Supervision and research training within the professional research community: Seeking new challenges of doctoral education in Estonia

Date

2009-08-10T10:32:32Z

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Supervision and research training within the professional research community: Seeking new challenges of doctoral education in Estonia The current dissertation deals with the pedagogical problems (supervision, training, educational management) of Estonian doctoral education in the context of international developments in the doctoral education field. By acknowledging doctoral study as learning research, supervisors and other members of research community establish the learning needs of their doctoral candidates and provide training for the corresponding research strategies. Collaboration in the research community is a significant factor in creating new knowledge and obtaining skills that are transferable into various R&D activities. Taking into consideration that the efficiency of doctoral studies can be treated as the achievement of objectives on two counts: first, by meeting the requirements of academia and, secondly in producing a critical mass of highly qualified specialists necessary to develop a research based economy, the dissertation concludes that: 1. A common understanding between the core stakeholders groups involved in improving the doctoral studies process should be created in order to address the problems and solutions relevant to achieving the goals of a doctoral education. 2. Achieving the general aim of doctoral education, that of preparing highly qualified people for research, development or professional creative activity presupposes approaching the doctoral studies via a (new) paradigm which considers doctoral education as collaborative activity. 2.1. Collaboration in research training to broaden the knowledge base spans many different disciplines; 2.2. An increasing repertoire of skills is needed for a successful research career in different sectors; 2.3. A critical mass of researchers willing to build a shared culture across the traditional disciplinary boundaries is necessary. 3. The implementation of supervision pedagogy through research guidance, super¬vision and mentorship would contribute to best practices among members of the research community. Juhendamine ja teadustöö koolitus professionaalses teadustöö kogukonnas. Uutest väljakutsetest Eesti doktoriõppes Doktoriprojekti edukas lõpuleviimine on doktorandi tugeva sisemise motiveerituse ning juhendaja ja teadustöö kogukonnaga toimuva produktiivse koostöö tulemus. Lähtudes arusaamast, et doktoriõpe on teadustöö tegemine samaaegselt õppides teadustööd, on doktorantide juhendajate ja teiste teadustöö kogukonna liikmete ülesanne koolitada doktorante ja soodustada nende uurimistööd. Teadustöö kogukonna koostöö soodustab uue teadmuse loomist ning võimaldab doktorandil omandada oskusi, mis on kasutatavad erinevates teadus- ja arendusalastes tegevustes. Võttes arvesse teadustöö võimete ja oskustega töötajate vajadust ühiskonna eri valdkondades ning doktoriõppe seniseid tulemusi, esitatakse käesolevas uurimuses järgmised järeldused. 1. Doktoriõppe parema tulemuslikkuse saavutamiseks on vajalik, et kõik doktoriõppega seotud osapooled saavutaksid ühise arusaama doktoriõppe eesmärkidest. 2. Pidades silmas, et doktoriõppe kaudu valmistatakse ette tippspetsialiste teadus- ja arendustööks ühiskonna eri sektorite jaoks, on oluline läheneda doktoriõppele läbi koostöö paradigma: 2.1. uurimistöö alase koolituse koostöö toimub eri distsipliinide üleselt; 2.2. doktorandid omandatavad oskusi, mis võimaldavad teadus- ja aren¬dustöö alast tegutsemist ühiskonna eri sektorites; 2.3. ühise teadustöö kultuuriga teadlaste kriitilise massi kuju¬ndamine, mis ületaks traditsioonilised teadusvaldkondade piirid. 3. Juhendamise pedagoogika kui teoreetilise ja rakendusliku valdkonna aren¬damine võimaldaks levitada teadustöö juhendamise parimat kogemust teadustöö kogukonna liikmete hulgas.

Description

Keywords

Citation