Tööportaalide kasutajate harjumused CV-Online'i turunduskommunikatsiooni strateegia lähtealustena

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Viimastel kümnenditel on aset leidnud suured muutused nii töötajate värbamise olemuses kui selleks kasutatavate kanalite kasutamises. Seejuures on väga olulist rolli mänginud tehnoloogia areng. Viimase osatähtsust värbamisportaalide tekkes ning kasutamisel on raske alahinnata. Käesoleva magistritöö keskmeks ongi tööportaalid. Vaatluse all olid tööpakkumiste arvult ja külastatavuselt Eesti suurimad eraomanduses olevad tööportaalid ehk CV-Online, CV Keskus ja Ekspressjob. Käesoleva magistritöö puhul on tegemist praktilise turunduskommunikatsiooni projektiga, mille peamiseks eesmärgiks oli CV-Online’i turundus-kommunikatsiooni strateegia jaoks lähtealuste loomine. See on suunatud konkurentidest eristumisele ning kasutajate rahulolu tõstmisele. Eesmärgi saavutamiseks vaatlesin, mille alusel langetavad tööportaale kasutavad inimesed otsuse, millist või milliseid tööportaale kasutada, millised on peamised tegevused, mida inimesed tööportaalides teevad, missuguste tegevuste käigus esineb probleeme ja kuidas tööportaalid külastajate silmis üksteisest erinevad? Esmalt andis magistritöö ülevaate tööportaalide kasutajamugavuse, harjumuste kujundamise ning turunduskommunikatsiooni teoreetilistest lähtekohtadest. Kasutajamugavuse alapeatükis vaatlesin veebilehtede ja sealhulgas tööportaalide kasutajamugavust ning selle olulisust. Harjumuste kujundamise alapeatükk keskendus harjumuste kujundamisele ning ka nende võimalikule muutmisele. Turunduskommunikatsiooni alapeatükk keskendus peamiselt konkurentidest eristumise teoreetilistele alustele. Magistritöö keskseks objektis on tööportaal. Teoreetilisest kirjandusest tulenevalt olen koostanud tööportaali definitsiooni, millest antud töös lähtunud olen: Tööportaal on tööpakkumiste vahendamise kanal internetis, mis võimaldab külastajatel erinevate filtrite ja märksõnade abil tööpakkumisi otsida ning töövõtjatel oma CV tööportaali sisestada. Tööportaal võimaldab tööandjatel tööpakkumisi avaldada ning CV-de andmebaasist erinevate parameetrite alusel kandidaate otsida. Magistritöö peamiseks uurimisülesandeks oli välja selgitada, kuidas langetavad tööportaale kasutavad inimesed otsuse, millist või milliseid tööportaale kasutada, millised on peamised tegevused, mida inimesed tööportaalides teevad, missuguste tegevuste käigus esineb probleeme ja kuidas tööportaalid külastajate silmis üksteisest erinevad? Uurimisülesande täitmiseks oli püstitatud kuus uurimisküsimust, mis olid jaotatud kahte suuremasse blokki. Esimese osa küsimused olid seotud kasutaja tegevustega ning teise osa küsimused tööportaalidega. Uurimisküsimused olid järgnevad: Milliseid tegevusi intervjueeritavad tööportaalides teevad?; Kas intervjueeritavatel esines tööportaalide kasutamise käigus tõrkeid või probleeme?; Kuidas intervjueeritavad tööportaalidest tööpakkumisi otsivad?; Millist või milliseid tööportaale intervjueeritavad kõige tihedamini kasutavad?; Milliseid funktsioone ja omadusi intervjueeritavad tööportaalide juures oluliseks peavad?; Kas ja kuidas tööportaalid kasutajate silmis üksteisest erinevad? Püstitatud uurimisküsimustele vastamiseks viisin läbi 18 semistruktureeritud inteervjuud, mille raames sai kasutasin kahte erinevat meetodit: poolstruktureeritud informandiintervjuud ning think-aloud ehk “mõtle valjult” meetodit. Lisaks eelnevale tõin võrdluseks sisse ka CV-Online’i Google Analytcs’i statistika. Intervjuude läbiviimisele järgnes transkribeerimine, mille käigus kogunenud materjal oli sisendiks töö analüüsi osale. Transkribeerimisele järgnes sõnalise ja videomaterjalide kodeerimine, mille käigus jaotati koodid kategooriate alla, mis omakorda haakusid püstitatud uurimisküsimustega. Analüüsi osast selgus, et tööportaalidel puudub hetkel eristumise faktor, probleemiks on info üleküllus ning esinevad teatud kitsaskohad tööportaalide kasutajamugavuse osas. Turundus- ja kommunikatsiooni strateegia lähtealuste osas olen kirja pannud ettepanekud, mis peaksid aitama CV-Online’il konkurentidest eristuda ning looksid konkurentsieelise teiste tööportaalide ees ning tõstaksid kasutajamugavust. Ettepanekute vormis soovitasin positsioneerida tööportaal ümber ning arendada välja tööandjate hindamise süsteem, et tööotsijad saaksid ära tunda parimad ning usaldusväärseimad tööandjad. Teiseks soovitasin vähendada vähendada info hulka, mis enamikele inimestele huvi ei paku või see veebilehe struktuuris esilehelt kaugemale viia. Kolmandaks tegin ettepaneku tööotsija tööportaali külastust peronaliseerida, võimaldades avalehele minnes koheselt näha uusi tööpakkumisi eelmise korra filtreeringu alusel ning neljandaks soovitan läbi viia think-aloud meetodil põhinevaid kindlate ülesannetega testimisi, et välja selgitada nimekiri kõige suurematest ja sagedamini esinevatest probleemidest. Kokkuvõtlikult võib öelda, et tänasel päeval ei eristu Eesti tööportaalide teineteisest olulisel määral, nende funktsionaalsus ja toimimisloogika on sarnased, mida ilmestasid ka magistritöö käigus intervjueeritavate inimeste seisukohad. Pikemas perspektiivis vajavad tööportaalide eristumise faktorit, kui nad ei soovivad tööotsijate silmis konkurentide seast millegi poolest silma paista ning veenda tööotsijaid just konkreetset tööportaali valima. Tulevikus tasuks tööportaalide külastamise temaatikat käsitleda ka kvantitatiivsetele andmetele rõhku pannes ehk kombineerida nii kvalitatiivseid kui kvantitatiivseid meetodeid.

Description

Keywords

Citation