Religioon Eesti dokumentaalfilmis 2010-2018
Abstract
Käsitleval perioodil on Eesti dokumentalistikas kõige rohkem kajastatud kristlust (25
filmis) aga küllaltki palju on ka kohati üksteisega põimuvaid uue vaimsuse välja (9) ning
rahvausundi pärimust (8). Kui aga kaht viimati nimetatut ühtsena käsitleda, on neid kokku
koguni 17. Maailmareligioonidest on kajastatud islamit (5), budismi (3) ning isegi hinduismi
(1) ning neis avaldub teist kultuuri eksotiseeriv diskursus.
Kristlus ja islamit ühtsena käsitledes kõnelevad kokku 30 filmi sellest, mida
eurobaromeetri uuringute järgi määratleti „usun, et Jumal on olemas“ (16% ja 18%) ning
uusvaimsust, rahvausundit, budismi ja hinduismi koos käsitledes on 20 filmi, mille võiks
lugeda kajastama „usun mingisugusesse vaimu või elujõu olemasolusse“ (54% ja 50%) (EB
2005; EB 2010). Aga loomulikult on see väga tinglik, sest reaalses elus on erinevad
uskumused tihti üksteisega kattuvad.
49
Üldpilt religiooni kujutamises meie dokumentaalfilmides on läbivalt kas positiivne
või neutraalne. Probleemid ja negatiivsus religiooni suhtes sisuliselt puuduvad. Religioon on
pigem elu mõtestav ja peategelastele lisaväärtust pakkuv nähtus.
Kõige rohkem on religiooni käsitletud mõnd vaimulikku ametit pidava portreteeritava
kaudu ning üldjuhul on tegu küllaltki eakate (pea)tegelastega. Nooremate inimeste või isegi
laste usuelu on kajastatud uue vaimsuse välja puudutavates filmides.
Pilt kristlusest on teistest selgelt palju institutsionaliseeritum kui näiteks uusvaimsust
või rahvausundit puudutavates filmides. Kõige etableerunumalt mõjub pilt õigeusu
maailmast, milles on rõhutatult keskmes klooster või kirik.
Maailmausunditest on kajastatud islam, budism ja hinduism ning need filmid on
üldjuhul üles võetud väljapool Eestit. Need avalduvad pigem neokolonialistliku kultuurilise
teise prisma läbi vaadates eksotiseeritult ning muinasjutuliselt ja vähese seotusega Eesti
kultuuri- ja usumaastikuga. Islamit puudutavates filmides on üheks selgeks ja ühendavaks
taustteemaks „konflikt ja sõda“. Huvitava paradoksina on samas islamit ennast või
islamiusulisi ise kuvatud pigem positiivselt või neutraalselt.
Religioon on Eesti dokumentaalfilmis rahu andev ja toetav, mitte konfliktne ja
probleeme tekitav ega vägivalda õhutav. Konflikti allikana on tajutav islamit kajastavates
filmides, st probleemsed võivad olla mõned islami konservatiivsed religioossed normid ja
tavad, mitte konkreetne antagonistlik karakter. Seega religioosselt aktiivset negatiivset
karakterit käesoleva kümnendi dokumentaalfilmidest ei leidu. „Karmil pinnal“ on ainus film,
kus võib leida religiooni suhte negatiivset konnotatsiooni ja sedagi pigem õrna kriitilise
kultuurilise keskkonna kontekstis kui negatiivse vaimuliku tegelase või otsese konfliktina.
Sarnast õrna konflikti võib tajuda mõnedes rahvausundit ja uusi vaimseid liikumisi
kajastavates filmides, milles vastandumine kristlusele on samuti leitav vastandumisena
kultuuriliselt dominantsele peavoolule, aga mitte religioonile või vaimsele sfäärile laiemalt.
Collections
The following license files are associated with this item: