Sotsiaaltöö sotsiaalametis: kliendi- või dokumendikeskne?

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Tartu Ülikool

Abstract

Käesolevas bakalaureusetöös analüüsisin Riia Sotsiaalameti Bolderāja piirkonnakeskuse sotsiaaltöötajate arvamusi dokumentide kasutamise kohta tööpraktikas. Viisin läbi neli poolstruktureeritud intervjuud sotsiaaltöötajatega, kes tegelevad lastega peredega. Uurisin, kas sotsiaaltöötaja tööpraktikas kasutatavad dokumendid ja üldine sotsiaaltöötaja tehtud dokumenditöö on praktikute arvates suunatud klientide aitamisele või on sellel muud eesmärgid. Kuna Lätis või selle naabririikides ei ole selliseid uurimusi siiamaani tehtud, uuritakse käesolevas töös dokumentide rolli sotsiaaltöös Riia Sotsiaalameti näitel, kasutades rahvusvahelisi uurimusi selle teema kohta. Bakalaureusetöö teoreetilises osas tutvustasin oma uurimuse lähtepositsiooni ehk teoreetilist tausta, mille põhjal ma uurin sotsiaaltöötajate arvamusi. Uurimuse taustaks valisin töö käigus kirjeldatud one-stop service’i mudeli, mis näitab minu arvates kõige selgemalt, kuidas püütakse sotsiaaltööd tänapäeval organiseerida. See tähendab et sotsiaaltööd teostatakse suurema organisatsiooni, näiteks sotsiaalameti kaudu, mis võimaldab lisaks sotsiaaltööle pakkuda klientidele teisi teenuseid, mis on vajalikud klientide sotsiaalsete probleemide lahendamise protsessis. Uurimise käigus läbiviidud poolstruktureeritud intervjuud sotsiaaltöötajatega andsid vastused minu töös püstitatud uurimisküsimusele, mille eesmärk oli välja selgitada, millised on sotsiaaltöötajate kogemused dokumenditööga, mida nad kasutavad oma igapäevases tööpraktikas, ning kuidas selle kasutamine mõjutab klientide aitamist. Sellest tulenevalt selgus intervjuude analüüsi käigus temaatilist analüüsi kasutades, et sotsiaaltöötajad suhtuvad oma praktikas kasutatavatesse dokumentidesse kaheti, mis põhjustab pidevat pinget. Sotsiaaltöötajate arvates on nad pidevalt valiku ees, kas osutada täisväärtuslikku abi klientidele ja täita vaid olulisemad dokumendid või täita kõik juhatuse poolt ja õigusaktides nõutud dokumendid ning pühendada klientidele vähem tähelepanu. Nii arutledes peavad sotsiaaltöötajad silmas seda, et mõlemat kohustust ei ole samaaegselt võimalik hästi täita. Analüüsides ja interpreteerides sotsiaaltöötajate arvamusi selgus, et täpsema ja erapooletuma seisukoha avaldamiseks sotsiaaltöös kasutatud dokumentide kohta ja nende mõju kohta klientide aitamisele, oleks vajalik uurida mitte ainult sotsiaaltöötajate, vaid ka sotsiaalameti juhatuse arvamust. Uurimuse käigus arvestasin sellega, et sotsiaaltöötajate intervjuudes avaldatud arvamused on öeldud nende vaatenurgast ja võivad vahel olla emotsionaalsed. Juhatuse esindajate kaasamine uurimusse võiks pakkuda selgemat pilti dokumentide ja dokumenditöö mõju kohta sotsiaaltöö klientide sotsiaalsete probleemide lahendamise protsessile.

Description

Keywords

Citation