Facebooki kasutamisest loobujad: põhjused ja kogemused
Abstract
Bakalaureusetöö eesmärgiks oli välja selgitada, mille tõttu Eesti inimesed lõpetasid Facebooki
kasutamise ning kuivõrd kommunikeeriti enda loobumisotsust teistele. Samuti soovisin teada,
kuidas intervjueeritavad suhtlevad edasi oma lähedaste ja sõpradega. Lisaks oli töö
eesmärgiks uurida, mida tehakse ajaga, mis enne veedeti Facebookis ning millised on
informantide emotsioonid ning mõtted peale Facebookist loobumist.
Tulemuste välja selgitamiseks viisin läbi kümme semi-struktureeritud individuaal-intervjuud.
Intervjuudesse leidsin Facebookist loobujad Facebooki üleskutse abil. Valimisse kuulus seitse
naissoost ning kolm meessoost isikut, kes vastasid valimi kriteeriumitele ning andsid
esimestena nõusoleku intervjuudes osalemiseks.
Analüüsides intervjueeritavate põhjuseid Facebooki kasutamisest loobumisel, vaadeldi
peamiselt kahte aspekti, millest esimene keskendus Facebooki ebaturvalisusele ning teine
suurele ajakulule. Loobumisotsusest teatasid teistele vaid paar endist kasutajat, kuid suurem
osa intervjueeritavatest otsustasid sellest mitte teatada, sest ei soovitud, et neid teistest
kanalitest üles hakatakse otsima.
Uurides, mis on peamised suhtlusvahendid peale Facebookist loobumist, tõid
intervjueeritavad esile, et kasutatakse telefoni, e-kirja ning kohtutakse ka silmast silma. Lisaks
toodi välja ka kiirsuhtluskanalid ning sotsiaalmeedia, mida on hakatud aina enam kasutama.
Alternatiivsete suhtlusvahendite ning –kanalite eeliseks nimetasid intervjueeritavad seda, et
soovitakse kiirelt ja mugavalt oma info teistele edastada, sest info edasi kandmist ei takista
uued postitused ning informatsioon, mida Facebooki ajajoonelt leiti.
Peale Facebookist loobumist osatakse aega mõistlikumalt ära kasutada ning on leitud
tegevusi, millega saab vabal ajal tegeleda. Intervjueeritavad tunnevad end peale Facebooki
kasutamise lõpetamist ka vabamalt, õnnelikumalt ning on rohkem rahul enda eluga, sest enam
ei kurna neid pidevalt uuenevad postitused Facebooki ajajoonel ning enam ei võrrelda end
teiste kasutajate piltide ega postitustega.
Võtmesõnad: Facebook, sotsiaalmeediast loobumine, kiirsuhtluskanalid, tehnoloogia
kasutamise lõpetamine.