Andmebaasi logo
Valdkonnad ja kollektsioonid
Kogu ADA
Eesti
English
Deutsch
  1. Esileht
  2. Sirvi autori järgi

Sirvi Autor "Pilvet, Kelli" järgi

Tulemuste filtreerimiseks trükkige paar esimest tähte
Nüüd näidatakse 1 - 1 1
  • Tulemused lehekülje kohta
  • Sorteerimisvalikud
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Õpetajate subjektiivne heaolu ja kasvu võimalused Clanbeat’i seireuuringus osalenud õpetajate vaates
    (Tartu Ülikool, 2025) Pilvet, Kelli; Kutsar, Dagmar, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Käesolev uurimistöö andis ülevaate õpetajate subjektiivset heaolu toetavatest võimalustest nende endi käsituses. Selgus, et õpetajad vajavad ja kogevad oma subjektiivse heaolu toetamiseks kollegiaalsust, kusjuures nooremad õpetajad tajuvad suuremat heaolu toetamise vajadust, lisaks kollegiaalsusele rohkem erinevaid eneseabi võimalusi. Samuti toetab õpetajate subjektiivset heaolu puhkus, töö- ja eraelu tasakaal, tervis ja enesehoolitsus ning eneseareng ja toimetulekuoskused. Õpetajad tajuvad oma subjektiivset heaolu individuaalsete, suhetepõhiste ja kontekstuaalsete tegurite kaudu. Kui suhetepõhised tegurid peamiselt soodustavad õpetajate subjektiivse heaolu toetamist, siis kontekstuaalsed tegurid pigem takistavad seda; individuaalsete tegurite seas oli nii takistavaid kui ka toetavaid asjaolusid. Õpetajad peavad kollegiaalsust heaolu toetamisel oluliseks, sest heade töösuhete ja ühisürituste kaudu nad tunnevad end tööl hästi. Samuti on oluline suhete kvaliteet õpetaja ja õpilaste ning tema lähedaste vahel, sest suhtes mõlemad osapooled mõjutavad üksteise heaolu. Õpetajate praegused kontekstuaalsed tegurid, nagu pingeline töökultuur, -keskkond ja õpetaja töö vähene väärtustamine, ei toeta nende toimevõimekust, mistõttu jääb nende subjektiivse heaolu ja tööga rahulolu tase madalamaks ja stressitase tõuseb kõrgemaks, saades ametist lahkumise riskiks. Koolisisesed individuaalsed tegurid raskendavad töö- ja eraelu tasakaalu hoidmist ja seetõttu piiravad õpetajate subjektiivse heaolu toetamist. Samas õpetajad peavad ise oma heaolu toetamist tähtsaks ning oma eraelus on sellega ka edukamad, teisisõnu agentsemad, tegeledes enesearengu ja vabaajategevustega. Eriti haavatavad on nii noored alustavad kui ka üle täiskoormuse töötavad õpetajad, kelle heaolu tase on madal ja abivajadus suurem võrreldes teiste õpetajatega. Seetõttu saaksid järgnevad uuringud keskenduda just nende heaolule, raskuskohtadele ja toetamise võimalustele. Kuna Clanbeat’i küsimustik keskendus õpetajate koolisisestele heaolu toetavatele võimalustele, saaksid tuleviku uuringud keskenduda rohkem koolivälistele võimalustele. Sealhulgas pakuksid heaolu ja eneseabi teemalised intervjuud õpetajatega isiku tasandilist sisendit ja täiendaksid antud uurimistöö tulemusi.

DSpace tarkvara autoriõigus © 2002-2025 LYRASIS

  • Teavituste seaded
  • Saada tagasisidet