Sirvi Autor "Themas, Liis, juhendaja" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 6 6
- Tulemused lehekülje kohta
- Sorteerimisvalikud
listelement.badge.dso-type Kirje , Arengulise keelepuude teraapia tajutud efektiivsus – lapsevanemate perspektiiv(Tartu Ülikool, 2025) Ungro, Ave; Themas, Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Haridusteaduste instituutlistelement.badge.dso-type Kirje , Kognitiivsete profiilide võrdlus arengulise keelepuudega ja eakohase arenguga eesti koolieelikutel(Tartu Ülikool, 2024) Korelskaja-Novikova, Vera; Themas, Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutUuringu eesmärgiks on emakeelena eesti keelt kõnelevate AKP laste kognitiivsete profiilide uurimine ning võrdlemine EKA lastega, et saada esmase ülevaate AKP diagnoosiga laste vaimsetest võimetest ja nende seosest keeleliste oskustega. Uuringus osalesid lapsed vanuses 4,6 – 6,5 (25 AKP ja 25 EKA). Laste vaimseid võimeid testiti Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-IV) testiga. Laste keelelise arengu hindamiseks viidi läbi 5-6-aastastele lastele mõeldud standardiseeritud kõnetest. Leiti, et EKA ja AKP gruppide WPPSI testi tulemused erinesid statistiliselt olulisel määral töömälu (r = 0.619, p < 0.001) ja töötluskiiruse (r = 0.389, p = 0.019) komponentides, kus EKA lapsed said kõrgemad tulemused. AKP grupisiseselt osutus statistiliselt oluliseks korrelatsioon töötluskiiruse (r = 0.464, p = 0.019) ja keelelise võimekuse vahel.listelement.badge.dso-type Kirje , Nutiseadmete kasutamine lastel ja selle võimalikud seosed keelelise arenguga(Tartu Ülikool, 2024) Palm, Sirly; Themas, Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutEestis pole seni teadaolevalt ühtegi uuringut meedia- või utiseadmete kasutamise ja nende võimaliku mõju kohta EK ja AKP laste keelelisele arengule. Praeguses uurimistöös osales kokku 50 4-6 aastast last, kummaski grupis 25. Mõlemad grupid sooritasid kõnetesti vastavad ülesanded ning nende vanemad vastasid küsimustikule. Praegune uurimistöö hõlmas vaid osa kogu küsimustiku küsimustest ning võrdles võimalikke seoseid nuti- või meediaseadmete kasutamise aja, vanemate kaasatuse ning kõnetesti tulemuste vahel. Selgus, et AKP lapsed viibivad EK lastega võrreldes veidi rohkem nutiseadmetes ning nendega vesteldakse veidi vähem. Soovituslikust ajamäärast „vähem kui tund“ on üksi nutiseadmes vaid 28.57% AKP ning 50% EK lastest. Positiivse keelelise arengu jaoks on vajalik vanemapoolne selgitus ja vestlus seadmetes nähtu üle, mida ei tee kõik vanemad.listelement.badge.dso-type Kirje , Sotsiaalmajandusliku staatuse mõju keelelisele arengule arengulise keelepuudega ja eakohase arenguga Eesti koolieelikutel(Tartu Ülikool, 2025) Kaljas, Susi Ann; Themas, Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutKäesoleva uurimistöö eesmärgiks on emakeelena eesti keelt kõnelevate eakohase arenguga (EKA) ja arengulise keelepuudega (AKP) laste SMS võrdlemine ning AKP laste sotsiaalmajandusliku staatuse (SMS) ning kõnetesti skooride vaheliste seoste uurimine. Uuringus osalesid eelkooliealised lapsed (21 AKP ja 25 EKA). Perekondade SMS näitajatest vaadeldi läbivalt ema ja isa haridustaset ning pere igakuist keskmist netosissetulekut. Laste keelelise arengu hindamiseks viidi läbi 5-6-aastastele lastele mõeldud standardiseeritud kõnetest. Kõigi SMS näitajate puhul leiti AKP ja EKA gruppide vahel statistiliselt oluline erinevus: ema ja isa haridustaseme näitel keskmine erinevus, pere sissetuleku näitel madal kuni keskmine erinevus. Nii vanemate haridustaseme kui ka sissetuleku puhul oli AKP grupi keskmine madalam kui EKA grupi puhul. AKP grupi keeletestide skooride ja SMS vahel täheldati kõigi kolme SMS näitaja puhul statistiliselt olulist korrelatsiooni, mis oli ema haridustaseme puhul mõõdukas ning isa haridustaseme ja igakuise netosissetuleku puhul nõrk kuni mõõdukas.listelement.badge.dso-type Kirje , Token-testi eestikeelse lasteversiooni (TTFC-2) piloteerimine(Tartu Ülikool, 2022) Nikkinen, Kaili; Padrik, Marika, juhendaja; Themas, Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Haridusteaduste instituutlistelement.badge.dso-type Kirje , Väldete taju arengulise keelepuudega ja eakohase arenguga koolieelikutel(Tartu Ülikool, 2024) Eichhorn, Kai; Juur, Aile; Themas, Liis, juhendaja; Padrik, Marika, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Haridusteaduste instituut