Browsing by Author "Tuusis, Danel"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Interest rate influence on the behavior of economic subjects(2010-09-23) Tuusis, DanelDoktoriväitekiri uurib intressimäärade mõju majandussubjektide käitumisele. Majandussubjektide kõikvõimalikest käitumissituatsioonidest hinnatakse käesolevas töös ainult neid käitumissituatsioone, mis on eelnevate uuringute põhjal enim mõjutatavad intressimäärade muutustest ning omavad mõju majandusele rahapoliitika mõjukanalite mõttes. Doktoriväitekiri on jagatud kolmeks uurimusülesandeks. Esimene uurimisülesanne on analüüsida eraisikute laenamist ja leida laenamist mõjutavad tegurid. Tegurite osas on olulisemad tarbimisega seotud tegurid; laenu intressiga seotud tegurid on pigem väheolulised. Töös on vaadeldud ka laenuturu riskigruppide käitumist ning kirjeldatud riskigruppi identifitseerivaid parameetreid. Teine uurimisülesanne on leida Eesti ettevõtete investeerimisotsuseid mõjutavad muutujad. Olulisteks käitumisteguriteks Eesti ettevõtete investeerimisotsuste tegemisel on investeerimisprojekti riskidega seonduvad aspektid, samuti ka ettevõtte likviidsuspiirangud ning ettevõtete üldise majandususaldusega seotud probleemistik. Intressimäärad ettevõtete investeerimisotsustuses on pigem ebaolulised. Kolmas uurimisülesanne on seotud ettevõtete hinnakujundusega ja erinevate muutujatega hinnakujundusel. Ettevõtete hinnakujunduses on keskendutud kulupõhisele hinnakujundusele (ingl. cost-plus pricing) kui enamlevinud hinnakujundusmeetodile nii Eestis kui ka mitmetes teistes riikides. Kulupõhise hinnakujunduse laia rakendatavuse tingib mitmetasemeline hinnakujundus, mis selgitab vastuolu kulupõhise hinnakujundusmeetodi rakendatavuse ja kasumi maksimeerimise printsiibi vahel. Mitmetasemeline hinnakujundus selgitab muuhulgas ka kulupõhise hinnakujunduse erineva rakendatavuse tööstusharuti, valuutakursside erineva mõju eri tööstusharude hinnakujundusele ning intressimäärade vähese mõju kulupõhise hinnakujundusmeetodi rakendusel. Töö kokkuvõtvas osas vaadeldakse saadud ettevõtete ja eraisikute käitumisaspektide tulemusi monetaarpoliitika mõjukanalite kontekstis. Eraisikute finantskäitumise analüüs viitab otsese rahapoliitika siirdemehhanismi ja vahetuskursikanali olulisusele; samuti on pigem oluline majandususalduse kanal. Ettevõtete finantskäitumine osundab vahetuskursside kanali ja krediidikanali olulisusele; samuti on pigem oluline majandususalduse kanal.