Õpetajate tajutud enesetõhususe ja mõttemustri erinevused PISA haridusuuringust osavõtnud eestikeelsetes koolides
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Käesolev uurimistöö keskendub õpetajate tajutud enesetõhususe ja mõttemustri erinevustele
rahvusvahelises haridusuuringus PISA saadud kõrgemate ja madalamate tulemustega
eestikeelsetes koolides. Uuringus osales 295 õpetajat, kes õpetasid nendes klassides, mis võtsid
osa PISA 2012 uuringust. Töö peamised tulemused on järgmised: kõrgemate PISA tulemustega
koolides oli õpetajate tajutud enesetõhusus kõrgem vaid ühe dimensiooni lõikes (usk, et õpetaja
suudab kõigile õpilastele arusaadavalt selgitada), Z3 = 1.40, p = .02, d = .32. Samuti selgus, et
paremate õpilaste tulemustega koolides leidub rohkem kasvule suunatud mõttemustriga
õpetajaid, χ2(2, N = 295) = 8.88, p = .01, φ = .17. Statistiliselt olulist seost õpetaja enesetõhususe
ja mõttemustri vahel ei leitud. Uurimistöö tulemustest saab järeldada, et õpetajate enesetõhusus
ja mõttemuster on mõneti seotud õpilaste tulemustega ning nende arendamise läbi saab
parendada õpikeskkonda.