Sirvi Autor "Hanikat, Laura-Liis" järgi
Nüüd näidatakse 1 - 2 2
- Tulemused lehekülje kohta
- Sorteerimisvalikud
listelement.badge.dso-type Kirje , Väärtuste erisuse seos psühholoogilise kohanemisega noorukite seas ning elusündmuste roll nendes(Tartu Ülikool, 2021) Hanikat, Laura-Liis; Teras, Andero, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutUurimistöö eesmärk on uurida seoseid väärtuste erisuse ja psühholoogilise kohanemise vahel ning seda, milline roll elusündmustel neis olla võiks. Toetuti Schwartzi väärtuste teooriale (Schwartz, 1992) ning Rohner, Saavedra ja Granumi (1978) lähenemisel psühholoogilisele kohanemisele. Valimi moodustasid 110 10.-11. klassi õpilast vanuses 15-18 aastat (M = 16.55, SD = .63), kelle väärtusi mõõdeti Schwartzi väärtuste portreeküsimustikuga (Schwartz et al., 2001), psühholoogilise kohanemise taset ja selle alaskaalasid PAQ-testiga (Personality Assessment Questionnaire) (Rohner, Saavedra & Granum, 1978) ning elusündmusi uuriti stressirikaste elusündmuste küsimustikuga. Psühholoogilise kohanemise tasemel täheldati märkimisväärset seost probleemsete vanemlike suhete ja teistepoolse väärkohtlemisega, väärtuste erisusel seoseid elusündmustega ei leitud. Tulemused viitasid, et väärtuste erisuse ja psühholoogilise kohanemise taseme vahel paistab olevat oluline ja märkimisväärne negatiivne seos, mis on väärt edaspidist lähemat uurimist.listelement.badge.dso-type Kirje , Väärtuste sarnasus klassikaaslastega ning selle seos psühholoogilise kohanemisega teismeeas(Tartu Ülikool, 2025) Hanikat, Laura-Liis; Tamm, Anni, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Psühholoogia instituutUuringute tulemused väärtuste sarnasuse olulisusest teismeeas on senini olnud vastuolulised. Käesoleva uuringu eesmärgiks oli välja selgitada, kuidas noorukite mõõdetud ja tajutud väärtuste sarnasus klassikaaslastega on seotud nende psühholoogilise kohanemise tasemega. Väärtushinnangute, psühholoogilise kohanemise taseme ja klassikaaslaste tajutud väärtuste väljaselgitamiseks kasutati Schwartzi portreeväärtuste küsimustikku (Schwartz, 2003), psühholoogilise kohanemise küsimustikku (Rohner & Khaleque, 2005; Tulviste & Rohner, 2010) ning Schwartzi väärtuste lühiküsimustikke (Lindeman & Verkasalo, 2005). Valimisse kuulus 152 4.-8. klasside õpilast. Leiti, et noorukite valimil ei ole mõõdetud ega tajutud väärtuste sarnasus klassikaaslastega seotud nende psühholoogilise kohanemise tasemega. Teadmised aitavad täpsemini kohandada sekkumisi noorukite psühholoogilise kohanemise toetamiseks. Tulemused viitavad, et väärtuste sarnasus klassikaaslastega ei ole psühholoogilise kohanemise toetamise seisukohalt oluline aspekt, mida arvesse võtta.