Sirvi Autor "Pertens, Lisanna" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 2 2
- Tulemused lehekülje kohta
- Sorteerimisvalikud
Kirje Emarottide vanemliku käitumise seosed ärevuse ja poegade positiivset afektiivsust väljendavate häälitsustega(Tartu Ülikool, 2014) Pertens, Lisanna; Harro, Jaanus, juhendaja; Kõiv, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutRotipoegade areng sõltub sünnijärgsetel nädalatel suurel määral emahoole hulgast ja kvaliteedist. Käesoleva töö eesmärgiks on uurida ärevust kui loomulikult esinevat emahoole variatiivsust mõjutavat tegurit ja kontrollida, kas erinevused emade (n=16) vanemlikus käitumises ennustavad poegade indiviidiomast positiivset afektiivsust. Ärevust mõõdeti plusspuuri testiga kahel korral: enne loomade paaritamist ja pärast poegadest võõrutamist, mis võimaldas kontrollida emadusega kaasnevaid muutusi ärevuse tasemes. Emahoolt hinnati pesakondade vaatluste teel. Poegade positiivset afektiivsust mõõdeti 50 kHz häälitsuste järgi noorloomade omavahelist mängu imiteerival stimulatsioonil (kõdistamisel). Teistkordsel mõõtmisel oli rottidel kalduvus käituda vähem ärevalt, kuid seda ei saanud siduda otseselt emaks saamise kogemusega. Leiti, et ärevus on oluline emahoolt mõjutav tegur ja kõrgem emahoole kvaliteet on seotud madalama ärevusega. Parem emahool ennustas ka suuremat positiivse afektiivsuse häälitsuste arvu poegadel ning väiksemat 22 kHz stressihäälitsuste arvu.Kirje Validation of computer-based FORAMENRehab program for neuropediatric attention and visuospatial assessment(Tartu Ülikool, 2017) Pertens, Lisanna; Kolk, Anneli, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutThere is a need for more validated computerized assessment methods in Estonia for neuropediatric patients with cognitive deficits. Attention and visuospatial problems are common in children with epilepsy and traumatic brain injury (TBI). The aim of this study was to validate the use of FORAMENRehab computerized cognitive tasks in attention and visuospatial assessment of children with epilepsy or TBI. 115 children aged 8-12 participated in the study: 60 healthy children without attention or visuospatial deficit and 55 neuropediatric patients with the aforestated problems. The participants completed 9 attention and 7 visuospatial tasks with FORAMENRehab software. A subsample of patients was retested 5 weeks later. They also completed the attention and visuospatial tasks of the neuropsychological assessment battery NEPSY. Analysis of age-appropriate performance in FORAMENRehab revealed, that there were no age-related differences in attention and visuospatial functions between children aged 10-12. Initial evidence for the construct validity of the FORAMENRehab attention and visuospatial modules was found, as tasks that were connected to specific attention components and visuospatial functions loaded together in factor analysis. Evidence for criterion validity was also found, as 8 tasks correlated with similar tasks from NEPSY. Test-retest reliability was satisfactory with 5 out of 15 tasks. The results indicate that although certain tasks need revision, there is preliminary evidence for the usefulness of FORAMENRehab in computer-based cognitive testing.