Õpetajapoolne tunnustamine ja seda mõjutavad tegurid

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Õpilaste kohase käitumise käitumisspetsiifiline tunnustamine on üks tõestatud õpetajate sekkumisvahend, millega hallata ja juhtida õpilaste käitumist ning tunni käiku. Tunnustamine on tõhus sekkumisviis eriti käitumisraskustega õpilaste puhul, keda aga sellest hoolimata tihti pigem noomitakse kui tunnustatakse. Käesoleva magistritöö eesmärk on uurida ja saada ülevaade õpetajate tunnustamisharjumustest (käitumisspetsiifiline tunnustamine, üldine tunnustamine ja käitumisraskustega õpilaste teadlik sagedasem tunnustamine) ning uurida, seoseid õpetaja käitumist mõjutavate teguritega - vaimne heaolu, koolikliima (juhtkonnaõpetajate vaheline suhe ja koolijuhtide toetus), klassikliima (õpetaja-õpilase vahelise suhte kvaliteet) ning enesetõhusus. Loodud küsimustikku täitsid 547 õpetajat üle Eesti (va Tartumaa) vanuses 22-74 a (M = 47,71, SD = 12,14). Tulemused näitasid, et kolmel tunnustamisharjumusi iseloomustaval tunnusel olid statistiliselt olulised seosed kõikide uuritavate mõjutavate teguritega. Töö annab ülevaate õpetajate tunnustamisharjumustest, mis omakorda aitab liikuda edasi õpetajate tõhusama toetamise ja nõustamiseni, et tulevikus oleks veel enam teadmisi, kuidas juhtida õpilaste käitumist positiivsetele sekkumisstrateegiatele tuginedes.

Description

Keywords

käitumisspetsiifiline tunnustamine, üldine tunnustamine, õpetaja vaimne tervis, koolikliima, klassikliima, enesetõhusus, behavior-specific praise, general praise, emotional well-being, school climate, class climate, teacher's self-efficacy

Citation