Lojaalsusvalikute ruumiline kontseptsioon ajakirjanduse näitel.
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Käesoleva magistritöö eesmärgiks on ruumilise kontseptsiooni loomine
ajakirjanduslike lojaalsusvalikute põhjal. Konkreetsemaks eesmärgiks oli tööl tuletada
sellised kategooriad, mis võimaldaksid käsitleda lojaalsuseid ning nende osas valikute
langetamist teatud üldistatud viisil. Sellise eesmärgi püstitamise aluseks on käsitlus
moraalse arutlusest. Lojaalsustele fokusseerimise põhjuseks on aga senise praktilise
eetika ja vastavateemaliste uuringute liigne rõhuasetus väärtustele.
Magistritöös on kasutatud põhistatud teooria meetodit, et tuletada üksikuist
andmetest üldisemad kontseptsioonid. Siiski ei ole käesoleva magistritöö eesmärgiks
teooria loomine, vaid jõudmine üldiste kontseptsioonideni, mis töös seatud eesmärki
aitaksid saavutada. Uuritavaks valdkonnaks on töös lojaalsusvalikud ajakirjanduse
valdkonnas.
Magistritöö tulemusel valmis lojaalsusvalikute ruumiline kontseptsioon, mille
tuumkategooriaks on distants. Distantsist tulenevalt on võimalik kirjeldada
lojaalsusvalikute ruumi osapooli ja nende paiknemist ning seeläbi hinnata ruumi
võimalikku mõju indiviidi valikutele. Selline mõju avaldub indiviidi
kaalutlemisprotsessile aktualiseerimise ja võimendamise kaudu. Üldistatult tähendab
see, et distantsist tulenevalt võivad teatud olulised osapooled jääda
kaalutlemisprotsessi indiviidi tähelepanu alt kõrvale või sattuda vastupidiselt tema
tähelepanu alla.
Magistritöös välja töötatud kontseptsiooni kasulikkuse määrab suuresti selle
rakendatavus praktiliste situatsioonide kirjeldamiseks ja analüüsimiseks. Senine
kogemus distantsi kategooria rakendamisel on näidanud, et distantsi kontseptsioon
haakub kergesti erinevate kirjeldatavate situatsioonidega. Peamiseks ohuks võib sel
juhul kujuneda ületõlgendamine, mistõttu tuleks distantsi kontseptsiooni kasutada
hoolikalt.
Käesolev magistritöö panustab praktilise eetika valdkonda sellega, et on
loonud aluse senisest erinevaks lähenemiseks päriselu situatsioonide analüüsimisel.
Tegemist on ruumilisel käsitlusel põhineva metaanalüüsiga, mis võimaldab kirjeldada
indiviidikeskse moraalse arutlemise kõrval ka moraalse valiku tingimusi ning neist
tingimustest lähtuvalt hinnata nende võimalikku mõju langetatavale otsusele.
Lojaalsusvalikute ruumiline kontseptsioon lubab eeldada, et teatud päriselu
ruumilised jaotused ja paiknemised võivad avaldada mõju indiviidi moraalsele
tundlikkusele ning seeläbi mõjutada ka tema valikuid.
Ühtlasi võimaldab lojaalsusvalikute ruumi kontseptsioon selle üldistamist
moraalsete valikute ruumi kontseptsiooniks ning samuti aja-dimensiooni sissetoomist.
Selliselt oleks võimalik viia siinne kontseptsioon veelgi suuremale üldistatuse astmele
ning sillutada teed moraalse käitumise teooriale.