Valgamaa kohalike omavalitsuste lastekaitsetöötegijate töö koolikohustust mittetäitvate lastega

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesoleva bakalaureusetöö eesmärgiks oli uurida Valga Maakonna kohalike omavalitsuste lastekaitsetöötegijate töökirjeldust koolikohustust mittetäitvate lastega, millisd on koolikohustuse mittetäitmise põhjused lastekaitsetöötegijate arvates ja millised on nende meetmed koolikohustuse mittetäitmise vähendamiseks. Soovitud eesmärgini jõudmiseks korraldasin ümarlaua vestluse, millest võttis osa 10 KOV lastekaitsetöötegijat. Enne vestlust said kõik osalejad elektroonselt eelküsimustiku, mille abil oli võimalik ette valmistuda ümarlauas kõneks tulevad teemad. See andis osalejatele võimaluse vaadata tagasi tehtud tööle, analüüsida oma tegemisi ning mõelda, mida saaks teha paremini. Analüüsi tulemusena selgus, et KOV lastekaitsetöötegiad saavad esmase info puudumiste kohta koolist, kuid sageli on koolipoolne teavitamine jäänud hiljaks. Selle tõttu on suurenenud õppetööst mahajäämus, on jahenenud suhted kaasõpilastega, koolist puudujal on tekkinud hirm kooli keskkonda tagasi pöördumise ees. Varajase sekkumis korral oleksid tulemused olnud märgatavamad. Koolikohustuse mittetäitmise korral võtab KOV lastekaitsetöötegia ühendust lapsevanemaga. Kohtumisel antakse lapsevanemale ülevaade lapse õpitulemustest, puudumiste arvust ning selgitatakse välja puudumiste põhjused. Kuna koolikohustuse mittetäitmist saab liigitada sotsiaalseks probleemiks, siis on KOV lastekaitsetöötegial kohustus välja selgitada pere sotsiaalne ja majanduslik olukord, et vajadusel pakkuda abi. Koolist puudumine, õppetööst mahajäämus ja ebasõbralik käitumine lõhestab suhteid koolikaaslaste vahel. Samuti tekivad lahkhelid õpetaja ja õpilase vahel, sest halb käitumine on suunatud ka õpetajate vastu. Valga maakonna KOV lastekaitsetöötegijate sõnul on võimalik koolikohustuse mittetäitmise vähendamisele kaasa aidata. Vestluses osalejate poolt tehtud ettepankud olid järgmised: 1. Luua suurema laste arvuga omavalitsustesse lastekaitsespetsialisti ametikoht. 2. Väiksemates piirkondades lisada külavanemate tööülesannete nimistusse koolikohustusest kõrvalekaldunud lastest teadaandmine kohalikule omavalitsusele. 3. Kaaluda klassijuhataja või sotsiaalpedagoogi koduvisiitide tegemise võimalusi. 4. Suurendada haridust puudutava info kättesaadavust. 5. Võimaldada lastekaitsetöötajatel probleemi korral kasutada e- kooli andmeid õpi- ja puudumistulemuste saamiseks. 6. Osutada lastevanematele nõustamisteenust kodukohajärgses koolis või kohalikus omavalitsuses. 7. Tihendada maakonna KOV lastekaitsetöötegijate omavahelist koostööd ühiste lahenduste leidmiseks ja aruteluks. 8. Võrgustikutöö (kodu- kool- KOV) parandamine.

Description

Keywords

Citation