Sirvi Autor "Prints, Elisabeth" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 1 1
- Tulemused lehekülje kohta
- Sorteerimisvalikud
listelement.badge.dso-type Kirje , Youtuber’ite vabandusvideote retoorika(Tartu Ülikool, 2025) Prints, Elisabeth; Kruup, Kaspar, juhendaja; Lott, Kaarel, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituutMinu bakalaureusetöö eesmärk oli selgitada välja, kuidas juutuuberid vabandusvideosi struktureerivad erinevatel retoorilistel tasanditel ning kuidas auditoorium vabandusvideotele reageerib. Vabandusvideote uurimine on oluline, sest nendest on saanud uus digitaalse retoorika žanr, mille kaudu sisuloojad kujundavad teadlikult oma mainet ja mõjutavad auditooriumi hoiakuid nende suhtes. Uurimistöö fookuses olid elustiili youtuber’id, kuna nende bränd on tihedalt seotud nende isikliku elu ja iseloomuga, mille puhul tulevad esile komplekssed suhted sisulooja ja auditooriumi vahel. Eesmärgi saavutamiseks analüüsisin kuus vabandusvideot järgnevatelt juutuuberitelt: Library of a Viking, Jaclyn Hill, Tana Mongeau, iDubbbz, David Dobrik ning Colleen Ballinger. Videote retooriliste tasandite analüüsiks kasutasin kvalitatiivse sisuanalüüsi meetodit, mille raames uurisin seda, kuidas youtuber’id struktureerivad vabandusvideoid meta-, makro-, meso- ja mikrotasandil. Lisaks sellele vaatlesin auditooriumi reaktsioone kommentaarides. Tulemustest selgus, et videote struktuuris esines mitmeid erinevus ja sarnasusi. Meta-, makro-, meso- ja mikrotasandil ilmnes mitmeid ühiseid jooni. Näiteks enamik vabandusvideotes toetuti makrotasandil loogilisele progressioonile ning mesotasandil kasutati teemade temaatilist jaotamist – viimase puhul selgus veel, et teemade sidumiseks omavahel kasutati läbivaid teemasid nagu kahetsus ja ülestunnistus, olukorra selgitamine ja enesereflektiivsus. Mikrotasandi analüüsist selgus, et youtuber’id kasutasid läbivalt argumenteerivaid ja emotsionaalseid retoorikavõtteid, et suunata auditooriumi psüühikat oma eesmärgi suunas. Ühes videos oli näha ka domineerivat võimendamist, mis mõjus publiku reaktsioonile positiivselt ning teises videos oli näha kõige enam korduseid, mis mõjusid publiku reaktsioonile negatiivselt. Kommentaaride analüüsist selgus, et vabandusvideote vastuvõtt ja publiku reaktsioon varieerus. Kahe video puhul oli reaktsioon negatiivne, kahes positiivne, ühes neutraalne ning ühe video puhul oli tulemus esimeste kommentaaride seas neutraalne, kuid populaarseimate kommentaaride puhul negatiivne. Kommentaarides reageeriti mitte ainult video sisule, vaid ka youtuber’i välimusele, toonile ja eneseväljendusele. Kõneainet pakkus ka video produktsioon, skandaal üldiselt ja vabandusvideote stereotüüpiline ülesehitus.