Martin Heideggeri 1949. aasta Bremeni-ettekannete meediateoreetilisi implikatsioone
Kuupäev
2017
Autorid
Ajakirja pealkiri
Ajakirja ISSN
Köite pealkiri
Kirjastaja
Tartu Ülikool
Abstrakt
Käesoleva töö eesmärgiks on demonstreerida Martin Heideggeri mõtlemise
meediateoreetilist relevantsust, toetudes tema nn Bremeni-ettekandetsüklile „Sissevaade
sellesse, mis on“ (1949). Seejuures käsitlen keskse kontseptsioonina Heideggeri poolt
eksplitsiitselt meediaga seotud lähedust selle erinevate tähendustega. Avan selle teema
probleemistikku ning olulisust „Olemise ja aja“ (1922) põhjal, kus tõeline lähedus avaneb
Dasein’i fundamentaalontoloogialt, olles juuritud tema olemisstruktuuri. Kontrastis
Bremeni-ettekannetega näitan, et hilisem Heidegger on omandanud meedia suhtes
eksplitsiitselt kriitilise hoiaku ning kirjeldab selle mõju kui ohtu olemisele, mida võib
ületada läbi hoidva mõtlemise. Lõpetuseks kõrvutan mõningaid Heideggeri
meediakohaseid mõttekäike Marshall McLuhani omadega, osutamaks nende osaliselt
kattuvale huvivaldkonnale.
Kirjeldus
Märksõnad
Martin Heidegger, meediafilosoofia, Marshall McLuhan