Sirvi Autor "Friedrich, Peter, juhendaja" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 4 4
- Tulemused lehekülje kohta
- Sorteerimisvalikud
listelement.badge.dso-type Kirje , Functional overlapping competing jurisdictions (FOCJs) as a possible tool for Inter-municipal cooperation in the provision of Russian school services(2021-07-13) Chebotareva, Mariia; Eerma, Diana, juhendaja; Friedrich, Peter, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondOmavalitsuste arv väheneb Venemaal demograafiliste probleemide tõttu. Omavalitsuste liitmine näib olevat vältimatu ja avalike teenuste, näiteks koolihariduse osutamine liigub tsentraliseerimise suunas. Siiski ei ole kõik eksperdid nõus, et omavalitsuste laienemine on tingimata ainus ja parim lahendus kooliteenuste väheneva nõudluse lahendamiseks. Viimase idee toetuseks pakutakse käesolevas väitekirjas alternatiivse lähenemisena lahendada rahvastiku vähenemise tagajärjed Venemaal omavalitsustevahelise koostöö abil funktsionaalsete kattuvate ja konkureerivate jurisdiktsioonide (FKKJ-id) kujul. Lõputöö tähenduses on FKKJ-id majandusüksused, mis osutavad erinevaid avalikke teenuseid, kattuvad geograafiliselt, konkureerivad klientide ja liikmete (omavalitsuste) pärast ning omavad juriidilisi õigusi ja kohustusi. Doktoritöö tulemused täiendavad FKKJ-ide teooriat. Pakkudes välja aluse omavalitsuste, FKKJ-ide juhtkonna ja kõrgemate jurisdiktsioonide otsuste tegemiseks ning rakendades mänguteooria lähenemisviise majandusmudelite koostamisel. Töö autor on välja töötanud matemaatilised mudelid avaliku sektori üksuste otsuste tegemiseks monopoolse ja duopoolse juhtumi jaoks, eeldades erinevat tüüpi juhtimiskäitumist. Doktoritöös antakse soovitusi, kuidas omavalitsustevahelist koostööd FKKJ-ide vormis tuleks praktikas korraldada kooliteenuste osutamiseks, mis on väga oluline omavalitsustevahelise koostöö ja kooliharidusega seotud regionaalarengupoliitika kavandamisel. Dokumendianalüüsi ja Saksamaal ning Venemaal läbiviidud intervjuude (omavalitsuste ja piirkondade haridusosakondade ametnike, koolijuhtide ja lapsevanematega) põhjal esitatakse institutsionaalseid soovitused FKKJ-ide juriidilise kohaldatavuse kohta. Institutsioonilised soovitused puudutavad koolide FKKJ-i ühinguvormi (liitu) ning vajalikku memorandumit ja põhikirja, mis peaks reguleerima koolide FKKJ-i tegevust Venemaal ja teistes Ida-Euroopa riikides.listelement.badge.dso-type Kirje , Public agencies’ performance benchmarking in the case of demand uncertainty with an application to Estonian, Finnish and Swedish fire and rescue services(2018-01-15) Puolokainen, Tarmo; Reiljan, Janno, juhendaja; Friedrich, Peter, juhendaja; O’Donnell, Christopher J., juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondUuringuprobleem. Kui riigiasutus jaotab oma ressursse, on nõudlus nende teenuste järele tihti kindlalt teadmata. Omamata täielikku teavet nõudlusest, kindlustab otsustaja ennast nõudlusšokkide vastu täiendavate ressurssidega (suurendab valmisolekut). Kulu- ja tõhususanalüüsid eeldavad üldjuhul, et nõudlust iseloomustavad parameetrid on teada (või ei pöörata sellele tähelepanu), mis on aga ebarealistlik ega arvesta teenuse osutamise keerukusega riigiasutuses. Enamasti toob see kaasa soorituse tõhususe liiga madala hinnangu. Üleliigset ressursivarustatust (valmisolekut) teenuste osutamiseks võib osaliselt selgitada otsustajate riskikartliku käitumisega, mistõttu peaks riskihinnang olema osa soorituse hinnangust, vältimaks sellise ressursivarustatuse käsitlemist ebatõhususena. Ex ante, võttes arvesse oodatud nõudlust, võib ressursside jaotus olla optimaalne, kuid mitte ex post, kui on teada reaalne nõudluse tase. Doktoritöö eesmärgiks oli välja töötada teoreetiline kontseptsioon ja rakendus, kuidas hinnata sooritust riigiasutuses, mis toimib ebakindla nõudluse tingimustes. Et hinnata mitme üksusega ja mitmel tasandil toimivat teenuseid osutavat riigiasutust ebakindla nõudluse tingimustes, loodi süsteem, milles hinnati (a) keskse riigiasutuse kulutõhusust, (b) allüksuste alavarustatust ja (c) allüksuste väljundtõhusust. Soorituse hindamiseks kasutati piirianalüüsi meetodeid (DEA, FDH, DFA) ning kontseptsiooni rakendati Eesti, Soome ja Rootsi päästevaldkonna näitel. Tulemused ja tähtsus. Päästeteenuseid pakutakse mitmete allüksuste poolt erinevates piirkondades. Teenuste osutaja otsustab esialgselt, kuidas ressursid (päästjad, masinad) erinevates piirkondades jaotada, teadmata seejuures, kui palju päästesündmusi seal tegelikult aset leiab. Allüksused hoiavad teatud valmisoleku taset, et vajaduse korral päästesündmusele reageerida. Valmisoleku tagamine on aga kõige kulukam komponent eelarves, mistõttu on oluline, et ressursid oleks jaotatud nii, et ei tekiks liigseid kulusid, st minimeeritakse valmisoleku taset optimaalse mahu ja kvaliteediga päästeteenuse pakkumiseks. Saadud tulemused näitavad veenvalt, et mudelid, mis arvestavad nõudluse ebakindlusega, hindavad kulutõhususe kõrgemaks kui standardsed mudelid, olenemata hindamismeetodist või hinnatud riigist.listelement.badge.dso-type Kirje , Public sector evolution under conditions of political business cycle – theory and empirical evidence(2023-05-30) Kokashvili, Nino; Friedrich, Peter, juhendaja; Ukrainski, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkondPoliitilised protsessid ja majandustegevus on üksteisest sõltuvad. Poliitiliste tegurite, eriti avaliku sektoriga seotud tegurite, mõistmine majanduspoliitika väljatöötamisel, analüüsimisel ja hindamisel on palju keerulisem kui kirjandusest nähtub. Avalikud reformid on osa poliitilisest protsessist, mis hõlmab paljusid osalejaid ja huvirühmi, nagu erakonnad, valitud ametnikud, valijad, lobistid, välispoliitikud ja meedia. Avalikud reformid mõjutavad ja on mõjutatud paljudest institutsioonidest, nagu seadusandlikud organid, kohtud, valimiskampaaniad, rahvusvahelised organisatsioonid, bürokraatlikud institutsioonid, finantsasutused ja pangad. Kõigi nende suhete samaaegne mõistmine ühes töös on võimatu ülesanne. Kuid laiema teooria loomine, mis seletab avaliku sektori muutusi seoses poliitiliste muutustega, nagu selles töös sõnastatud mudel, on esimene samm selles suunas. Doktoritöö lõimib poliitilise majandustsükli teooria avaliku sektori evolutsiooniprotsessidega, töötades välja uudse makromajandusliku mudeli. Töö on ka empiirilise suunitlusega. Selles tehakse kindlaks empiirilised suundumused Euroopa riikides, esitatakse Ühendkuningriigi juhtumianalüüs ja võrreldakse teoreetilise mudeli tulemusi protsesse kirjeldavate empiiriliste suundumustega. Doktoritöö näitab, et valitsussektori poliitika kujundamine ja rakendamine on põhimõtteliselt poliitiline. Võimuerakonnad, kes reforme välja töötavad ja ellu viivad, tegutsevad poliitilises süsteemis, mis kujundab nende tegevust. Majandustingimused, konkreetsemalt avaliku ja erasektori suurus ning nende omavaheline suhe, on olulised valimistulemusi määravad tegurid. Valijate eelistused on otseselt seotud avaliku sektori poliitiliste valikutega. Poliitilisi valikuid, mida kujundavad poliitilised tegurid, mõjutavad ka majandusnäitajad.listelement.badge.dso-type Kirje , Tiebout model in application to firms(Tartu Ülikool, 2017) Yaman, Evren; Friedrich, Peter, juhendaja; Tartu Ülikool. Majandusteaduskond; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond