Martin Heideggeri 1949. aasta Bremeni-ettekannete meediateoreetilisi implikatsioone
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Tartu Ülikool
Abstract
Käesoleva töö eesmärgiks on demonstreerida Martin Heideggeri mõtlemise
meediateoreetilist relevantsust, toetudes tema nn Bremeni-ettekandetsüklile „Sissevaade
sellesse, mis on“ (1949). Seejuures käsitlen keskse kontseptsioonina Heideggeri poolt
eksplitsiitselt meediaga seotud lähedust selle erinevate tähendustega. Avan selle teema
probleemistikku ning olulisust „Olemise ja aja“ (1922) põhjal, kus tõeline lähedus avaneb
Dasein’i fundamentaalontoloogialt, olles juuritud tema olemisstruktuuri. Kontrastis
Bremeni-ettekannetega näitan, et hilisem Heidegger on omandanud meedia suhtes
eksplitsiitselt kriitilise hoiaku ning kirjeldab selle mõju kui ohtu olemisele, mida võib
ületada läbi hoidva mõtlemise. Lõpetuseks kõrvutan mõningaid Heideggeri
meediakohaseid mõttekäike Marshall McLuhani omadega, osutamaks nende osaliselt
kattuvale huvivaldkonnale.
Description
Keywords
Martin Heidegger, meediafilosoofia, Marshall McLuhan