Andmebaasi logo
Valdkonnad ja kollektsioonid
Kogu ADA
Eesti
English
Deutsch
  1. Esileht
  2. Sirvi autori järgi

Sirvi Autor "Soo, Kadri, juhendaja" järgi

Tulemuste filtreerimiseks trükkige paar esimest tähte
Nüüd näidatakse 1 - 20 28
  • Tulemused lehekülje kohta
  • Sorteerimisvalikud
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Eesti laste subjektiivne heaolu ja selle allikad
    (Tartu Ülikool, 2025) Korman, Kaia; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Minu töö eesmärk oli välja selgitada laste hinnangud oma subjektiivsele heaolule õppeaasta alguses ja mõne kuu möödudes ning subjektiivset heaolu kujundavad aspektid nende elus. Eesmärgi täitmiseks kasutasin kombineeritud uurimisviisi. Subjektiivsete heaoluhinnangute võrdlemiseks kasutasin kvantitatiivse analüüsi meetodeid ja lapsi rõõmustavate ja kurvastavate tegurite analüüsimiseks kasutasin kontentanalüüsi. Empiirilise materjalina kasutasin Clanbeati 2022. aasta septembris ja detsembris läbi viidud õpilaste vaimse tervise monitooringu andmeid. Pikilõikeline andmestik sisaldas 691 5.-9. klassi õpilase vastuseid. Uurimuses selgus, et enam kui kolmandikul õpilastest on madal heaolu, eriti kriitiline on olukord kolmanda kooliastme tüdrukutega, kelle hulgas on madala heaoluga enam kui iga teine õpilane. Erinevused poiste ja tüdrukute heaolus kerkivad esile alates seitsmendast klassist, mil tüdrukute heaolu hakkab langema ja poiste oma püsib stabiilne. Soolised erinevused võivad tuleneda poiste ja tüdrukute erinevast arengutempost või koolistressi erinevast tajumisest. Vanemate klasside laste seas oli enam neid, kelle heaolu oli detsembris madalam kui septembris. See võib viidata vanema kooliastme suuremale koormusele ja pingele, mis detsembriks nende heaolu langetada võib. Laste vastustest neid rõõmustanud ja kurvastanud tegureid puudutavatele küsimustele selgus, et lapsi kurvastavad kõige enam kool, suhted lähedastega ja tervis ning kõige enam pakuvad rõõmu suhted, vaba aeg, huvitegevus ja kool. Kooliga seonduv kurvastab eelkõige madala heaoluga lapsi ning rõõmustab pigem kõrge heaoluga lapsi. See võib viidata sellele, et kool võimendab laste olemasolevat heaolutaset. Samuti selgus, et madala heaoluga lapsi rõõmustab pisut enam puhkuse ja vaba ajaga seonduv ning kõrge heaoluga lapsi organiseeritud huvitegevusega seonduv. See võib viidata madala heaoluga laste väsimusele või suuremale igatsusele autonoomia järele. Leian, et teemat on oluline edasi uurida, keskendudes esile kerkinud kurbust ja rõõmu toonud kategooriates sisalduvatele tähendustele ja detailidele. Oluline oleks ka analüüsida gümnaasiumiõpilaste heaoluhinnanguid ja neid kujundavaid tegureid. Laste heaolu sügavam mõistmine aitab kujundada toetavamat ja arvestavamat keskkonda. Suurem teadlikkus madala heaoluga laste hulgast aitab nii lastel kui nende vanematel mõista, et nad ei ole oma kogemustes üksi, mis võib vähendada hirmu ja ebakindlust oma murede jagamisel. Õpetajate, spetsialistide ja laiema kogukonna teadlikkus laste subjektiivsest heaolust ja seda kujundavatest teguritest aitab paremini ennetada laste heaolu ohustavaid olukordi ning varakult märgata abi vajavaid lapsi.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Eesti meeste ja naiste seksuaalõiguste ning soorollidega seotud hoiakud
    (Tartu Ülikool, 2021) Aavik, Kätlin; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Hälbiva käitumisega seotud eakaaslaste surve tajumine noorte hulgas
    (Tartu Ülikool, 2018) Ilves, Kristen Taavi; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Käesoleva bakalaureuse töö keskseks teguriks oli noorte tunnetatud eakaaslaste surve seos hälbiva käitumisega. Töö eesmärgiks oli välja selgitada, kui paljud noored tajuvad eakaaslaste survet, kuidas surve tajumine on seotud perekeskkonna ja isiksusega ning raporteeritud hälbiva käitumisega. Toetudes varasematele uuringutele, teooriatele ning analüüsile, saab väita, et noorte hälbiv käitumine on Eesti ühiskonnas aktuaalne ning problemaatiline. Oma töös jõudsin järeldusele, et paljud noored, ennekõike poisid, tunnetavad eakaaslaste survet käituda hälbivalt või teha midagi, mida nad ise õigeks ei pea. Samuti mängisid rolli tuntavale eakaaslaste survele käituda hälbivalt ka perekondlikud tegurid. Noorte puhul on sõbrad ja eakaaslased olulise tähtusega ning selleks, et hälbivat käitumist Eesti noorte puhul ennetada, oleks soovituslik uurida spetsiifilisemalt noorte omavahelisi suhteid. Töö teoreetilises pooles selgus, et noorte hälbiv käitumine saab alguse indiviidi ning mikrotasandil, kus ennekõike mängivad suurt rolli perekondlikud tegurid. Vaatamata sellele, arvan ma, et hälbiv käitumine jõuab haripunkti noorukieas ning seda mõjutab kõige rohkem see, milliste eakaaslastega noor suhtleb ning millised on nende vaba aja veetmise viisid. Neid aspekte uurides oleks võimalik näha asja reaalset probleemi, et miks noored hälbivalt käituvad. Probleemi nähes saaks hakata rakendama erinevaid meetodeid, et noortele selgeks teha miks hälbiv käitumine ei ole normaalne ning milleni see võib täiskasvanuikka jõudes viia. Seega kokkuvõtlikult arvan, et noorukiiga on keeruline protsess, mil ajal ollakse vastuvõtlikud paljudele teguritele, sh nii normaalsele kui hälbivale käitumisele. Selleks, et noorte hälbiva käitumise probleemi ennetada, tuleks mitte ainult uurida hälbivat käitumist, vaid ka seda, kuidas noored ise näevad oma käitumist ning kelle või mille poolt tunnetavad nad seda mõjutatununa.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Innovatiivsete tarkvaraarenduste integreerimine mobiilsetesse nutiseadmetesse sotsiaaltöö sekkumise instrumendiks lähisuhtevägivalla leevendamise eesmärgil
    (Tartu Ülikool, 2019) Kuznetsov, Vladislav; Murakas, Rein, juhendaja; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Juhtumikorralduslik mudel MARAC ja DASH riskihindamine Eesti näitel
    (Tartu Ülikool, 2019) Klaar, Anne; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Koolilaste subjektiivne heaolu ning selle seosed autonoomia, kompetentsuse ja seotusega
    (Tartu Ülikool, 2025) Kütt, Kelly; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Käesoleva bakalaureusetöö eesmärk oli uurida kooliõpilaste subjektiivset heaolu ning selle seoseid kolme psühholoogilise põhivajadusega: autonoomia, kompetentsuse ja seotusega. Vastavalt töö eesmärgile püstitasin uurimisküsimused, milles tahtsin teada saada, mis on laste hinnangud enda subjektiivsele heaolule ning kas esinevad soolised ja klasside vahelised erinevused. Samuti uurisin, kuidas psühholoogilised põhivajadused mõjutavad subjektiivset heaolu. Töö empiirilise materjalina käsitlesin Clanbeati poolt 2022. aasta oktoobris läbi viidud 5. – 9. klasside õpilaste vaimse heaolu monitooringut. Subjektiivse heaolu kaardistamisel põhinesin WHO-5 heaoluindeksi tulemustele ning lisaks toetusin laste autonoomia, kompetentsuse ja seotuse tunnetuste hinnangutele. Tulemused näitasid, et keskmine subjektiivne heaolu hinnang on 58 punkti sajast ning kõrge heaoluga lapsi on 64% ja 36% on madal heaolu. Laste üldine heaolu tase on vanuse kasvades langemas, kuid poistel püsib stabiilsemana, aga see-eest tüdrukutel on oluliselt langemas. Kõige suurem murekoht on 9. klassi tüdrukud, kelle keskmine subjektiivse heaolu on 44 punkti sajast ja kellest kaks kolmandikku hindavad oma heaolu madalaks. Samuti leidsin, et autonoomia, kompetentsus ja seotus on statistiliselt olulisel määral seotud laste subjektiivse heaoluga. Kui antud psühholoogiliste põhivajaduste tunnetus on rahuldamata, siis on väiksem tõenäosus, et lastel on kõrge heaolu. Need vajadused on lapsele olulised, kuna selles vanuses kujunevad välja nende põhilised toimetulekumehhanismid oma edasiseks eluks, et nad saaksid tulla toime oma igapäevaeluga ja olla toimevõimekad ning panustada ühiskonda. Seetõttu on oluline regulaarselt uurida laste subjektiivse heaolu seisu, kuna see annab parema ülevaate lapse heaolu seisust ning aitab leida probleemseid kohti ja mõjutatavaid tegureid. Käesolev bakalaureusetöö ei olnud küll esindusliku valimiga, ent sellest hoolimata näitab uuring olulisi trende põhikoolis õppivate laste heaolus, kinnitab varasemate uuringute tulemusi ja rõhutab tüdrukute subjektiivse heaolu languse esinemist. Töö tulemused viitavad, et laste subjektiivse heaolu toetamiseks on oluline luua võimalusi autonoomiaks, tugevdada enesetõhusust ning tagada toetavat sotsiaalset keskkonda.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Laste eluga rahulolu ja seda mõjutavad lähikeskkonna tegurid
    (Tartu Ülikool, 2020) Kall, Laura; Soo, Kadri, juhendaja; Kalmus, Veronika, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Laste suhtumine kontakt- ja distantsõppesse ning subjektiivne heaolu pandeemia tingimustes
    (Tartu Ülikool, 2022) Lelov-Aasmaa, Liina; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Meestevastane vägivald heteroseksuaalsetes paarisuhetes
    (Tartu Ülikool, 2015) Oja, Valdis; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Paarisuhtevägivald on meie ühiskonnas suhteliselt uus uurimisteema. Rohkem on uuritud naiste- ja lastevastast vägivalda, vähem naistepoolset meestele suunatud vägivalda. Antud töö eesmärk ongi teadvustada probleemi olemasolu. Edukaks probleemiga tegelemiseks on vaja teada selle tekkepõhjusi, arenguid jms. Sageli ei osata vägivalda (eriti vaimset) ära tunda ja/või ei pöörata sellele vajalikku tähelepanu. Ka siis, kui mees naise vägivaldset käitumist vägivallatsemiseks peabki, on tal väga keeruline sellest politseile või ohvriabitöötajale teatada isiklikku eneseväärikust kaotamata. Kuna viimasel ajal räägitakse vägivallast ja sellega toimetulekust üha rohkem, on suurenenud ka vägivallast teatajate arv. Antud töö jaoks viisin kolme mehega läbi silmast silma intervjuud, mille käigus uurisin meeste vägivallakogemusi, milliseid vägivallaliike suhetes esines ja kuidas nad nendega toime tulid. Kõikides suhetes oli vägivalda soodustavaks teguriks naiste alkoholitarbimine, mille käigus asuti klaarima vanu tülisid. Vahel võis tüli eskaleerumist soodustada ka meestepoolne alkoholitarvitamine. Emotsionaalne ja vaimne pinge muutusid kohati nii teravaks, et laskuti käsikähmlustesse. Vahel kasutati külmrelvi ja erinevaid köögitarbeid (nt panni). Kodused pinged ruineerisid ka meeste tervise - kahel neist on püsiv töövõimetus. Intervjueeritud meeste kogemusi uurides näitasid tulemused, et meestevastane vägivald omab pikaajalist laostavat mõju kõikide pereliikmete nii füüsilisele kui ka vaimsele tervisele. Keegi meestest ise abi otsima ei läinud, soostereotüübi järgi peavad mehed olema tugevad ja ise toimetulevad. Vägivalla all kannatavad mehed vajavad vajavad sageli tuge ja nõustamist (nagu kõik teisedki vägivallaohvrid), et edaspidi eluga toime tulla. Teadusliku kinnituse lisavad läbiviidud uuringud. Et vägivalla teema on üha aktuaalsem ja leiab üha rohkem vastukaja, tuleks seda kindlasti edasi uurida.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Muutused Eesti laste psühholoogilises heaolus aastatel 2013-2021
    (Tartu Ülikool, 2024) Jõks, Erik; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    In my bachelor's thesis, I investigated what changes have occurred in children's psychological well-being assessment between 2013-2021, using Estonian data from the International Survey of Children's Well-being for the years 2013, 2018, and 2021. I focused on 6th grade students' responses about their well-being. I used frequency distributions, cross tabulations, analysis of variance, multinomial regression analysis and T-test to find the research results. Just over half of the children in the survey rate their psychological well-being as average, the proportion of children with a low well-being rating has risen and just under half rate their well-being as high. Autonomy, positive relations with others, and purpose in life were rated highest, and self-acceptance and personal growth were rated lowest. Comparing the 2013 and 2018 results with those of 2021, the biggest changes occurred during the Covid-19 pandemic, with all psychological well-being ratings decreasing. Specifically, girls tended to be more critical than boys about their psychological well-being, which was particularly noticeable in 2021. While in 2013 girls rated themselves lower than boys on self-acceptance and environmental mastery, then in 2021 girls rated themselves lower on their relationships with others and on the purposefulness of their lives. My thesis found that psychological well-being is significantly related to children's subjective evaluations of their home, school and friends. Specifically, children with low psychological wellbeing rate lower than children with medium and high wellbeing in terms of satisfaction with family members, not feeling safe at home and school, and how teachers listen to them. Based on the results of the thesis and the psychological well-being assessments, it can be said that between 2013 and 2021, changes in children's psychological well-being have been on a negative downward trend. In the future, the needs of the child need to be taken into account in order to support and enhance their well-being. It would also be necessary to pay attention to the sources of stress and the ways to mitigate them.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Naiste käsitlused vaimsest vägivallast paarisuhetes
    (Tartu Ülikool, 2015) Kütt, Tiia; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Naiste kogemused paarisuhtevägivallast väljumisel ja abi saamisel
    (Tartu Ülikool, 2015) Hiiekivi, Margit; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Bakalaureusetöös uurin naiste kogemusi vägivallaringist väljumisel ning abi saamisel. Empiirilise materjali moodustasid viie Naiste Tugi-ja Teabekeskuse teenustel olnud naise intervjuud. Intervjuude tegemise hetkel olid naised asunud elama partnerist eraldi. Naiste intervjuudest selgus, et vägivallaringist väljumise teeb keeruliseks vägivaldse suhte tsükliline iseloom ja vägivallatseja kahepalgeline käitumine. Naised tundsid end vägivaldses kohtlemises süüdi ning arvasid, et partnerile meele järele olemine lõpetab ka vägivalla. Naiste sõnul vägivallavaba elu kasuks aitas otsustada teadlikkuks saamine vägivalla mustritest, spetsialistide toetav suhtumine ja võimalus saada vajalikku abi. Naised said Tugikeskuses sotsiaalnõustamist, majutusteenust, psühholoogilist abi, juriidilist abi ning rääkisid millist abi nad veel oleksid vajanud. Sotsiaalnõustamise teenusest tõid naised välja Tugikeskuse töötaja kaasas käimise teistes asutustes ning spetsialistidelt saadud abi. Eraldi rääkisid naised erinevate spetsialistide hoiakutest ja suhtumisest neisse. Mõistev suhtumine ja positiivne tagasiside andis jõudu juurde edasi tegutseda aga spetsialistide negatiivse suhtumise korral süüdistati juhtunus ennast. Majutusteenus võimaldas naistel eemalduda vägivallringist ja rahulikult selgusele jõuda edasistes plaanides. Tugikeskuses olles tunti ennast küll turvaliselt aga probleemid teiste majutusel olevate naistega tekitasid lisapingeid. Raske psüühikahäirega ja/või sõltuvusprobleemidega lähisuhtevägivalla (paarisuhtevägivalla) ohvreid ei tasu ühte asutusse suunata teiste naistega, kuna Tugikeskuses puudub kohapeal ööpäevaringne valve. Neile naistele oleks vaja Eestis eraldi teenus välja töötada. Psühholoogi teenust hindasid naised väga vajalikuks enda mina taastamisel ja enesehinnangu tõstmisel. Puuduseks leidsid naised, et psühooloogiga rääkimas käimist oleks võinud olla tihemini, vähemalt kord nädalas. Olulisena tõid naised välja teraapia jätkumise iseseisvalt elama asumisel. Juristi abiga said naised teadlikuks enda õigustest ning pöörduti ka õiguste kaitseks kohtu poole. Probleemiks oli laste hooldusõiguse küsimus, kus vägivaldsel isal oli samamoodi õigus oma lastega kohtuda. Lapsi kasutatakse aga tihtilugu ära naisega manipuulerimiseks. Mehe poolne manipulatiivne käitumine mõjub laste psüühikale kahjustavalt. Siinkohal arvasid intervjueeritavad, et kohtusüsteem võiks rohkem arvestada vägivaldse inimese käitumise eripäradega lastega suhtlemikorra määramisel. Lastega teenusel olnud naised tundsid, et oleksid vajanud abi laste hoidmisel. Keeruliseks pidasid nad ka tööle minemist lasteaiakoha puudumisel. Siinkohal soovitati Tugikeskusel teha koostööd lastehoidu pakkuvate isikutega või asutustega, kes oleks nõus heategevuse eesmärgil üks kuu laste järgi vaatama. Naised pidasid oluliseks, et teenused olid neile tasuta, mis tegi neile vajaliku abi kättesaadavaks. Kokkuvõtvalt võib öelda, et Tugikeskuse teenused aitavad naisi edasi vägivallavaba elu alustamisel.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Naiste kogemused perevägivallaga
    (Tartu Ülikool, 2023) Ein, Marleen; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Naiste tõlgendused paarisuhtevägivalla kogemustest ja selle mõjust
    (Tartu Ülikool, 2017) Teder, Kristiina; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Minu bakalaureusetöö eesmärgiks oli uurida naiste tõlgendusi lähisuhtevägivalla kogemustest, suhtest lahkumise kogemustest ning perevägivalla mõjudest neile endale ja vägivaldses peres kasvavatele lastele. Uurimuses osales 4 vägivallakogemusega naist, kelle vägivaldsetest suhetest on möödas 8-20 aastat. Osalejatega viisin läbi silmast-silma poolstruktureeritud intervjuud. Intervjuude analüüsimiseks kasutasin temaatilist analüüsi. Naised tõid vägivalla peamiste tagajärgedena endale välja enesehinnangu langust ning hirmu. Vägivalla tagajärgesid lastele oli naiste jaoks keeruline sõnastada, kuna peres ei räägitud kunagi vägivallast. Siiski toodi välja suhte- ja käitumisprobleeme ning seda, et lapsed muutusid kinnisemaks. Suhtest väljumisese takistustena mainiti peamiselt seda, et loodeti olukorra muutumisse ning püüti perekonda koos hoida. Antud teemat on oluline edasi uurida, et teada saada, mida lapsepõlves vägivalda kogenud inimesed ise tagajärgedena välja toovad ning kuidas mõjutab kogetu nende praegust elu. Paljud paarisuhtevägivalda kogenud naised ei tea vägivalla mõjudest lastele, kuna nad ei ole sellel teemal lastega rääkinud. Naised soovivad oma lapsi kaitsta vägivalla mõjude eest ning sageli hoiavad nad oma lapsi teadmatuses. Teadmatus võib tekitada aga lapsele hoopis kahju, kuna ta ei saa oma mõtteid/tundeid väljendada ega mõista, miks vägivaldne sündmus toimus.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Perevägivalla mõju lastele ühe kooli näitel
    (Tartu Ülikool, 2020) Rinne, Riina; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Lapsed võivad kogeda perevägivalda mitmel erineval viisil. Nad võivad pealt kuulda või näha vägivalda vanemate vahel, olla ise ohver või kaasatud teise vanema vastu suunatud vägivalda. Aga nad võivad ka tajuda vägivallajuhtumi tagajärgi. Perevägivald on reeglina korduv sündmus ning võib kahjustada last mitmel moel. Bakalaureusetöö eesmärk oli teada saada vanematevahelise vägivalla mõju lapse tundmustele, suhetele eakaaslastega ja koolis toimetulemisele. Samuti soovisin analüüsida, kuidas võib lähedaste vägivalla pealt nägemine mõjutada laste eluga rahulolu. Lähtuvalt sellest koostasin ankeedi ja viisin läbi küsitluse Põlvamaa ühe kooli 6–9 klassi õpilaste hulgas. Uurimuses osales 310 Põlva kooli 6.–9. klassi õpilast vanuses 12–16 aastat. Ligi pooled uurimuses osalend lapsed vastasid, et nende peres on esinenud vähemalt üks emotsionaalse või füüsilise vägivalla juhtum vanemate vahel. Enamasti märkisid lapsed siinkohal emotsionaalse vägivalla toimumist (karjumine ja alandamine). 7% uuringus osalenud lastest tunnistas, et peres on esinenud ka füüsilist vägivalda isa poolt ema vastu ning 4% andis teada, et ema lööb isa. Pooled vägivaldses peres kasvavad lapsed tundsid ennast peale vanemate vahelist tõsist tüli õnnetuna ning märkisid, et neil on raske koolitundides keskenduda ja kaasa töötada. Kolmandik tundis hirmu ja arvasid ennast olevat tüli tekkimises süüdi ning ei taha üldse kooli minna. Üle 90% oma vanematevahelist vägivalda pealt nägevatest lastes tõid välja tõsiasja, et neil on esinenud oma sõpradega tülisid ning ligi pooltel on koolis esinenud õpetajaga konflikte. Ühe märkimisväärse probleemina ilmnes, et 82% vägivaldsest perest pärit lastel esinevad raskused magama jäämisel. Lapsed, kelle vanemate vahel esineb vägivalda, oma eluga üldiselt vähem rahul kui need, kelle peres vägivalda ei esine. Nimelt on oma eluga täiesti rahul ainult 27% uurimuses osalenud vägivaldsetest peredest pärit lastest. Turvalisusega oli täiesti rahul 32% lastest. Oma tulevikuga oli rahul 14% vägivaldsetes peredes kasvavatest lastes. Uurimistöö tulemusena selgus, et vanematevaheline vägivald avaldab mõju laste tundmustele, suhetele eakaaslastega ja koolis toimetulemisele ja eluga rahulolule.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Perevägivalla ohvri märkamine ja abistamine: perearsti perspektiiv
    (Tartu Ülikool, 2023) Rätsep, Hille; Selg, Marju, juhendaja; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Perevägivallaga seotud müüdid vägivalla juhtumitega kokkupuutuvate spetsialistide hulgas
    (Tartu Ülikool, 2016) Paju, Ave; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    On üsna ilmne, et perevägivallaga seotud müüdid ning ekslikud arvamused on olemas ka vägivalla juhtumitega tegelevate spetsialistide hulgas. Selgus, et perevägivalla juhtumitega kokkupuutuvad spetsialistid on küllaltki ohvreid süüdistavad. Arvatakse, et ohver ise kas provotseerib partnerit vägivallale või ohvrit nö tõmbabki vägivaldse partneri poole. Olgugi, et spetsialistide arvamus perevägivallast ei erine kuigivõrd kogu elanikkonna arvamusest (TNS Emor, 2014), on siin põhjust iseäranis tähelepanelik olla. Vägivalda kogenute abistamisel soodustab selline spetsialistide arusaam selgelt teisest ohvristamist. Ohver, tundes end ikkagi juhtunus süüdi olevana või valesti käitununa, ei pruugi uuest korduvast vägivallajuhtumist kellelegi teatada või ei pöördu enam tugiteenuste saamiseks ametnike poole ning vägivald jätkub. Vägivallatsejat arvatakse olevat erinev mittevägivaldsest inimesest: alkoholisõltuvuses ebastabiilse käitumisega napsuvend. Vaoshoitud ja haritud härrasmehes nii lihtsalt vägivallatsejat ei nähta. Paremad „eksperdid“ selliste inimeste äratundmises arvasid end olevat sotsiaaltöötajad, kelle igapäevane klientuur peaasjalikult sellistest inimestest koosnebki. Seega võib väita, et müütide olemasolu spetsialistide hulgas võib tõesti sõltuda sellest, milline on spetsialisti kokkupuutesagedus vägivallaga. Ohvri abistamisel nähakse tõhusat lahendust paarinõustamises ning arvatakse, et kui ohver ise väga tahab, saab ta siiski iseseisvalt vägivallast väljuda. Näib, et siin ei hoomata, mis on paarinõustamise tegelik olemus ja eesmärk ning kuidas toimub intensiivne instrumentaalne vägivald. Selline ekslik arvamus tingib selle, et vägivallatsev partner õpib veelgi paremini ohvriga manipuleerima ning paarisuhte jätkumisel vägivald pigem võimendub, mitte ei muutu olematuks. Spetsialistide arvamused lastega seotud vägivalla osas on nö kontekstist sõltuvad. Ühest küljest perevägivalla juhtumi puhul seda pealt näinud lapsed on spetsialistide arvamuse kohaselt kui vägivalla ohvrid- hoiak ametnikuna. Teisalt aga peaaegu iga kümnes spetsialist leiab, et lapse füüsiline karistamine on mõnikord paratamatu ning see ei ole vägivald. Seega avaldub siin justkui teatav õigustus, et kasvatuslikel eesmärkidel on lubatud laste puhul vägivalda tarvitada- hoiak lapsevanemana. Samas täiskasvanu füüsilist karistamist peeti üksmeelselt lubamatuks. Vägivalla juhtumitega kokkupuutel peavad peaaegu kõik spetsialistid võrdselt oluliseks ohvri ja/või vägivallatsejaga vestlemist, asjakohaste nõuannete andmist. Suur osa teavitab ka politseid või sotsiaaltöötajaid ning on ühesel seisukohal, et vägivalla ohver vajab vägivaldsest suhtest väljatulekuks tuge ja abi. Üle poole küsitletud spetsialistidest väitis, et on isiklikult kokku puutunud vägivallaga. Nende kirjeldustes kajastusid nii varasemalt lapseealisena toimunud juhtumid kui ka hetkel kestvad vägivaldsed paarisuhted, mis on ilmekaks tõestuseks, et vägivald paarisuhtes pole aja jooksul kuhugi kadunud. Mainimata ei saa jätta ka seda, et käesoleva bakalaureusetöö raames läbi viidud veebipõhise küsitluse tagasiside vastajate poolt oli väga positiivne. Minuga kontakteerunud ametnike ühene arusaam oli, et vägivalla teemaga tuleb tegeleda nii ühiskonnas üldiselt kui ka kitsamalt nt lapsevanemate vanemlike oskuste ja spetsialistide teadlikkuse ning professionaalse pädevuse tõstmisel.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Puudega laste väärkohtlemine spetsialistide perspektiivist
    (Tartu Ülikool, 2015) Tomson, Kadri; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaal- ja haridusteaduskond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Minu bakalaureusetöö eesmärgiks oli uurida, kuidas märkavad erinevad spetsialistid puudega laste kodust väärkohtlemist ning kuidas märkamise korral sekkutakse. Oma töö eesmärgist lähtuvalt püstitasin kolm uurimisküsimust: mida peavad spetsialistid lapse väärkohtlemiseks, kuidas märkavad spetsialistid puudega laste väärkohtlemist ja kas nad on ise sellega kokku puutunud ning kuidas spetsialistid sekkuvad puudega laste väärkohtlemisse. Bakalaureusetöö jaoks viisin läbi kuus silmast-silma intervjuud ühe asutuse spetsialistide seas. Intervjuudest ilmnes, et spetsialistid peavad väärkohtlemiseks nii füüsilist kui ka vaimset väärkohtlemist- neid mainiti kõige rohkem, kuna arvati, et neid on kõige lihtsam märgata. Lisaks nimetati ka seksuaalset väärkohtlemist, mis nii tihti jutuks ei tulnud, sest mitmed spetsialistid polnud sellega oma töös kokku puutunud. Lapse hooletussejätmine kui väärkohtlemine tuli intervjuude käigus välja pigem seletuste kaudu. Kirjeldati, kuidas laps on söömata, räpane ja külmunud. Ainult paaril korral öeldi otse välja, et ka hooletussejätmine on lapse väärkohtlemine. Lapse väärkohtleja isiku kohta uurides sain vastuseks, et selleks võib olla ükskõik, kes. Kõige rohkem kirjeldati vanemaid ja teisi pereliikmeid ning ka vanemate uusi elukaaslasi. Seda seetõttu, et nemad puutuvad lapsega kõige tihedamini kokku ja lapsega, kellel on puue, on raskem hakkama saada. Millest tuleb välja järgmine teema, et puudega last on lihtsam väärkohelda. Väärkoheldud lapse aitamiseks antud asutuses pöördutakse probleemi ilmnedes asutuse juhataja või sotsiaaltöötaja poole. Kirjeldati seda, et üldiselt saadakse probleemidega ise hakkama, kuid öeldi ka seda, et laste aitamisel esineb probleeme, näiteks vanemate salatsemine või erinevate protsesside pikaajaline kestvus. Arvan, et spetsialistide teadmised antud valdkonnas on võrdlemisi head, osati välja tuua kõik väärkohtlemise põhilised vormid ning nende näited. Siiski oleks vaja spetsialistide teadlikkust tõsta, mis omakorda tagaks puudega laste väärkohtlemise kergema märkamise. Tänu sellele oleks vajadusel võimalik lapsi veel kiiremini aidata ning tegeleda ka ennetustööga, et vältida laste väärkohtlemist.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Seksuaalne ahistamine internetis Eesti noorte seas
    (Tartu Ülikool, 2020) Reus, Polina; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Käesoleva bakalaureusetöö eesmärgiks oli Eesti noorte interneti vahendusel toimunud seksuaalse ahistamise kogemuste uurimine ja peamiste riskitegurite väljaselgitamine. Töös kasutasin „Laste ja noorte seksuaalse väärkohtlemise leviku uuringu“ 2015. aastast pärit andmeid. Valim sisaldas 16-19-aastast noort inimest Eesti koolidest. Ehkki andmed on juba viis aastat vanad, ei ole neid väga põhjalikult analüüsitud. Pealegi ei ole Eestis seni uuemaid nii suure esindusliku valimiga uuringuid korraldatud, kus oleks noorte interneti väärkohtlemise teemat nii detailselt käsitletud. Analüüsist selgus, et peamised 12 kuu jooksul seksuaalse ahistamise ohvriks langemise riskitegurid on seotud kahe suurema dimensiooniga: noorte riskikäitumise ja kodukeskkonnaga. Minu uuring näitas, et ahistamise ohvriks langevad suurema tõenäosusega noored, kellel pole piisavalt toetavat kodukeskkonda ja kes ise kalduvad riskantselt käituma. Suuremas ahistamise riskis on tüdrukud, vene kodukeelega noored, need, kelle vanemad on vähe osavõtlikud ja iseseisvust piiravad. Samuti on ahistamise ohvriks tõenäoliselt noored, kellel vähemalt üks vanematest töötab välismaal, kes on kogenud kodus vägivalda, kelle vanemate vahel on vägivalda, ja noored, kes tarvitavad alkoholi, narkootikumid ning rikuvad seadust. Seda, kas käituda riskantselt (näiteks tarbida alkoholi ja narkootikume), saavad noored ise valida, kuid kodukeskkonna tegurid ei sõltu neist. Näiteks noor ei ole võimeline muutma perekonna majanduslikku olukorda ega mõjutama vanemate töörände valikut. Riskikäitumisega võib olla seotud perekonnaga seotud teguritest – kehvadest perekondlikest tingimustest pärit noored, kalduvad ka enam riskantselt käituma. Seega on eriti oluline pöörata seksuaalse ahistamise puhul tähelepanu eelkõige perekonnaga seotud riskiteguritele. Tehtud uurimustöö tulemused näitavad, et teemat on vaja veel uurida teiste nurkade alt, kasutades teisi meetodeid (nt kvalitatiivset). Kindlasti pakuks huvi, kuidas noorte iseloomujooned ja koolikeskkond on seotud seksuaalse küberahistamisega. Veel tasuks uurida, kuivõrd noored on valmis kogetud ahistamisest teistele rääkima, abi otsima ja kelle poole pöörduma. Välja tasuks selgitada ka, millised asjaolud võivad soodustada ahistamisega seotud murest rääkimist ja mis seda takistab.
  • Laen...
    Pisipilt
    listelement.badge.dso-type Kirje ,
    Seksuaalse väärkohtlemisega seotud hoiakud Eesti noorte hulgas
    (Tartu Ülikool, 2018) Minn, Marelle; Soo, Kadri, juhendaja; Tartu Ülikool. Sotsiaalteaduste valdkond; Tartu Ülikool. Ühiskonnateaduste instituut
    Käesoleva bakalaureusetöö eesmärgiks oli teada saada, millised on noorte hoiakud seksuaalse väärkohtlemise suhtes, millised muutused nendes hoiakutes 12 aasta jooksul toimunud on ning mis soost ja emakeelega noored nõustuvad rohkem seksuaalset väärkohtlemist soosivate hoiakutega. Analüüs valmis toetudes kahele eelnevalt läbi viidud uurimusele. Enamik noori peavad seksuaalset väärkohtlemist valeks, eriti eesti emakeelega noored. Eesti noored on võtnud vene noortega võrreldes taunivamad hoiakud lapse ja täiskasvanu vahelise seksuaalsuhte suhtes. Ajaga on siiski noorte arvamused muutunud lapse ja täiskasvanu vaheliste seksuaalsuhete suhtes sallimatumaks. Vägistamismüütide uskumine on ajaga vähenenud rohkem eesti noorte hulgas (ka varem pooldasid eesti noored neid vähem), vene noorte hulgas sellist nihet toimunud ei ole. Märkimisväärselt paljud vastajad on võtnud ohvrit (siinkohal tüdrukut) süüdistava hoiaku. Noortele esitatud väited seksuaalse väärkohtlemisega seotud müütide kohta on aga ohtlikud kui neid uskuda ja nende uskumine ning levimine ainult juurutab väärarusaamu, millest tuleks tegelikult lahti saada. Kokkuvõtlikult võib siiski öelda, et enamik noori peavad seksuaalset väärkohtlemist valeks ning nende arvamused on kahe uuringu vahepealse 12 aastaga muutunud seksuaalse väärkohtlemise suhtes taunivamaks. Seksuaalse väärkohtlemise suhtes on eriti tauniva hoiakuga tüdrukud. Tulemustest on siiski näha, et teavitustööd tuleb teha veel, et kaoksid väärarusaamad ning hoiakud, mis toetavad laste seksuaalset väärkohtlemist ja ohvri süüdistamist.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

DSpace tarkvara autoriõigus © 2002-2025 LYRASIS

  • Teavituste seaded
  • Saada tagasisidet