Ajakirjaniku küsimuste funktsioonid telesaate “Välisilm” näitel
Kuupäev
2014
Autorid
Ajakirja pealkiri
Ajakirja ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Tartu Ülikool
Abstrakt
Käesoleva bakalaureusetöö eesmärk oli välja selgitada, missuguse funktsiooniga
küsimusi ajakirjanik Eesti riigitelevisiooni ETV saadetes “Välisilm” moodustab ja
analüüsida nende tõhusust saate kontekstis. Küsimuste terviklikuma tähenduse
analüüsimiseks oli vaja vaadata ka muude semiootiliste ressursside kasutamist
(kehaliigutused, häälekasutus, videopilt).
Käesoleva töö analüüsiobjektiks on välispoliitikat käsitleva ajakirjandusdiskursuse
audiovisuaalne produktsioon – telesaade. Uurimise alla olen valinud kolme saate
stuudiointervjuudes ja videolõikudes ajakirjaniku esitatud küsimused. Oma töös
eristasin informatsiooni organiseerivaid küsimusi, milles saatejuht fokuseerib saate
teemad, ja vestluseks moodustatud küsimusi, mida ajakirjanikud allikatele esitavad.
Telesaade võimaldab analüüsida lisaks sõnadele ka auditiivseid ja visuaalseid
semiootilisi ressursse, mida ajakirjanikud väljendavad nii hääle kui ka kehaliigutuste
ja –asendite kaudu. Veel saab analüüsida sellist visuaalset materjali, mida kasutatakse
verbaalse teksti ajal videolugudes. Analüüsi läbiviimiseks transkribeerisin kõik saated
täismahus ning küsimustele lisasin auditiivsete ja visuaalsete semiootiliste ressursside
kirjeldused.
Analüüsi meetodiks kombineerisin tekstianalüüsi multimodaalse diskursuse
analüüsiga. Analüüsi läbiviimiseks tuli kõigepealt moodustada verbaalsete küsimuste
kategooriad, mille koostamisel lähtusin erinevate autorite töödest neid omavahel
põimides. Tekstianalüüsiks loodud verbaalse küsimuse analüüsi kategooriad
tulenevad küsisõnadest (analüütilised, täpsustavad, kirjeldavad, retoorilised, kasküsimused)
ja aspektidest, mis võivad mõjutada küsimuse tõhusust (eeldused,
hinnangud, küsimuse maht). Multimodaalse diskursuse analüüsil eristasin kuulmis- ja
nägemismeelega seonduvaid semiootilisi ressursse. Saadud tulemustest selgub, et informatsiooni organiseerivaid küsimusi saate teemade
raamistamiseks enamasti ei püstitata, vaid piirdutakse sündmuse või olukorra
kirjeldamisega. Ühelt poolt võib see viidata sellele, et saadetes käsitletavate teemade
eesmärk ei ole enne uurima asumist paika pandud. Teisalt võib see näidata seda, et
ajakirjanik ei tähtsusta küsimuse moodustamist televaataja jaoks. Küsimuse
olemasolul esitati kas-küsimusi, kirjeldavaid küsimusi ja retoorilisi küsimusi ning oli
ka üks analüütiline küsimus. Vestluseks moodustatud küsimused varieerusid samuti,
kuid vaatlusel selgub, et kõige enam formuleeriti täpsustavaid ja kas-küsimusi. Seega
ei ole küsimuste eesmärk vastuses saada analüüsi, vaid täpsustusi ja kinnitusi.
Suuremaks probleemiks on küsimuste esitamisel küsimuse mahu aspekt. Sellest
tulenevalt nähtus kaks probleemi – 1) intervjueerija esitas küsimuse eel pika selgitava
sissejuhatuse; 2) intervjueerija esitas mitu küsimust korraga. Ühelt poolt näitab see
intervjueerija hoiakuid – ta on segaduses ega saa aru, milles on üldine probleem.
Seetõttu muutusid küsimused ka vastavalt ajakirjaniku intonatsioonile arupärivateks.
Teisalt näitab mitme küsimuse korraga esitamine aga intervjueerija ebakindlust, kuna
ei suuda küsimust selgelt moodustada. Küsimustes paistis silma ka hinnangute,
eelduste ja retoorika kasutamine, mis väljendavad ajakirjaniku hoiakuid ja suhtumist
räägitavasse teemasse.
Multimodaalse diskursuse analüüsist nähtub, et intervjueerija on analüüsitud saadetes
suhteliselt liikumatu ja enesekindla hoiakuga, mistõttu kehaliigutused küsimuse
tähendust ei mõjutanud. Esines üksikuid illustreerivaid žeste, käega viitamisi, käega
toetamist lauale või reiele, mis ilmselt ongi ajakirjaniku eesmärk – olla kehalises
käitumises neutraalne. Ka videolugudes kasutatud visuaalne materjal enamasti kordas
verbaalselt öeldut või lisasid ettekujutuse sellest, millised näevad välja kõne all
olevad nähtused. Hääle väljendusvõimalustest kasutavad ajakirjanikud peamiselt
sõnade rõhutamist, mille eesmärgiks oli ühelt poolt rõhutada teema olulisust või
väljendada oma seisukohti ja hinnanguid.
Käesolev bakalaureusetöö annab ülevaate nii ajakirjandust õppivale tudengile ja ka
professionaalsele ajakirjanikule sellest, mida tõhusa küsimuse moodustamisel silmas
pidada.