The development of teacher identity through role and self-conception in pre-service teacher education

Kuupäev

2018-07-05

Ajakirja pealkiri

Ajakirja ISSN

Köite pealkiri

Kirjastaja

Abstrakt

Uuringud näitavad, et paljud õpetajakoolituse lõpetanud ei asu õpetajana tööle või kui asuvad, siis lahkuvad peagi. On leitud, et need õpetajad, kellel on paremini välja arenenud õpetaja identiteet, on kutsekindlamad ja õpetajatööks paremini valmis. Seetõttu peaks õpetajakoolitus toetama üliõpilaste õpetajaidentiteedi kujunemist ehk tasakaalu leidmist enda kui isiku ja enda kui professionaali vahel. Uurisin käesolevas doktoritöös õpetaja identiteeti ja selle kujunemist erinevat tüüpi õpetajakoolituse õppekavadel (klassiõpetaja ja aineõpetaja), analüüsides üliõpilaste arusaamist õpetaja rollist, endast õpetaja rollis ja pingeid, mida nad õpingute käigus tajuvad. Tulemused näitavad, et üliõpilaste esialgne veidi idealistlik arusaam õpetaja rollist mitmekesistub õpingute jooksul. Erinevat tüüpi õppekavade üliõpilased tajuvad õpetaja rolli mõnevõrra erinevalt. Aineõpetajad näevad õpetaja rolli tüüpiliselt pisut ainekesksemalt kui klassiõpetajad. Pedagoogilisel praktikal on õpetaja identiteedi kujunemises keskne roll, sest alles ise õpetajarollis olles hakkab üliõpilane ennast esmakordselt ka õpetajana tajuma. Praktika toob esile erinevaid pingeid, st muresid, hirme, konflikte enda ja õpetaja rolli tajumise vahel. Klassiõpetajate pinged kipuvad olema rohkem seotud ebapiisava aine¬tundmisega, aineõpetajate pinged suhetega õpilastega ning erinevate vanuserühmadega toimetulekuga. Keerulised ja raskesti lahenevad on pinged, mille puhul üliõpilane tajub, et ta isiksus või olemus ei lähe õpetajatööga kokku või kui õpetaja rolli kogetakse väga mitmetahulisena ning õpetajatööd palju aega nõudvana. Doktoritöö tulemused viitavad, et õpetajakoolituses peab õpetaja rolli erinevaid aspekte paremini seostama. Kui praktika algab alles õpingute lõpuosas, võib juhtuda, et pinged ei jõua laheneda ja õpetaja identiteet ei jõua välja kujuneda. See võib olla üks põhjustest, miks õpetajatööst loobutakse, mistõttu on oluline alustada õpetajakoolituses praktikaga ka võimalikult vara. Õpetajakoolituses, aga ka noortele alustavatele õpetajatele on oluline oma kogemuste mõtestamiseks rohkem aega anda, et nende õpetajaidentiteet saaks kujuneda. Õpetajakoolituse üliõpilased peavad omakorda teadvustama, et õpetajaks kujunemine nõuab pühendumist õpitu ja kogetu mõtestamiseks.
Studies show that not all graduates of teacher education programs start working as teachers and even if they start, many of them quit soon. Teacher identity has been found to be an important factor influencing teachers’ commitment and motivation. Therefore, teacher education should support student teachers developing their teacher identity: finding the balance between themselves as a person and as a teacher. The aim of this dissertation was to explore teacher identity and its development in different types of pre-service teacher education programs (primary teacher and subject teacher) through student teachers’ understanding of the teacher’s role, oneself and the tensions that they experience during studies. Results show that student teachers enter teacher education with prior understanding of teacher’s role that tends to be narrow and idealistic, but broadens during studies. Student teachers differ in terms of how they perceive teachers’ role and associated ideals. Subject teachers tend to view the teacher’s role as more subject-oriented than primary teachers. It is especially teaching practice where students start to reflect on themselves as teachers, their teacher identity. Teaching practice also provokes tensions, worries and fears in relation to oneself and the teaching profession. Student teachers from different types of programs differ in terms of how they experience tensions that in turn are connected to how they perceive the teacher’s role. Experiencing tensions that arise when student teachers conceive their personal characteristics as different from what the teacher’s role requires, or when the teacher’s role is experienced as too complex and time-consuming, are found to be difficult to resolve. To support the development of teacher identity and to leave time for resolving tensions, teaching practice should start as early as possible in the program. Also, more emphasis should be put on developing a complex understanding of the teacher’s role (teacher as a subject, didactics expert, and pedagogue) from the beginning of studies. Gradually growing into the profession should be supported more in teacher education, especially through offering students more time to reflect on their experiences. Student teachers have to be aware that becoming a teacher requires commitment and time.

Kirjeldus

Väitekirja elektrooniline versioon ei sisalda publikatsioone

Märksõnad

teacher training, teachers, professional identity, self-identity

Viide