Sirvi Autor "Liivak, Taivo" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 1 1
- Tulemused lehekülje kohta
- Sorteerimisvalikud
Kirje Tort liability for damage caused by self-driving vehicles under Estonian law(2020-11-11) Liivak, Taivo; Lahe, Janno, juhendaja; Kull, Irene, juhendaja; Sartor, Giovanni, juhendaja; Fišel, Mark, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondIsejuhtivuse taseme järgi saab jaotada sõidukid kuude kategooriasse, kus tase 0 tähendab isejuhtivuse puudumist ja tase 5 täielikku isejuhtivust, mille korral sõiduk tuleb toime kõigi liikluskeskkonna tingimustega ja inimene juhtimises ei osale. Viienda taseme sõidukeid teadaolevalt veel käibele lastud ei ole, kuid arvatakse, et täielik isejuhtivus lähitulevikus siiski saavutatakse. Isejuhtivad sõidukid peaksid aitama muu hulgas muuta liiklemise ohutumaks ja kättesaadavamaks, ent ei saa välistada, et mõni isejuhtiv sõiduk siiski kedagi kahjustab. Siinkohal tekib küsimus, kes on kohustatud isejuhtiva sõidukiga põhjustatud kahju heastama. Kahju õigusvastase tekitamisega seonduvat reguleerib võlaõigusseadus, mis näeb ette nii süül põhineva deliktilise üldvastutuse, vastutuse suurema ohu allikaga põhjustatud kahju eest (riskivastutuse) kui ka vastutuse puudusega toote põhjustatud kahju eest (tootja vastutus). Ehkki isejuhtivaid sõidukeid veel käibele lastud ei ole, saab neid siiski hüpoteetiliselt olemasolevasse õigusruumi asetada ja püüda hinnata, milliseid probleeme see kahju õigusvastasest tekitamisest tuleneva vastutuse vallas kaasa toob. Doktoritöös uuritakse ka seda, kas, millistel alustel ja kelle vastu saab kannatanu maksma panna süül põhinevale deliktilisele vastutusele, riskivastutusele ja tootja vastutusele tugineva nõude isejuhtiva sõidukiga põhjustatud kahju hüvitamiseks. Samuti analüüsitakse seda, millistel juhtudel tuleks isejuhtiva sõiduki tarkvaras või kasutatavates digitaalsetes teenustes olev viga lugeda sõiduki puuduseks ning kas ja millises ulatuses on põhjendatud arendusriski kaitseklausli alusel isejuhtivate sõidukite tootjate vabastamine vastutusest. Tähelepanu pälvib ka küsimus, kuidas hinnata nende sõidukite käitamisriski suurust ja jagada vastutust isejuhtiva sõiduki osalusel toimunud vastastikuse kahju tekitamise korral, arvestades et kahjuhüvitise vähendamisel ei saa juhi käitumist arvesse võtta.