatsiooni. Meetod: Küsimustike täitmises, mõõtmistes ja psühhiaatrilisel interjuul osales 30 ayahuasca tarvitajat (sh 15 naist) ja kontrollgrupina 30 nendega soo, vanuse ja hariduse põhjal sobitatud mittetarvitajat. Vabatekstilistest vastustest koostati temaatilised kokkuvõtted, arvandmeid analüüsiti statistiliselt. Tulemused: Ayahuasca tarvitamine Eestis toimub enamasti tseremooniameistrite juhitud ühisrituaalidel. Tarvitamise peamisteks eesmärkideks on vaimne areng, iseenda tundmaõppimine ja spirituaalse kogemuse saamine. Ayahuasca tarvitajatel ei ilmnenud vaimse ega füüsilise tervise kahjustusi, sõltuvust ayahuascast ega selle kuritarvitamist. Neil oli kontrollgrupist vähem depressiivsust ja ärevust. Nende sissetulek ja eluga rahulolu olid kontrollgrupist kõrgemad. Nende isiksust iseloomustas normgrupist madalam neurootilisus ning kõrgem avatus ja sotsiaalsus, samuti kõrgem impulsiivsus ning madalam agressiivsus ja sündsus. Ayahuasca tarvitamise mõju oma tervisele ja elule kirjeldasid tarvitajad valdavalt positiivsena. Ayahuasca tseremooniad olid enamasti turvalised, osalejad olid teadlikud ettevalmistus- ja ohutusreeglitest. Enamikku tarvitajatest häiris, et ayahuasca tarvitamine on ebaseaduslik, nad pooldasid selle põhjendatud reguleerimist. Järeldused: Uuringus osalenud ayahuasca tarvitajate tervis ega elukvaliteet ei ole halvem kui mittetarvitajatel ja neil leitud isiksuse omapärad ei kujuta endast häiret. Ayahuasca tarvitamist kirjeldavad tarvitajad tõsise vaimse praktikana ja selle mõju oma tervisele ja elule valdavalt positiivsena.Item Elusündmuste seosed õpilaste isiksuseomaduste arenguga: 10-aastane longituuduuring(Tartu Ülikool, 2013) Kaasik, Helle; Pullmann, Helle, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutUuriti õpilastel 10-aastasel perioodil toimunud isiksuseomaduste muutuste seoseid 10 elusündmusega (nt raske haigus või õnnetus, sõbra või pereliikme raske haigus, õnnetus või surm, vanemate lahutus, õe-venna sünd, pere rahalise olukorra halvenemine, armumine jt). Isiksuseomaduste muutuste seosed elusündmustega on nõrgad ja seotud õpilaste soo ja vaimse võimekusega: erinevates soo ja vaimse võimekuse gruppides on isiksusemuutuste seosed elusündmustega erinevad. Vaimselt võimekamatel tüdrukutel ilmnes elusündmuste arvu positiivne seos neurootilisuse muutusega. Lähedaste suhete tekkimine ja katkemine seostuvad keskmises ja kõrgemas vaimse võimekuse grupis positiivselt neurootilisuse muutusega. Poiste meelekindlus ja neurootilisus kooliea jooksul üldiselt langesid, kuid eluraskusi (enda raske haigus või õnnetus, pereliikme raske haigus, õnnetus või surm, pere rahalise olukorra halvenemine) kogenud poistel oli meelekindluse langus oluliselt väiksem ja neurootilisuse langus suurem kui teistel.Item Geomeetriline optika(Tartu Ülikool, 2011-12-09) Kaasik, HelleBeSt programmi toetusel loodud õppematerjalis "Geomeetriline optika” tutvustatakse valguse levimise, peegeldumise ja murdumise peamisi seaduspärasusi. Meenutatakse kooli optikakursuses õpitut ja antakse ülevaade kujutise konstrueerimisest erinevates optilistes süsteemides (tasapeegel, kumer- ja nõguspeegel, kumerlääts ja nõguslääts). Teoreetiliste teadmiste rakendamiseks ja kontrollimiseks on harjutusülesanded.Item Sacred medicine from the forest: chemical, psychological and spiritual aspects of ayahuasca(2022-07-18) Kaasik, Helle; Altnurme, Lea, juhendaja; Kreegipuu, Kairi, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkondDoktoritöö teema on psüühikat mõjutava taimejoogi ayahuasca kasutamine. Ayahuascat kasutatakse traditsiooniliselt Amazoonia põlisrahvaste rituaalides ja sakramendina Brasiiliast pärit sünkretistlikes usundites. Üle maailma on levinud neošamanistlikud ayahuasca rituaalid uue vaimsuse kontekstis. Selles interdistsiplinaarses töös uuriti ayahuasca koostist ning kasutajate psühholoogiat ja spirituaalseid kogemusi. Ayahuasca koostist uuriti 102 proovi keemilise analüüsiga. Toimeainete sisaldused Amazoonia põliselanike jookides ja Santo Daime sakramendis olid mõõdukad ja omavahel seotud. Mõne Euroopa neošamanistliku rituaali joogis oli psühhedeelse DMT sisaldus kõrge, kuid traditsioonilised taimed olid asendatud teiste taimede või kemikaalidega. Psühholoogiliselt uuriti 30 ayahuasca kasutajat ja 30 kontrollgrupi liiget ning intervjueeriti 63 kasutajat. Psühholoogilises uuringus osalenud kasutajate vaimne tervis ja vaimsed võimed olid normaalsed. Kasutajatel oli kontrollgrupist vähem depressiooni ja ärevust, nad olid rohkem oma eluga rahul ja õnnelikud. Uuringus osalenute spirituaalne taust oli mitmekesine, sageli seotud uue vaimsusega. Enamuse jaoks olid ayahuasca rituaalid nende vaimsuse osa ja spirituaalsete kogemuste allikas. Ayahuasca mõjul kogeti nt. liitreaalsuse laadseid tajumuutusi, nägemuslikke rännakuid, kehalist tervendust, kontakte vaimolenditega, transformatsioone ja müstilisi kogemusi. Mitmel osalejal oli püsiv suhe ayahuasca taimega, keda tajuti teadliku, püha, targa ja tervendava vaimolendina. Enamus uuritud kasutajaid leidis, et rituaalides osalemine on neile hästi mõjunud, kuid kirjeldati ka soovimatuid mõjusid. Ayahuasca kasutamine ühises tseremooniaruumis on kogukondlik, osalejate ring toetab igaühe kogemust. Jagatud kogemustele antakse koht uusvaimsuse põhises uskumuste tervikus, mis mõjutab kogemuste tõlgendamist: nt mõistetakse rituaali ajal kogetud kannatusi taime sõnumi või õppetunnina. Uskumused aitavad kogetut mõtestada, kuid piiravad tõlgendusruumi ja võivad tseremooniakorraldajate vastutust hajutada. Ayahuasca rituaalne kasutamine on väljakutse peavoolu arusaamale psüühikat mõjutavatest ainetest ja nende kasutajatest. Uuring annab sisendi selleteemalisse ühiskondlikku dialoogi.