Teatriteaduse bakalaureusetööd - Bachelor's theses
Selle kollektsiooni püsiv URIhttps://hdl.handle.net/10062/29002
Sirvi
Viimati lisatud
Kirje Surma ja leina kujutamine Vanemuise lavastuses "Lõpp" ja Musta Kasti lavastuses "Surm"(Tartu Ülikool, 2025) Lupina, Anita; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKäesoleva töö keskmes on Birgit Landbergi lavastus “Surm” ning Piret Jaaksi ja Marta Aliide Jakovski lavastus “Lõpp”. Töö eesmärk on jõuda selgusele, kuidas Vanemuise lavastus „Lõpp" ja Musta Kasti lavastus „Surm" käsitlevad surma, leina ja lõplikkuse teemat. Töö eesmärgi täitmiseks olen püstitanud uurimisküsimused. Bakalaurusetöö on jaotatud kahte osasse, teooria ja analüüs. Esimene osa koosneb kahest alapeatükist: esimeses alapeatükis uuritakse surma teemat, teises alapeatükis uuritakse leina ja leinafaase. Ka analüüsiosa jaguneb kolme peatükki, milles esimeses analüüsitakse surma ja leina kujutamist Vanemuise lavastuses “Lõpp”, seejärel samamoodi analüüsitakse Musta Kasti lavastuses “Surm” leina ja surma temaatikat ning lõpuks viimases peatükis tehakse võrdlevat analüüsi lavastuse vahel surma ja leina temal.Kirje Psühholoogilise põneviku "Tumeaine" analüüs(Tartu Ülikool, 2025) Sepp, Marje; Saro, Anneli, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondPõneviku žanrit on teatriteaduslikus perspektiivis vähe uuritud. Käesolev töö teeb seda, analüüsides Teater TEMUFI lavastust „Tumeaine“ selle žanrimääratluse kaudu, milleks on psühholoogiline põnevik. Töö uurib nii teose teksti kui ka publiku vaatamiskogemust. Teksti uurimiseks analüüsitakse esmalt „Tumeaine“ aluseks olevat näidendit ning avatakse seejärel, kuidas lavastuslikud elemendid põnevuse loomist toetavad. Vastuvõtukogemuse uurimiseks viidi „Tumeaine“ publiku seas läbi empiiriline retseptsiooni-uuring. Teksti ja intervjuude analüüsist selgus, et „Tumeaines“ kasvatab pinget ja hoiab põnevust põhiliselt tegelastevaheline konflikt, mida luuakse psühholoogilise ja emotsionaalse manipulatsiooni kaudu. Selgus ka see, et kõikidest põneviku alažanritest võiks teatrile omane olla just psühholoogiline põnevik.Kirje Dokumentaalsus Marta Aliide Jakovski ja Piret Jaaksi lavastuses "Lõpp"(Tartu Ülikool, 2025) Süggis, Johanna; Toome, Hedi-Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKäesoleva bakalaureusetöö keskmes on autor Piret Jaaksi ja lavastaja Marta Aliide Jakovski koostööna valminud dokumentaalnäidend „Lõpp“, mis esietendus 20. jaanuaril 2024 Tartus Sadamateatris. Töö eesmärgiks on analüüsida, kuidas avaldub dokumentaalsus selles lavastuses. Uurimistöös leitakse vastus küsimusele, missugused dokumentaalteatrile omased tunnused teevad lavastusest „Lõpp“ dokumentaalteatri lavastuse? Bakalaureusetöö jaguneb kaheks peatükiks. Esimeses peatükis tehakse lühike ülevaade dokumentaalteatri ajaloost, selle mõistest ja iseloomulikest tunnustest. Samuti on ülevaade dokumentaalteatrist Eestis ja dokumentaalteatris esinevatest tehnikatest. Teises peatükis on lühike lavastuse tutvustus ning peatüki teise poole moodustab lavastuse „Lõpp“ analüüs, mida analüüsitakse esimeses peatükis välja toodud tehnikate kaudu.Kirje Johan Elm kui psühholoogilise teatri lavastaja(Tartu Ülikool, 2025) Kulden, Helena Karmen; Saro, Anneli, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondTöö uurib Johan Elmi lavastajakäekirja psühholoogilise teatri võtmes, keskendudes sellele, kuidas tegelaste sisemised seisundid muutuvad laval nähtavaks. Analüüs põhineb kahe lavastuse, „Tule õige koju!“ ja „Musträstas“ analüüsil ning tugineb Stanislavski läbielamise kontseptsioonile ja Erika Fischer-Lichte teatrimärgiteooriale. Uurimuse fookuses on viis märgikategooriat (keel, hääl, miimika, žestid ja ruumikasutus), mille kaudu näitleja sisemine töö kehastub vaatajale tajutaval moel.Kirje Muusikaline kujundus Eesti Draamateatri lavastuses "Vend Antigone, ema Oidipus"(Tartu Ülikool, 2025) Jaanisk, Saara; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondBakalaureusetöö analüüsib lavastust “Vend Antigone, ema Oidipus” (2023, Eesti Draamateater). Töö eesmärk on analüüsida lavastuse muusikalist kujundust: millised on selle funktsioonid, kuidas on muusikalisi vahendeid kasutatud ning kuidas on muusikaga loodud traagikat. Töö empiirilises analüüsis selgus, et muusikalise kujunduse peamised funktsioonid on emotsionaalne stiimul, raamimine ning atmosfääri loomine. Kasutusel on nii harfi- kui ka vokaalmuusika ning viisid ja sõnad erinevatest kultuuridest.Kirje Juhan Ulfsaki lavastuse "Teoreem" võrdlus Pier Paolo Pasolini samanimelise jutustusega(Tartu Ülikool, 2025) Lasn, Maribel; Saro, Anneli, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Poliitilisus Sveta Grigorjeva lavastuses "Tantsud, mille saatel uinuda, unistada, puhata ja vastupanu osutada"(Tartu Ülikool, 2024) Einaste, Mirjam; Toome, Hedi-Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Ajalooliste sündmuste representatsioon Tanel Jonase lavastuses "Meie klass"(Tartu Ülikool, 2024) Keldo, Maretta; Toome, Hedi-Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Perevägivald ja selle kujutamine Ringo Ramuli lavastuses "Head lapsed"(Tartu Ülikool, 2024) Soomäe, Lisett; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Kväär-identiteedi kujutamine lavastustes "Tule õige koju" ja "Võrsed"(Tartu Ülikool, 2024) Laur, Maria; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Anton Hansen Tammsaare kui teatrikriitiku portree(Tartu Ülikool, 2024) Kivipalu, Christofer; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Vanemuise teatri kommunikatsiooni- ja turundustegevus sotsiaalmeedia kanalites 2023. aastal(Tartu Ülikool, 2024) Kortin, Kristel; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Teatritegevus Valga ja Rapla maakonnas aastatel 2019-2021(Tartu Ülikool, 2024) Paade, Lauren; Toome, Hedi-Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Rolli Lopahhini tegelaskuju võrdlus Kaarin Raidi ja Elmo Nüganeni lavastustes "Kirsiaed"(Tartu Ülikool, 2024) Põldma, Britta; Toome, Hedi-Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje (Tragi)komöödia "Neljas õde" retseptsioon(Tartu Ülikool, 2024) Soone, Gertrud; Saro, Anneli, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Koomika tekitamine püstijalakomöödias Sander Õiguse "Laiskus ehk seitsmes surmapatt" ja Märt Avandi "40" näitel(Tartu Ülikool, 2024) Sooäär, Susan; Toome, Hedi-Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje Õpetaja roll lapse teatrikülastusel II kooliastmes (4.-6. klass)(Tartu Ülikool, 2024) Basihhina, Maarja; Toome, Hedi-Liis, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kultuuriteaduste instituut; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondKirje August Strindbergi "Preili Julie" lavastamine Karlova Teatris(Tartu Ülikool, 2024) King, Laura Brigitta; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondBakalaureusetöös uuritakse, kuidas Kaili Viidase poolt lavastatud "Preili Julie" avab uusi tõlgendusi ning kuidas lavastuse taust ja valikud mõjutavad näidendi tähendust. Esimene peatükk annab ülevaate "Preili Julie" näidendist ja selle lavastamise ajaloost Eesti teatrites. Teises peatükis tutvustatakse geneetilist analüüsi kui etenduse analüüsi meetodit. Kolmandas peatükis vaatleb autor "Preili Julie" lavastuse valmimise protsessi, kirjeldades esimest ja teist prooviperioodi. Neljas peatükk moodustab keskse osa bakalaureusetööst ning keskendub lavastuse analüüsile.Kirje Trauma representatsioon lavastustes "Fundamentalist" ja "Must lind"(Tartu Ülikool, 2024) Võsu, Greeta; Saro, Anneli, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondBakalaureusetöös analüüsitakse võtteid, mis traumat kehastavad ning vaatajale esitavad lavastustes "Fundamentalist" (Von Krahli Teater) ja "Must lind" (Endla Teater). Esimeses peatükis annab autor ülevaate traumateoreetilisest diskursusest teatriteooria taustal ning ülevaate ohvripositsiooni, süüaluse trauma ja tunnistamise kontseptsioonidest. Teises peatükis tegeleb ta kahe lavastuse etenduse analüüsiga.Kirje Kooliteater Rakveres(Tartu Ülikool, 2023) Lehtpuu, Marrit; Oruaas, Riina, juhendaja; Tartu Ülikool. Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond; Tartu Ülikool. Kirjanduse ja teatriteaduse osakondBakalaureusetöös antakse ülevaade Rakvere kooliteatritest. Töös uuritakse, millisel tasemel tehakse Rakveres kui väikelinnas kooliteatrit, tuuakse põhifookusesse kooliteatri eesmärgid ning selle taustal pööratakse tähelepanu probleemidele, mis ohustavad kooliteatrite tulevikku.