Browsing by Author "Okas, Anne"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Novice and experienced teachers’ practical knowledge in planning, delivery and reflection phases of teaching(2016-11-21) Okas, Anne; Krull, Edgar, juhendaja; Van der Schaaf, Marieke, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond.Doktoritöö eesmärgiks on rakendada õpetajate praktilise teadmise kontseptsiooni kategooriaid algajate ja kogenud õpetajate professionaalsuse iseloomustamiseks õpetajatöö kolmes põhifaasis ning võrrelda õpetajate professionaalsuse avaldusi nende õpilaste hinnangutega. Uurimuse teoreetiliseks aluseks on õpetaja professionaalsus selle erinevates dimensioonides, professionaalse arengu erinevad mudelid ning Meijeri (1999) õpetajate praktilise teadmise kontseptsioon. Uuringus osales 10 algajat ja 10 kogenud põhikooli õpetajat ja nende 314 õpilast. Andmekogumiseks rakendati õpetajate intervjueerimist, õppetunni videolindistamist ja reflekteerivate esseede kirjutamist ning õpilaste anketeerimist nende õpetajate õpetamistegevuse kohta. Intervjuude ja esseede analüüsiks kasutati kvalitatiivset sisuanalüüsi ja ankeedivastuste töötlemiseks statistilist analüüsi. Õpetajate mõtteavalduste ja õpilaste hinnangute kõrvutamiseks kasutati kombineeritud metoodikat. Uurimusest selgus, et nii kogenud kui algajate õpetajate mõtteavaldused on jaotatavad 6 teadmise ja veendumuste ning 10 kognitiivsete interaktsioonide kategooriaks. Kõigi kategoriseeritud mõtteavalduste osas ilmnesid kvalitatiivsed erinevused töökogemuse järgi. Kogenud õpetajad olid enam orienteeritud õpilaste õppimisele ning õpitust arusaamise toetamisele. Algajad õpetajad keskendusid pigem aine sisu edasiandmisele. Õpetajate mõtteavalduste triangulatsioon õpilaste anketeerimistulemustega kinnitas kooskõla õpilaste hinnangute ja õpetajate endi mõtteavalduste vahel. Uurimusest järeldub, et õpetajate mõtteavalduste põhjal, mis on väljendatud praktilise teadmise kategooriates õppetöö planeerimise, läbiviimise ja reflekteerimise faaside kohta, saab iseloomustada erinevusi algajate ja kogenud õpetajate professionaalsetes oskustes. See pakub uusi võimalusi hindamiseeskirjade konstrueerimiseks õpetajakoolituse üliõpilaste arengumappide hindamisel pedagoogilisel praktikal.