The Representation of Teachers in the Headlines of Postimees and the Times, 2008–2012
Date
2015-06-12
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Käesoleva magistritöö eesmärk on analüüsida õpetajate aktiivset ja passiivset
representatsiooni ajakirjanduses Postimehe ja Timesi pealkirjade näitel. Õpetajate kui
sotsiaalse grupi kuvandit on vähe uuritud, eriti Eestis. Töö sissejuhatuses antakse ülevaade
õpetaja rollist ja sotsiaalsest positsioonist. Õpetajat peetakse küll oluliseks järgmise
põlvkonna kujundajaks, kuid ühiskond ei varusta õpetajaskonda rahuldaval määral ei
materiaalse ega sümboolse kapitaliga, et rõhutada ta töö vajalikkust ja väärtust. Olukorras,
kus õpetaja pole veendunud selles, et üldsus teda toetab, kahaneb õpetaja enesekindlus ja ta
ametile hädavajalik autoriteetsus.
Töö esimene peatükk tutvustab viimase kümne aasta jooksul tehtud uuringuid, mis
käsitlevad õpetajate kuvandit ajakirjanduses. Nii Eestis kui mujal tekitab muret õpetajate
vähene esindatus ajakirjanduses. Leitakse, et nende endi häält pole kuulda, kuid need, kes
sõna võtavad, on esmajoones kriitilised või kujutavad õpetajaid pigem negatiivselt. Samas
peatükis on toodud välja ka pealkirja kui žanri tüüpilised jooned ja olulisus meediatekstis.
Pealkiri informeerib lugejat ja äratab ta tähelepanu. Võrguväljaannete puhul on pealkirjad
eriti olulised, kuna neist sõltub, kas lugeja otsustab liikuda edasi artikli juurde.
Teises peatükis kirjeldatakse analüüsimeetodit, milleks on kriitiline
diskursusanalüüs. Diskursusanalüüs uurib keelt, kui sotsiaalset nähtust, mis mõjutab meie
arusaama ühiskonnas toimuvast. Roger Fowleri (1991) tekstianalüüsi meetoditest
keskendutakse magistritöös esiteks transitiivsusele, mis kirjeldab lause osapoolte
omavahelisi suhteid: kes mida teeb. Teiseks analüüsitakse leksikaalsed valikud, mis
annavad infot selle kohta, missuguseid assotsiatsioone konkreetne sõnavalik lugejates
äratab. Nende kahe aspekti uurimine võimaldab teha järeldusi õpetajate aktiivse ja
passiivse representatsiooni kohta pealkirjades. Samuti tuuakse töös välja peamised teemad,
millega seoses õpetajatest kirjutatakse.
Järgneb Postimehe ja Timesi viie aasta (2008–2012) pealkirjakorpuste analüüs ja
arutelu tulemuste üle. Selgub, et Postimehes kujutatakse õpetajaid “sotsiaalsel väljal”
pigem passiivse grupina, kes sõltub suuresti institutsioonide ja teiste sotsiaalsete gruppide
tegevusest. Kogu analüüsitud perioodi jooksul kirjutatakse õpetajatest enim seoses nende
palgaküsimustega. Timesi pealkirjadest nähtub, et õpetajate representatsioon on
tasakaalustatum, kaldudes isegi enam aktiivse kuvandi poole. Peamine teema on õpetajate
vastasseis teiste ühiskonnagruppidega.
Description
Keywords
üliõpilastööd, magistritööd, õpetajad, representatsioon ajakirjanduses, kriitiline diskursusanalüüs