Andmebaasi logo
Valdkonnad ja kollektsioonid
Kogu ADA
Eesti
English
Deutsch
  1. Esileht
  2. Sirvi autori järgi

Sirvi Autor "Timpmann, Kadi" järgi

Tulemuste filtreerimiseks trükkige paar esimest tähte
Nüüd näidatakse 1 - 1 1
  • Tulemused lehekülje kohta
  • Sorteerimisvalikud
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Kohalike omavalitsuste fiskaalautonoomia: Eesti olukord ja arenguvõimalused
    (2010-05-27T09:22:36Z) Timpmann, Kadi; Tartu Ülikool. Majandusteaduskond. Rahvamajanduse instituut; Reiljan, Janno, juhendaja
    Eestis on iseseisvuse taastamisest alates kohalike omavalitsuste vastutusalas olevate funktsioonide hulka pidevalt suurendatud. Samas on omavalitsused oma tegevuse rahastamisel sõltuvad keskvalitsuse jagatavatest vahenditest, mis pärsib nende tegevusvabadust ning raskendab pikaajaliste arenguplaanide koostamist ja elluviimist. Kohalike avalike teenuste efektiivne pakkumine on võimalik ainult omavalitsuste piisava autonoomia korral, mis võimaldab neil varieerida teenuste liike, mahtu ja kvaliteeti vastavalt elanike eelistustele ja vajadustele. Käesoleva uurimistöö eesmärgiks on hinnata Eesti kohalike omavalitsuste fiskaalautonoomia ulatust ning pakkuda võimalusi selle suurendamiseks. Analüüsi tulemusel selgus, et Eesti kohalike omavalitsuste kuluautonoomia ulatusele hinnangu andmine on keeruline, kuna seadusandlus ei võimalda eristada kohalikke ja riiklikke ülesandeid, mida omavalitsused täidavad. Omavalitsuste eelarvekulude detailsema vaatluse tulemusel võib siiski väita, et valdav enamus neist tehakse oma olemuselt pigem kohaliku tähtsusega küsimuste lahendamiseks. Kuid selgi juhul on omavalitsuste autonoomia teatud määral piiratud, sest teenuste pakkumist organiseerides tuleb neil täita mitmesuguseid keskvalitsuse kehtestatud standardeid ja regulatsioone. Ebaselgus ülesannete valitsustasandite vahelises jaotuses muudab keeruliseks nii omavalitsuste kohustustega vastavuses oleva finantseerimissüsteemi loomise kui hinnangu andmise praeguse rahastamiskorra sobivusele. Analüüsi tulemusel võib siiski väita, et omavalitsuste tuluautonoomia on suhteliselt piiratud, mistõttu on enamikul neist pea võimatu varieerida pakutavate avalike hüviste kogumahtu. Seega on vajalik Eesti kohalike omavalitsuste kontrolli all olevate tulude osakaalu suurendamine, kuid võimalused selleks on piiratud. Käesolevas töös jõuti järeldusele, et Eesti tingimustes on pea ainsaks suhteliselt lihtsalt ja kiiresti kasutatavaks võimaluseks omavalitsuste omatulusid oluliselt suurendada praeguse üksikisiku tulumaksust kohalikesse eelarvetesse laekuva osa asendamine omavalitsuste õigusega kehtestada riiklikule üksikisiku tulumaksule seadusega etteantud piiridesse jääv kohalik maksulisa.

DSpace tarkvara autoriõigus © 2002-2025 LYRASIS

  • Teavituste seaded
  • Saada tagasisidet